14. marts 2020 - 14:43 Der er 10 kommentarer

RAW filer

Hej

Jeg har virkelig brug for hjælp. Jeg har et Canon EOS 1100D. Det er indstillet til at tage billeder i RAW-format, men når jeg så skal se billederne på min computer (macbook), så kan den ikke vise dem. Jeg har prøvet diverse programmer til at ændre fil-formatet, men det er alt for besværligt. Jeg vil bare gerne se billederne uden at skulle gøre alt muligt først.

Jeg har hørt at man skal tage billeder i RAW-format, for at billedet skulle blive bedre, men jeg vil jo også gerne kunne se mine billeder. Hvad skal jeg gøre, og hvilket andet format kan jeg vælge.
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. marts 2020 - 16:11 #1
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. marts 2020 - 16:21 #2
Jeg kender desværre ikke noget codec/program til MAC, der kan hjælpe med at se RAW filer.
Det besværliggøres også af, at der er mange versioner af RAW filer - også fra Canon, og det ikke er alle RAW-Viewers der kan se disse.

Men for at rette en misforståelse - du får IKKE bedre billeder af at bruge RAW formatet. RAW formatet gemmer blot flere "rådata" fra billedebehandlingen, så professionelle har lidt lettere/bedre muligheder for at efterbehandle billederne.

Men som privat har du ingen fordel ud af RAW formatet.
14. marts 2020 - 18:17 #3
Tusind tak for svar! Hvilket format anbefaler I at jeg bruger i stedet for RAW?
Avatar billede milter Ekspert
14. marts 2020 - 18:58 #4
Jeg er enig med ole_madsen. For dit vedkommende er formatet .jpeg  i "Høj kvalitet" i indstillingerne for dit kamera det fornuftige valg.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. marts 2020 - 20:05 #5
Oplagt er at vælge JPG - normalt kan kameraer da også kun gemme i JPG eller RAW - hvilke yderligere formater har du da til rådighed?
Avatar billede kurtba Ekspert
14. marts 2020 - 22:24 #6
Det kamera kan kun optage i jpeg eller raw. Er enig med øvrige - det skal stå til høj kvalitet jpeg.
raw er kun til folk som virkelig vil fintune billeder - og har forstand på det.
Raw filer fylder i øvrigt 4 gange så meget som et jpeg billede, så der bliver også plads til 4 gange så mange billeder på hukommelseskortet.
15. marts 2020 - 11:22 #7
Jeg har ingen forstand på kameraer og filformater. Men min skærm ser sådan ud. Hvilken skal jeg vælge?

IMG_3682.HEIC
15. marts 2020 - 11:27 #8
Jeg kan vælge mellem: L og så er der en bue på, L med en trappe, M med en bue, M med en trappe. Og så er der S1 med en bue, S1 med en trappe, S2, S3, RAW + L med bue og den sidste er RAW. Hvilken er den bedste for mig, hvis jeg bare skal tage et billede og kunne bruge det med det samme uden at skulle redigere?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. marts 2020 - 12:05 #9
Det ville nok stå i en manual :-)

Mit bud er:
L = JPG Large
M~ = Medium-large
M = Medium
S1~ = Small-medium
S2 = Small
S3 = relly small :-)
RAW+L = RAW og Large Jpg (gemmer to filer - en i hvert format)
RAW = RAW, og ikke andet.

Du bør nok vælge L
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. marts 2020 - 12:12 #10
Side 14 i manualen http://gdlp01.c-wss.com/gds/0/0300006420/01/EOS_1100D_Basic_Instruction_Manual_DA_v1.0.pdf siger stort set det samme.

Så du skal vælge L eller RAW+L (hvis du stadig vil have RAW filerne, foruden JPG filerne)