Avatar billede bruno1 Novice
05. marts 2020 - 10:16 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Google Sheets formaterer CSV forkert

Hej

Jeg har en lille webshop og når jeg henter en CSV af mine produkter på min Chromebook, så kan jeg lave et preview i Excel og der viser den prisen på mit produkt fint "69.95" men når jeg så vælger "Save as Google Sheets" så ændrer den prisen på mit produkt til "70.35.00"

Jeg tror det er noget med formatteringen fra amerikansk komma og punktum til den danske måde at skrive det på. Vi ville jo skrive 69,95 men de skriver 69.95.

Er der noget jeg kan gøre for at undgå dette? Jeg kan ikke arbejde med Excel da jeg jo sidder på en Chromebook, så det skal laves til et Google Sheet
Avatar billede falster Ekspert
05. marts 2020 - 12:59 #1
Kender ikke Google Sheets.

Et par kommentarer:

Er 69.95 "fint"? Sådan skrives beløb som tal ikke på dansk (69,95).

Hvordan ser csv-filen ud i en editor?

Hvordan er formater defineret i Sheets:

https://webapps.stackexchange.com/questions/113082/setting-up-decimal-separator-thousand-separator-and-date-in-google-spreadsheets
Avatar billede bruno1 Novice
05. marts 2020 - 13:29 #2
Jeg har lige opdaget at alle kolonner med tal har et lille tegn foran. Der står faktisk '449.00 og når jeg fjerner det lille ' så kan jeg godt bruge tallene normalt.

UPDATE:
Hmm det ser faktisk ud til det hjalp at ændre mine settings til at bruge engelske standarder. Nu henter den i hvert fald tallene ind som de skal se ud når man er fra USA, så kan jeg rette punktum til komma med en søg og erstat...

Nu er det lille tegn foran tallene også væk. Hold da op :-)
Avatar billede falster Ekspert
05. marts 2020 - 15:46 #3
Fint.

Apostrof ' foran et tal betyder (normalt) at så behandles tallet som tekst.
Avatar billede bruno1 Novice
05. marts 2020 - 16:11 #4
Ved du om der er en smart måde at fjerne alle de Apostroffer der er i et ark, når søg og erstat ikke virker?
Avatar billede falster Ekspert
05. marts 2020 - 16:33 #5
I Excel:

Marker området med tallene,

I den lille gule boks med !, der kommer frem, vælg - med den lille pil - konverter til et tal.

(Ad #2: Hvis priserne i webshoppen er med punktum som decimalseparator, kunne det overvejes at ændre til komma.)