Avatar billede kat Juniormester
18. marts 2020 - 13:31 Der er 3 kommentarer

Betinget formatering i flere celler

Jeg har problemer med betinget formatering
Jeg laver en "ny regl" også "brug en formel..." så har jeg denne formel: =SØG("dag";H6)>1
også vælger jeg en farve i format og i "Gælder for" står der
=$G$7:$H$16
planen var så at hvis der står noget med dag i H6 så skulle alle celler G7 til H16 blive blå men det gør de ikke det er kun G7 der bliver blå
Avatar billede JackJazz Seniormester
18. marts 2020 - 13:56 #1
Du skal ændre din formel til
=SØG("dag";$H$6)>1

/JackJazz
Avatar billede kat Juniormester
18. marts 2020 - 20:09 #2
Det var det der manglet :-)
Jeg har endnu ikke sat #1 som løsningen
Jeg har noget mere jeg godt kunne tænke mig jeg skal på 2600 celler havde lavet en formatering.
Hvis jeg i fx celle E6 skriver F så bliver E6 Grøn hvis jeg i celle L6,M6,N6,O6,P6 skriver A bliver alle de celler gule.

Hvordan laver jeg det smart? så jeg ikke skal lave en ny regel på 2600 celler
Jeg skal kunne bruge F, A, X og det skal returner med 3 farver.
Avatar billede JackJazz Seniormester
19. marts 2020 - 09:54 #3
Forståelsen af $-tegn i den betingede formatering kan godt være lidt tricky den første tid man arbejder med det, fordi de på sin vis virker modsat af sædvanlig (føler jeg).

I starten gjorde jeg derfor typisk det, at jeg blot skrev min formel for 1 celle og så fik det til at virke. Derefter udvidede jeg området, som det skulle gælde for, og til sidst legede lidt med $-tegn indtil det fungerede.

På den måde er det nemt og overskueligt, og man lærer samtidig sig selv forståelsen for formler i den betingede formatering.

/JackJazz