Avatar billede T.Markussen Praktikant
29. marts 2020 - 14:52 Der er 9 kommentarer

Backup af filer fra arbejdscomputer

Jeg er ved at ville tage backup af en del af de filer, der er på min arbejdscomputer - bl.a. noter til skolen mv.

Jeg har overført filerne til et USB stik, men kan ikke åbne filerne på min Macbook, som jeg bruger privat.
Kan min arbejdscomputer have krypteret filer eller lignende, da jeg har kopieret dem over på USB stikket?
- Hvordan kan jeg ellers tage backup af filerne (gerne så de kan åbnes på både windows og mac)?

Håber en kan hjælpe! :)
Avatar billede milter Ekspert
29. marts 2020 - 15:03 #1
Det har nok noget at gøre med kompatibilitet, eller rettere, mangel herpå. Prøv at læse linket herunder:

https://www.anysoftwaretools.com/format-usb-for-os-compatibility/
Avatar billede milter Ekspert
29. marts 2020 - 15:22 #2
Hvis det ikke løser problemet, skal du fortælle os, hvilke filtyper du har problemer med og hvilke programmer, de er skabt med, f.eks.  .xlsm-filer skrevet i Microsoft Excel.
Avatar billede T.Markussen Praktikant
29. marts 2020 - 16:22 #3
Tak for svar! - Jeg har nu ændret format efter guiden i linket.
Det ændrede ikke på at når jeg ligger filerne over på USB stikket fra min arbejdscomputer, sætter den en lille hængelås ved filen (uanset om det er pdf, word eller excel-filer).
Når jeg højreklikker kan jeg se der står "Symantec Encryption" - har det noget med denne at gøre?
Avatar billede milter Ekspert
29. marts 2020 - 16:53 #4
Ja, så har det helt sikkert noget med "Symantec Encryption" at gøre. Du skriver, de krypterede filer befinder sig på din arbejdscomputer fra skolen. Krypteringen skal fjernes, før du kan åbne de krypterede filer på en anden computer. Til det skal du  bruge et password, som formentlig kun skolens IT-ansvarlige har adgang til. Du kan læse mere om "Symantec Encryption" i linket herunder:

https://kb.iu.edu/d/aoad

Pas på med ethvert forsøg på at omgå eller fjerne krypteringen på andre måder end den foreskrevne. Du risikerer at miste adgang til alt på din arbejdscomputer
Avatar billede milter Ekspert
29. marts 2020 - 17:01 #5
Og så må jeg også hellere skrive, at metoden til at fjerne krypteringen nok afhænger af, hvilken version af Symantecs program, du har på din computer, men det kan skolen helt sikkert oplyse dig om.
Avatar billede T.Markussen Praktikant
29. marts 2020 - 18:56 #6
Okay, endnu engang tak for hjælpen.
Jeg har lige forsøgt at omdanne alle filerne til en zip-fil, og så sende den over mail - det virker umiddelbart til at fungere fint.
Er der nogen risiko eller ligenede herved?
Avatar billede kurt54 Ekspert
29. marts 2020 - 19:10 #7
Det afhænger nok af hvad du sender og din hvad din arbejdsgiver synes om det - især hvis det er lige før du skifter til en konkurent.
Er det til privatmail er det heller ikke sikkert dataene opbevares efter forordningerne.
Avatar billede T.Markussen Praktikant
29. marts 2020 - 19:35 #8
Det er blot fordi jeg går i skolen om aftenen i forbindelse med mit arbejde. Så skriver jeg noter til skolen på computeren jeg også bruger til arbejde - så jeg ikke skal have to computere med hver gang.
Så ville jeg jo gerne tage en backup af mine notater engang imellem, så det er ene og alene mine skolenotater jeg sender på mail (hvis det giver mening) :)
Avatar billede milter Ekspert
29. marts 2020 - 20:00 #9
#6.
Du har vist lige afsløret en metode, som Symantec måske ikke er så glade for at få offentliggjort :-) Jeg har ikke læst eller hørt om den måde før, men som englænderne siger: "Where there's a will there's a way".

Jeg kan ikke forestille mig, der er nogen risiko ved det, hvis de originale dokumenter stadig ligger i en uzipped fil med kryptering på din arbejdscomputer. Og så burde du måske oplyse skolen om dine erfaringer.