Avatar billede ErikHg Ekspert
10. marts 2020 - 21:51 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Skanner til dias og negativer

Under en mindre oprydning har jeg i gemmerne fundet flere hundreder dias og gamle negativer. Disse vil jeg gerne have overført til min pc, men jeg er lidt på Herrens mark. Jeg har fundet et par dias/negativ-skannere der ser ud til at kunne klare opgaverne:

https://www.av-cables.dk/negativ-og-dias-scanner/filmscanner-dias-scanner-10-mp-3600-dpi.html?gclid=EAIaIQobChMIw_zL896Q6AIVS8-yCh3yvwJeEAYYBCABEgKCMfD_BwE

https://medieland.dk/produkt/diasscanner/?gclid=EAIaIQobChMItvbg6OKQ6AIVy4KyCh0qGwwuEAAYASAAEgKx6_D_BwE

Til den fra Medieland følger et 16 GB hukommelseskort med, men der er vel også muligt at lægge indholdet på en HDD/SSD ? Ja, undskyld hvis mit spørgsmål lyder dumt, men jeg er som nævnt ikke særlig kyndig på dette område.

På forhånd tak
ErikHg
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. marts 2020 - 22:43 #1
Nu ved jeg ikke hvor meget du går op i kvaliteten, men jeg har prøvet 2 af den type scannere, og har droppet dem. De giver uens bagbelysning, så resultatet kommer til at se let mudret ud.

Men de er helt geniale i forhold til tidsforbruget, for der er ikke meget tidsspilde.

De fungerer egentlig som et kamera, der tager et billede af negativet. Og ja, så gemmer de billederne på et hukommelseskort, fuldstændig som kameraet gør - og disse billeder kan du kopiere til en harddisk.

Klassen over er domineret af "Plustek" https://www.pricerunner.dk/pl/50-2793162/Scannere/Plustek-OpticFilm-8200i-Ai-Sammenlign-Priser - de er noget dyrere, men resultatet er meget bedre. Dog tager hvert billede RIGTIG langt tid - regn med 5-10 minutter pr. billede. Så der bruges hurtigt meget tid.

Klassen oven over kender jeg ikke så godt - for så er vi oppe i 15-20.000 kroners klassen. Men kigger du brugt, kan du finde mange Nikon CoolScan scannere. Disse udemærker sig ved "ICE" systemet, der er i stand til at fokusere lidt ned i dias´et, og derved kunne fjerne overfladestøv og ridser. Disse scannere laves ikke længere, men er stadig meget populære.
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. marts 2020 - 23:26 #2
Jeg takker for oplysningerne. Der er nu kommet nogle gode  input som jeg kan arbejde videre med.
Mvh.
ErikHg
Avatar billede eurositi Ekspert
10. marts 2020 - 23:38 #3
Hvis du vil have noget ordentligt, så gå efter denne: https://www.power.dk/pc-og-tilbehoer/printere-og-scannere/scannere/epson-perfection-v550-photo-scanner/p-213502/

... Scanningskvaliteten er på et HELT andet niveau - og jeg har erfaring med såvel dén type, du linket til og med Epson'en... Der er en verden til forskel.

Jeg vil gå så vidt som at hævde, at det andet er komplet ubrugeligt. Den lille klods får slet ikke scannet alle detaljerne i dias og negativer. Det er dybest set bare en mini flatbed-scanner. Hold dig fra den.
Avatar billede perwolf Forsker
10. marts 2020 - 23:47 #4
Man kan faffotografere sine negativer på en baggrundsbelyst plade. Læg et stykke glas over, få kameraet på stativ, og brug optagelse med 2-sekunders selvudløser. Denne løsning tager meget kort tid i forhold til scanning, og giver rigtig gode resultater. Der kan findes flere videoer på Youtube, der omhandler denne måde.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
11. marts 2020 - 01:16 #5
Undgå de helt billige "scannere" til nogle få hundrede kr. der bare affotograferer billedet. De er værdiløse. Epson V600 er en flatbed der også laver rimelige lysbilleder dog ikke med mere end 1700 reelle dpi (selv om de reklamerer med meget mere) hvilket også giver OK billeder. Plustek og Reflecta laver hæderlige scannere der er absolut brugbare, men ikke på højde med Nikon Coolscan. Coolscan laves ikke mere men kan købes til høje priser brugt. Hvis man gør det skal man være opmærksom på at de typisk skal adskilles og have spejlet renset, der bliver fedtet med årene.
Du kan også leje en Nikon scanner
http://www.datanord.dk/udlejning/udlejning-scanner/
Avatar billede thov Forsker
11. marts 2020 - 11:27 #6
Da jeg var i samme situation, forsøgte jeg først med en Plustek scanner, siden med en flatbed scanner med dias forsats.
Hæderligt resultat, men uendeligt langsomt, så jeg stillede min Rollei fremviser og perleskærm op, og kunne affotografere en kassette med 40 dias, hurtigere end et enkelt foto på Plustek'en.
Det er længe siden, så nutidens digitalkameraer må kunne gøre det bedre end et sølle 5 megapixel kamera kunne dengang.
Avatar billede milter Ekspert
11. marts 2020 - 12:38 #7
Du skal spørge dig selv: Hvor kritisk er jeg mht. billedkvaliteten?. De to scannere, du har nævnt i spørgsmålet, er, som andre er inde på, ikke scannere. De er kameraer, og med den slags vil du aldrig kunne få samme kvalitet som med en rigtig scanner.

Scannerteknologien har ikke ændret sig væsentligt de sidste ti år. Hvis du f.eks. kigger på specifikationerne for den Epson V550, eurositi linker til, så vil du se, at den bruger en USB 2-forbindelse til computeren. Og den har en optisk opløsning på 6400 DPI (vandret x lodret), altså en del  mere end de 1700 DPI, som oplyses i et andet indlæg.

