Avatar billede dorthe_lind Seniormester
10. marts 2020 - 11:44 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

C5 - Debitor - Diff. i saldoliste kontra kontoudtog???

Hej I kloge C5 mennesker, smil.....
Jeg har brug for lidt hjælp...

Jeg sidder med en saldoliste på web-debitorer, hvor saldoen ikke matcher kontoudtog åbne poster......

Begriber ikke, hvordan det kan ske....
Det burde jo være samme tal, den viser....
Jeg har en diff. på 113.000 DKK, så det er jo ikke uvæsentligt i forhold til kommende revisionsbesøg....

Arghhhh........
Nogen der kan hjælpe, please....
På forhånd tak
Dorthe
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
10. marts 2020 - 16:14 #1
Davs Dorthe,

Kør efterberegning af debitorsaldi pr. dd og husk at udskrive debitorjaounal for samme
periode.
Næste ting du kan tjekke, er om dine debitorposter er lukket korrekt , dvs. korrekt faktura med korrekt betaling/udligning.
Ellers skal jeg vide lidt mere  eller have adgang til din C5 via en Teamviewer eller andet.

MVH/Peter
Avatar billede dorthe_lind Seniormester
11. marts 2020 - 08:56 #2
Hej Peter
- og tak for hurtigt svar.....

Er nysgerrig på hvad du mener med debitorjournal....
- Mener du debitorjournal på alle kunder eller blot på mine web-kunder?
- Hvad skal jeg bruge debitorjournalen til, den vise jo "kun", hvilke fakturaer, jeg har på specifikke kunde?

Der er RIGTIG MANGE poster på denne konto, da det er en samlekonto til web-kunder, både DK og EU kunder....

Men hvis jeg tager debitor - udlign, så er der kun de åbne tilbage på listen......
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
11. marts 2020 - 09:19 #3
Hej,
Summen af åbne poster i det valgte datointerval på debitorjournalen  bør stemme med det samlede debitortilgodehavende på opgørelsesdagen.

Sådan en samlekonto for Web-transaktioner er jo aldrig sjov at afstemme. Når der også er valutatransaktioner med bliver det ikke nemmere.

Noget tyder på, at der er poster der er udlignet forkert, lidt svært hjælpe når man
ikke kan se tallene.  Tallet som du har i dif. er jo sikkert sammensat at en mængde faktura/indbetalinger, så prøv at afgænse til f.eks. en bestemt måned for begge udskrifter og se om du kan finde en 'rød tråd' i den opstående dif.  Sansynligvis er det noget udligning som går galt.

Eller slå på tråden :  64 41 60 97
MVH/Peter
Avatar billede dorthe_lind Seniormester
11. marts 2020 - 10:44 #4
Tusinde tak igen.......
Jeg tager lige snakken med min chef og måske jeg vender tilbage igen.....
D.
Avatar billede dorthe_lind Seniormester
11. marts 2020 - 10:48 #5
- og i øvrigt.......
Min opgave bliver ikke lettere ved at der over en lang periode (før min tid) ikke er blevet udlignet på debitorkontoen.
- Der er modposteret direkte i balancen i stedet for i debitoren
samt en anden periode, hvor faktura ikke er blivet markeret og man har blot
- bogført betalingen uden at markere faktura....

Gi'r det mening?
- og kan du se udfordringen, smil......
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
11. marts 2020 - 11:11 #6
Hej Dorthe,

Ja den er ikke skæg og sidde og rode rundt i - kontering direkte på samlekonto'en
i finans er bare no go.  Det kan godt være et større oprydningsarbejde og posteringspilleri.  Prøv at køre afstemningen ned i intervaller på f.eks. 14 dage eller 1 md., så er det nemmere at overskue.

Fremover vil jeg opfordre dig til at lave en debitorsamlekonto i finans udelukkende til denne Web-konto, så kan du afstemme denne konto mod finans, helt uden at blande normale debitorer ind i det.  En god praksis kunne også være at afstemme denne debitor på 14. dage, således at differencer ikke hober sig op og bliver sværer at finde.

Er absolut ikke misundelig på dig - det er sgu et møgjob og sidde og rode med sådan noget.

Har prøve det mange gange i min C5 og XAL tid, har arbejdet med C5/XAL i næste 30 år og sådanne afstemningsopgaver er ikke lige det som trækker på en solskinsdag.

Slå på tråde eller skriv/Peter
Avatar billede dorthe_lind Seniormester
11. marts 2020 - 11:41 #7
Tak igen.....
HELDIGVIS så er web-kontoen samlet i balancen. Gud ske lov da, smil......
Ja, jeg har også tidligere i min karriere siddet med den slags oprydningopgaver på både lager, debitorer og kreditorer og det er sjældent, der er tid til den slags, så typisk gjort efter fyraften, da jeg bare ikke kan "holde den slags ud".....
Jeg vil gerne have min balance renset for gamle hængepartier. Ellers så er det ikke til at arbejde med.....
Det stemmer egentlig nu.... Jeg har fjernet/udlignet alle åbne fakturaer, men så står der dette "mærkelige" beløb på -116.000 EUR på saldoliste og kontoudtog (i bunden under total), som ikke figurerer i saldoen.....
Jeg ved godt, at det lyder som sort snak.....
Det giver heller ikke mening, lol....

Jeg må ind og analysere og lige nu tænker jeg også om tallene på saldolisten kan være et mix af DKK og EUR....... naeeeee..... Hva'?...... Næppe..... Smil...
Go' dag ;)