Avatar billede fjorbak Seniormester
06. marts 2020 - 22:22 Der er 5 kommentarer

Vil kunne komme på min NAS udefra

Jeg har tidligere kunnet gøre det men nu kan jeg ikke huske hvordan det er man gør Routeren er en fra Telenord Technicolor Gateway router.

jeg har fast ip adresse, og jeg regner med at det er porte som skal lukkes op, tidligere havde jeg port 21 og 81 åbne, hvad bruger man nu

mvh

Jan Fjorbak
Avatar billede poko1 Ekspert
06. marts 2020 - 23:16 #1
Prøv at gå ind i kontrolpanelet og vælge programmer og slå Funktionen Smb. til https://ibb.co/FD6XGBj
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. marts 2020 - 23:43 #2
Det kommer helt an på hvilken NAS du bruger. Er det Synology, Qnap, WD, Netgear eller en anden? - det afhænger af den enkelte NAS, hvilke porte der skal åbnes.

Og tillige hvilke services du ønsker at tilgå - filer, FTP, webdav, fotos, video eller hvad ønsker du at tilgå?

En liste over Synology tjenester (og portnumre) findes på https://www.synology.com/da-dk/knowledgebase/DSM/tutorial/Network/What_network_ports_are_used_by_Synology_services
Avatar billede fjorbak Seniormester
07. marts 2020 - 11:07 #3
Det er en Nas WD My Cloud Mirror, alt fungere på mit LAN, men der er flere spørgsmål, men jeg prøver det du sendte. Som jeg havde det tidligere med Iomegaen kunne jeg hente foto og PDF filer og anden tekst, jeg mener jeg brugte port 21 og 80, men port 80 ændrede jeg til 81

mvh
Jan Fjorbak
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. marts 2020 - 10:34 #4
Som jeg læser det, skal alle porte sættes manuelt i bruger interfacet: https://www.manualslib.com/manual/1021099/Western-Digital-My-Cloud-Mirror.html?page=94

Så jeg kan ikke hjælpe dig med hvilke portnumre det er - det må du selv ind og læse, hvad du har sat dem til.

Disse porte skal du så lave en forwarding til i din router, så trafik til port 81 videresendes til din NAS´ IP adresse på dit lokale netværk. Port 80 er normalt almindelig HTTP trafik, mens port 81 normalt er HTTPS - altså SSL krypteret trafik.

Du kan frit vælge hvad du vil bruge - bare du husker at det ikke er alle programmer på PC´en, hvor du kan vælge port - så her er du nødt til at bruge de porte programmerne er sat til. Derfor kan det anbefales at bruge de porte, der er "standard".

Du kan se en liste over almindelige standard portnumre på https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_TCP_and_UDP_port_numbers
Avatar billede fjorbak Seniormester
08. marts 2020 - 12:18 #5
Foreløbig tak for information, jeg skal lige havefat i min host

Jeg vender tilbage med svaret ;-)

mvh

Jan Fjorbak