Avatar billede huddie Professor
01. marts 2020 - 15:13 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

Ens lyd på Videopad Professional

Hej Eksperter!

Jeg har nogen klip der har forskellige lydstyrke, men ønsker at alle klip har samme lydniveau.
Når jeg er inde i Audio, så kan jeg ikke umiddelbart ikke finde noget der kan sætte en slags standard lydstyrke, så dem med svag lyd bliver sat op op dem med kraftig lyd bliver sat ned. - så begge klip ender på samme lydstyrke.
Det nærmeste jeg har fundet er at man skal gøre det manuelt, men det vil ikke sige at der ikke findes en mulighed jeg bare ikke har fundet.

Så hvis en derude ved hvordan man gør det, så vil jeg blive glad.

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Huddie
Avatar billede Jan Seniormester
01. marts 2020 - 15:23 #1
du skal gå i menuen, audio effects,
og vælge normalize
Avatar billede huddie Professor
01. marts 2020 - 15:48 #2
Det har jeg prøvet, men når jeg ser på lyd indikatoren, så ser det ikke ud som om den høje lyd bliver lavere og på den med lav lyd højere.
Lyden lyder også stadig forskellig i styrken.

Det er måske først når jeg gemmer materialet igen, at effekten træder i kraft?
Avatar billede huddie Professor
01. marts 2020 - 16:05 #3
Note: Jeg glemte at sige at jeg ikke sætter min klip sammen i det program, det gør jeg i et andet program som brænder det til en DVD. Så klippene jeg arbejder med er på sin vis enkeltvis, men derfor ønsker jeg stadig samme lyd niveau på alle klip hvis det er muligt.
Avatar billede milter Ekspert
01. marts 2020 - 17:58 #4
Effekten "Normalize" undersøger hele klippet, finder den højeste lyd i det, og den viser sig så måske at ligge på -10 dB. Den højeste lyd er måske en dør, der smækker, og hvis resten er stemmer, der måske ligger på -20dB, så vil en "normalize" til 0dB hæve dørlyden til 0 dB og stemmerne til -10dB. Hvis du har et klip, hvor stemmerne er det højeste, vil en "normalize" hæve stemmerne til 0dB, og stemmerne vil så lyde væsentligt højere end dem fra klippet med dørlyden. Jeg håber, du forstår det :-)

Den effekt, du er ude efter er måske snarere "Compressor". Uanset hvad, så skal man altid huske på, at lyd på videooptagelser altid indeholder en vis mængde baggrundsstøj, og at den ved redigering kan komme op på et niveau, som bliver uacceptabelt. Dit projekt kræver en masse forsøg med forskellige indstillinger for at lykkes ordentligt. Prøv at læse linkene herunder:

https://blog.soundsnap.com/2018/07/27/editors-guide-to-audio-compression/

http://help.nchsoftware.com/help/en/wavepad/win/compressor.html

https://www.youtube.com/watch?v=ckbtIkKGyP0

https://www.youtube.com/watch?v=qwfRD9rrNm8

http://help.nchsoftware.com/help/en/wavepad/win/compressor.html
Avatar billede huddie Professor
01. marts 2020 - 19:04 #5
Nu har jeg prøvet "Compressor" effekten og selv om jeg indstiller begge klip på de samme værdiger, så er det ene klip stadig en del højere i lyd end det andet. Selv det viste lydniveau via man kan se højden af lydbølgerne på diverse klip, så ændre de sig hverken op eller ned, så man kunne se at de lydmæssigt nærmede sig hinanden.

Det lader til der er noget jeg mangler at gøre. Den burde dog "vise" lyden inden jeg gemmer det.
Hvis jeg nu på begge klip sætter den på f.eks. -20dB, så burde det ene klip der måske er lavere hæve sig op på de der -20dB og det høje klip skulle sænke sig ned til de -20dB. Så begge klip begge kom på de cirka -20dB. At det ikke bliver 100% ens er jeg med på, men så havde lydene da i det mindste nærmet sig hinanden så godt det nu var muligt. Ellers måtte jeg finjustere på anden vi hvis det skulle være nødvendigt.

Hvorfor er dB mål i minus? Findes der ikke noget der f.eks. bare hedder +10dB ?
Hvis det fandtes ville det være meget højt eller mindre end "mute"? - hvad ville være lidt underligt at forestille sig.
Avatar billede huddie Professor
02. marts 2020 - 21:37 #6
Jeg vil høre om mine lyd udjævnings problemer løser sig når jeg i næste fase sætter mine klip sammen i Any Audio Converter, hvor man også kan konvertere billedfiler.

Under lydindstillinger står der følgende:

Lydcodec: ac3
Lyd bitrate: 128
Samplerate: 48000
Lydkanal: 2

Nogen tal er måske underordnet, men når jeg brænder dem i dette program, regulerer den så lyden her, så alle klip får samme lydniveau?
Avatar billede milter Ekspert
02. marts 2020 - 22:38 #7
Undskyld det lidt sene svar.

