Avatar billede densortehingst Seniormester
10. marts 2020 - 14:14 Der er 2 kommentarer

Overbelastet CPU

Jeg bruger windows10 (64 bit) med en office365 (32 bit). Jeg kan ikke køre 64/64 bit, da jeg har programmer, som kræver office 32 bit.

Hvis jeg belaster et af programmerne max (en stor beregning i excel), så kører cpu på ca 33%.

Det mærkelige er, at når excel tager 33% cpu, så er alle andre officeprogrammer døde imens. Er det korrekt, at det skal være sådan?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. marts 2020 - 14:40 #1
Nej, det lyder sært. Excel 32bit er begrænset på alle mulige måder - eks. kan den kun håndtere ca. 1,5GB RAM, hvilket begrænser regnearbejdet noget i moderne regneark.

Men CPU forbrug skal der ikke være nogen umiddelbar begrænsning på, andet end at Excel kun kører i én CPU tråd/session. D.v.s. har din CPU 4 kerner, burde den højst kunne bruge 25% af den samlede CPU, hvilket efterlader 75% til det øvrige system.

Jeg har aldrig hørt om 3-kernede CPU´er, så her lyder de 33% mystiske i mine ører...
Prøv at gå i din BIOS og se, hvilke indstillinger du har for CPU - om Hyper-Threating er slået til o.lign...
Avatar billede puren Ekspert
10. marts 2020 - 21:12 #2
#1 AMD Phenom. det er sådan set 4-kernet men under produktion skete der noget så der var fejl i mange af deres cpu'er så i stedet for at smide dem ud deaktiveret man den ene kerne og solgte dem som tri-cored

https://da.wikipedia.org/wiki/Phenom