Under alle omstændigheder er det tidskrævende, især formentligt rengøringen af glasset i dine dias. Du kan nedsætte scannetiden betydeligt, hvis du undlader at bruge ICE-teknologien, som af Canon kaldes FARE.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. marts 2020 - 12:58 #8
Er opløsningen ikke udtrykt ud fra det maksimale scanningsområde? - der er jo voldsom stor forskel på 6400dpi i et A4 areal, sammenlignet med samme opløsning på et 35mm dias areal.

En dedikeret DIAS scanner (som kun scanner omkring de 35mm) med 2700dpi opløsning vil i så fald være i langt højere opløsning end hvad de 6400dpi er...

Eller tolker jeg forkert?
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
11. marts 2020 - 13:02 #9
#7 Du kan ikke bruge de dpi scannerproducenterne opgiver til ret meget. Jeg har selv testet Epson V600 med et specielt testdias, reel dpi er ca. 1700 ved scanning med 3200 dpi, det gør det ikke bedre at scanne i 6400 dpi kun langsommere.
Her kan du se en lignende test  https://www.filmscanner.info/en/EpsonPerfectionV600Photo.html "According to our resolution table, an effective resolution of 1560ppi results from that. This is less than a quarter of the resolution of 6400ppi declared by the producer. ". Men faktisk er 1700 ægte dpi flot for en flatbedscanner og Epson flatbed giver da også hæderlige resultater på dias.
Det samme gælde visse reflecta der reklamerer med 5000 og 10000 dpi.

Det er ikke en god ide at scanne uden ICE hvis man har muligheden. På Nikon har det ikke særlig betydning for scantiden idet den infrarøde LED arbejder samtidigt med de andre.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
11. marts 2020 - 13:05 #10
#8 Ja, dpi er dots pr inch. Jo mindre original jo højere dpi skal du scanne med for at kunne gengive det i stor størrelse. Nyere dias taget med godt kamera kan indeholde op til 10-20M pixel svarende til scanning med 3-4000 dpi. Ældre dias med dårligt kamera kan nøjes med mindre fx. 2000 dpi (5M pixel)
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. marts 2020 - 13:48 #11
Jeg har talt antal dias op der skal skannes og overføres til pc. Resultatet er, at der er omkring 700 dias i alt. Jeg takker for den store velvillighed, og er kommet til, at det nok vil være det forslag som J. Nielsen nævner i #5 nemlig, at leje en Nikon skanner hos det nævnte firma. For det første fordi jeg efter de forskelige forslag mener, at kunne udlede, at denne er det bedste bud, og for det andet, er det jo kun én gang, at de mange dias skal skannes. Derved vil jeg, hvis jeg køber en skanner, stå med den, og får sandsynligvis aldrig brug for den igen.

Endnu en gang takker jeg for de mange forslag :-)
Avatar billede milter Ekspert
11. marts 2020 - 14:58 #12
Jeg er faktisk næsten 100% enig med J. Nielsen :-) Jeg mener dog stadig, at brug af ICE vil forlænge scantiden en hel del.

Jeg er for øjeblikket i gang med at scanne 110 diapositiver med 50 år på bagen for noget familie på min gamle Canoscan 9950F. Før du starter scanningerne, skal du gøre op med dig selv, hvad du vil bruge billederne til, og det bestemmer så, hvilken opløsning (PPI) du skal bruge. Min familie vil kun bruge billederne til visning på computeren og måske udprintning i 10 x15 cm for nogle få af dem. Til det har jeg brugt 1200 PPI, som giver en filstørrelse på omkring 1100 x 1700 pixels. Hvis billederne skal vises på en TV-skærm på 1920 x 1080 vil den størrelse også være ok, men hvis du vil vise dem på en stor 4k-skærm, kan det være en god ide at bruge 2400 PPI (eller måske endda mere) ved scanningen.

Som sagt, min erfaring med scanning af negativer og diapositiver er, at rengøringsarbejdet er meget vigtigt. Det kan spare dig for at bruge ekstra tid ved brug af ICE eller FARE eller på bearbejdning i et billedredigeringsprogram.
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. marts 2020 - 15:43 #13
#12 Takker kommentarerne. De dias der skal skannes er omkring 45 år gamle, men det er rigtig godt du nævner at rengøringsarbejdet er meget vigtigt, eller bliver det jo bare dobbelt arbejde, og det giver bare nogle unødvendige ærgelser… selv om man jo siger at "arbejde adler" :- )
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. marts 2021 - 19:17 #14
Efter godt og vel ét år har jeg fået styr på tingene vedr. de mange dias.
Jeg talte dem op og der var omkring 750-800 stk. Mange af dem var uden interesse, men det endte med at blive 280 stk. der skal scannes.
Jeg kontaktede  Datanord som anbefalet i #5. Jeg talte med ejeren der sagde at det faktisk ville være billigere, at han scanner de 280 dias, så det endte det med.
I dag 30/3 var jeg inde hos ham og så venter jeg bare på, at han ringer og siger de alle er scannet. Han var overrasket over hvor rene de var, men de har i mange år, stået i kassetterne i nogle kommodeskuffer, og hjemmet er røgfrit.
Bagefter kommer så arbejdet med at få oprettet nogle mapper i computeren, men det er jo sådan set det mest interessante. Han lægger de scannede fotos ind på en USB-nøgle..
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. april 2021 - 15:09 #15
I dag 15/4 kunne jeg afhente de scannede dias. De er også blevet rense elektronisk så de frem står i bedre kvalitet.👍
Nu forestår arbejdet så med at lægge dem i mapper i computeren, fra den USB-stik hvor alle billederne blev lagt over på - men det er den mere spændende del 😊