Avatar billede Paw Winther Mester
14. marts 2020 - 14:26 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Tilføj to værdier i en celle.

Jeg har et ark hvor jeg i følgende kolonner:
"B" = realiseret
"C" = budget
"D" = positiv / negativ afvigelse
"F" = Hjælpekolonne med %'hvis ændring i forhold til budget.

Jeg ønsker så i kolonne D at tilføje % satsen fra kolonne F i venstre side, på samme måde som man f.eks. kan tilføje ikoner ved hjælp af betinget formatering.

Jeg har ligeledes forsøgt at løse problemmet ved at tilføje et minidiagram, men uden held.

Hvis der er andre forslag til at tilføje en indikation af den % mæssige ændring ifht. budget i kolonne D, modtages forslag gerne.

Og ja, jeg ved godt at jeg bare kunne lave 2 kolonner og evt. flætte overskriften så den fylder begge kolonner, men det giver mig udfordringer i det data jeg har liggende nedenunder.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
14. marts 2020 - 15:01 #1
Kan du ikke bruge to kolonner og så bruge "Center Across Selection" til at centrere overskriften? Det andet (to værdier i en celle) er noget rod.
Avatar billede Paw Winther Mester
14. marts 2020 - 15:24 #2
"Og ja, jeg ved godt at jeg bare kunne lave 2 kolonner og evt. flætte overskriften så den fylder begge kolonner, men det giver mig udfordringer i det data jeg har liggende nedenunder."

Det kan selvfølgelig lade sig gøre, men da arket er designet som det er, giver det et ret stort arbejde jeg gerne ville undgå.

Havde håbet at et minidiagram kunne have løst min udfordring. Er med på det ikke ville vise den nøjagtige %, men hvis den måske kunne have en lille rød/ grøn streg hvis afvigelsen er lille, og en længere streg hvis afvigelsen er stører.

Men må nok se i øjnene at det er bedre at lave arket om, så der kommer 2 kolonner :s
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
14. marts 2020 - 15:41 #3
Flettede celler burde forbydes.
Avatar billede Paw Winther Mester
14. marts 2020 - 15:58 #4
Med "Center Across Selection" mener du ikke flettede celler?
Eller er der en anden funktion jeg ikke kender her?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
14. marts 2020 - 17:28 #5
Format, Format Cells, Alignment, Horizontal, Center Across Selection.

Jeg håber du selv kan oversætte til dansk, hvis du bruger dansk Excel.
Avatar billede Mads32 Ekspert
14. marts 2020 - 17:48 #6
Hej

Jeg har lavet et forslag, som vedhæftes.
Jeg hører gerne dine kommentarer om du kan bruge forslaget eller ej

https://www.dropbox.com/s/8jzc68l2r7hv0dr/Tilf%C3%B8j%20to%20v%C3%A6rdier%20i%20en%20celle_mads32.xlsx?dl=0

m v h Mads32
Avatar billede Paw Winther Mester
15. marts 2020 - 13:18 #7
Det var to gode bud.
Jeg kendte ikke til "Center Across Selection" funktionen, men den kommer jeg klart til at bruge noget mere, så jeg slipper for flettede celler.

Blot at tilføje begge værdier ved brug af "&" havde jeg faktisk ikke tænkt på. Det ødelægger dog lidt muligheden for efterfølgende at regne på de værdier i den kolonne, men det kan jeg godt komme uden om i mit ark.

Jeg rettede dog formlen således der ikke var mellemrum forand "%" tegnet, og satte formateringen til fordelt (indrykning), på den måde bliver % satsen i venstre side, mens beløbet bliver i højre side :-)