Avatar billede Andreas Juniormester
24. marts 2020 - 23:05 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

forældrekontrol - skærmtid - administrere og håndhæve internetadgang

Hej
Jeg har en udfordring vedr. min søns skærmtid. Han er 10 år og benytter en ældre HP Elitebook. Vi er udfordret ift. at administrere hans skærmtid og har brug for at kunne håndhæve aftaler om spilletid især.
Er der en effektiv software, som nemt kan håndteres, så man f.eks. kan tildele et ugentligt antal timer og man kan sikre, at der ikke er adgang om natten osv? Hvad gør andre børnefamilier?

vh. Andreas
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. marts 2020 - 23:37 #1
I skal finde en PC der kører Windows 10, og så skal I alle have hver jeres Microsoft konto at logge på PC´en med.

Opfylder I det, så vil "Microsoft Familie" nok være det du leder efter: https://support.microsoft.com/da-dk/help/12413/microsoft-account-what-is-family-group

Jeg har også timelagt min søns spillebehov - dels timer han må bruge foran computeren de enkelte dage, dels tidspunkter, og ikke mindst hvor mange timer den enkelte applikation må køre (altså spil).

Det tager lidt tid at sætte sig ind i, men fungerer rimelig godt når det først er oppe at køre. Ca 15 minutter før tiden løber ud, får han en advarsel, samt muligheden for at bede om mere tid. I disse dage, hvor computeren bruges lidt mere intenst til at læse lektier, får han så tildelt lidt ekstra tid ved computeren - forespørgslen rammer mig dels pr. mail, dels direkte på min egen Win10 PC, hvis jeg sidder ved den.
Avatar billede nopsen Ekspert
25. marts 2020 - 00:13 #2
indtil der kommer andre der ved mere om software med forældre kontrol, ka du fjerne Elitebooken når han skal i seng, så er der sikret adgang om natten.
Avatar billede puren Ekspert
25. marts 2020 - 01:36 #3
hey Andreas

så du vil lege "katten efter musen" med din søn..

nu vil du installer et program der vil styre det tiden han må spille, du er vel ikke så naiv at tro der ikke er lavet programmer der kan omgå disse regler? næste skridt er du finder en router der har en form for forældrestyring, og igen der er lavet programmer til at omgå det også..

men her er en sindssyg tanke: snak med din søn og få ham til at forstå det,
Avatar billede nopsen Ekspert
25. marts 2020 - 01:57 #4
han er 10 år, det er forhåbentligt dig der bestemmer, og ikke et program på hans pc?
ku bedre forstå problemet, hvis han var lidt ældre.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. marts 2020 - 09:02 #5
Jeg tillader mig lige at komme med et par betragtninger, på de velmenende råd her i tråden...

Jeg indrømmer gerne jeg selv har været på "moralist" holdet overfor overvågnings software - og er det for den sags skyld stadig.

Men jeg må altså bare erkende at samtaler og gode hensigter ikke hjælper, når adrenalinen og endorfinerne pumper rundt. Så spiller man videre til noget stopper en.

Det kunne være et gammeldags ur - som "nogen" så skal huske at sætte. Det bliver en besværlighed i dagligdagen, der ikke bliver overholdt.

Uanset hvordan jeg selv har anskuet det, haft samtaler, er blevet enige om hvor meget spilletid der er sundt, og vi begge har været helt med på at huske hinanden på spilletiden, har haft "straf" karantæneperioder o.s.v., er det endt med ikke at fungere en tøddel, fordi det kræver manuel indgriben og dermed kontrol.

Min søn er ikke altid tilfreds, og kom eks. kl. 22.45 i går og spurgte, om ikke jeg kunne forlænge hans spilletid. Han er 14 år, og har selv ansvaret for at gå i seng kl. 22.00, men "i kampens hede" havde han simpelthen ingen tidsfornemmelse.

Jeg tror egentlig ikke at Microsofts løsning kan "hackes" - og det ville da også være grotesk hvis forældre-børn skulle indgå i et hacker kapløb på programmer/omgåelse af programmer. Det er da en herlig tanke, men så stort kendskab til PC´ere og programmer tror jeg desværre de færreste forældre kan tiltro deres børn...
Microsofts løsning udløber iøvrigt automatisk når barnet fylder 16 år - så har de nemlig selv rettigheden til at slå alle former for overvågning fra.

Jeg er helt enig i at overvågning er noget skidt. Men jeg er nødt til at have noget automatik til at hjælpe os med at huske tiden. Så jeg har været der hvor jeg har haft den "sindssyge tanke" at snakke om det. Vi er skam enige, der mangler bare en automatisk stopknap, for den manuelle virker ikke.
Den automatiske har jeg så fundet hos Microsoft, og det fungerer glimrende i vores familie - hvis man spørger mig, og ikke min søn ;-)
Avatar billede puren Ekspert
25. marts 2020 - 09:25 #6
<citat fra #5>Jeg tror egentlig ikke at Microsofts løsning kan "hackes" - og det ville da også være grotesk hvis forældre-børn skulle indgå i et hacker kapløb på programmer/omgåelse af programmer</citat>

det er jo lige det du har gang i, du har installeret et program til at holde styr i din søns computertid.

5 sek på google https://www.youtube.com/watch?v=pT9YOEi3dhU det kræver dog at man er admin på computeren men det er jo bare et bump på vejen masser af videoer der forklare om hvordan man overkommer det også
Avatar billede puren Ekspert
30. marts 2020 - 18:10 #7
lukketid??
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. marts 2020 - 18:29 #8
#6 - Nej, så tror jeg du mislæser det hele. Jeg har IKKE gang i et kapløb, fordi ordningen er indført i samhørighed. NETOP fordi vi har snakket om problematikken.

Min pointe var sådan set bare at fortælle, at man sagtens kan have den her problematik, uden at der er tale om et forældre vs barn våbenkapløb om social kontrol.

Men jeg antager du ikke har børn i teenage alderen ;-)
Avatar billede Andreas Juniormester
11. april 2020 - 20:41 #9
Tak for idéerne.