Allerførst en kommentar til dit spørgsmål i #5: "Hvorfor er dB mål i minus?".  +dB bruges også, men alt over 0dB i en  lydoptagelse er lig med forvrængning. I de "gammeldags" lydoptagelser på bånd f.eks. var det normalt at lade optagelsen ryge en smule op i det røde felt i korte passager på indikatoren (dvs. over 0dB), men med digitale optagelser frarådes det kraftigt. Forvrængning i en digital optagelse er meget vanskelig at reparere, medens den i en analog optagelse ofte ikke er så påtrængende. Du kan f.eks. læse det her:

"Analog electronics can still output a signal but it will be “distorted” from the ideal signal. Analog is far more forgiving in how it distorts than digital. The output waveforms are not ideal but they are at least “rounded”

... i linket herunder:
http://www.realhd-audio.com/?p=2181

Som tidligere sagt, det kræver en masse eksperimenter, før man når i nærheden af det, man helst vil opnå med lydredigering af din slags. Jeg har selv benyttet en metode, hvor jeg f.eks. sænkede toppen i udvalgte dele af optagelser, hvis det kun drejede sig om få og korte "peaks", så der ikke var så stor forskel på top og bund, men resultatet af den slags operationer afhænger af udgangsmaterialet. Nogle gange får man et acceptabelt resultat, andre gange lyder det ikke særligt godt.

Jeg har ikke nogen erfaring med Any Audio Converter, men jeg tvivler meget stærkt på, det vil gøre nogen forskel mht. lydudjævningen.
Avatar billede huddie Professor
03. marts 2020 - 21:19 #8
Hovedproblemet er nok at jeg ikke sætter klippene sammen i én lang enhed. Hvor man ville tage klip A og "klistre" klip B på. Hvorefter man kobler det sammen med klip C o.s.v..
Jeg arbejder på klippene enkeltvis, hvorefter jeg tager alle de færdige klip og putter dem ind i Any Audio Converter i den ønskede rækkefølge og så konvertere den og brænder det til slut over på en DVD.
Derfor ville det være cool hvis jeg kunne tage klip A (det klip hvorfra lyden til de efterfølgende klip skal matche) og indstiller den på f.eks. -10dB. Så er den oprindeligt på -5dB, så vil den nu være på de -10dB. Klip B er så til gengæld på -20dB, men den sætter jeg også bare på de -10dB.

Hvis det er helt umuligt, så må jeg leve med den lyd klippene har og bare koncentrere mig om billedsiden.
Avatar billede milter Ekspert
03. marts 2020 - 21:55 #9
Det er et stykke tid siden, jeg arbejdede med lydredigering af den her slags (ca. 12 år), men metoden er stadig den samme. Hvis der skal redigeres en del i et lydklip, skal udgangsmaterialet have en del spillerum, dvs. det må ikke være for tæt på 0dB i de kraftigste passager, fordi redigering af det kan resultere i, at niveauet går op i +dB, hvilket er lig med forvrængning.

Slutresultatet derimod skal justeres til mellem 0 og -3dB for at opnå det bedste forhold mellem støj og hovedlyden. Slutkvaliteten af det hele afhænger selvfølgelig 100% af indholdet i originaloptagelsen. Hvis en stemme i originaloptagelsen f.eks. ligger på -15dB, og den skal forstærkes til 0dB, så vil støjen i resten af optagelsen normalt blive forstærket tilsvarende. Hvis der er store forskelle i lydniveauet mellem dine klip i originaloptagelserne, så er det meget svært at få dem til at lyde bare nogenlunde ens. Det kræver i hvert fald en masse erfaring med brug af lydfiltre. Det er derfor, det er uhyre vigtigt, at man ved videooptagelser fra starten checker, at lydniveauet på alle optagelser ligger på samme niveau.

Kort sagt, jeg ville ikke indstille det ønskede niveau i til -10dB. Niveauet, du skal tilstræbe, er mellem 0dB og -3dB, men kun dine egne ører kan afgøre, hvad lyder bedst.
Avatar billede huddie Professor
04. marts 2020 - 22:01 #10
Nu tror jeg jeg nærmer mig noget af en løsning. Jeg fandt ud af at jeg var nødt til at gemme klippene inden effekten træder i kraft.
Havde dog håbet på at man kunne se og høre forskellen INDEN man gemmer klippet.

Så indtil videre har jeg prøvet Compressor. Min første indstilling hed:

Treshold (dB):  -3
Ratio:                0
Limit(dB):        0

Jeg ved ikke om det skulle have været omvendt m.h.t. Treshold og Limit i værdierne.

Billedstørrelsen ser ud til at være helt galt i min første test.
Klippet har jeg gemt som MGP-format, men hvis klippet skal kunne aflæses på en DVD til en TV-skærm, hvilke indstillinger under følgende skal man bruge for at få det optimale format:

Preset ?
Resolution ?
Letterbox eller Crop and Zoom(nok mest fordi jeg ikke ved hvad der menes med det sidste)
Frame Rate ?

Hvis du lige ved det, så kan jeg springe de første test klip over inden jeg finder det rigtige, men ellers gå i gang med at redigere på kryds og tværs.