Avatar billede jesperodde Mester
30. marts 2020 - 15:09 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Onenote screenshot

Mit lile Onenote-ikon på proceslinjen er pludselig væk. (Andre ikoner forsvandt også i samme hug)

Trykkede jeg på det, kunne jeg ”tegne” en firkant og dermed oprette en note med dette skærmbillede. Dengang Windows for nogle år siden fjernede denne mulighed, fandt jeg en måde at genskabe den på, men kan ikke mere huske hvordan.
Any hints?
Tak
Avatar billede INK Ekspert
30. marts 2020 - 15:29 #1
I Windows10 findes et program, der hedder "Klip og Skitsér"
Downloades gratis fra Microsoft Store. Kan det samme og mere til.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. marts 2020 - 15:48 #2
Jeg er noget usikker på, hvilket onenote ikon du mener, da OneNote har brugt forskellige typer genveje gennem tidens løb.

Men hvis du åbner OneNote, går i Filer->Indstillinger->Vis, er der en mulighed der hedder "Placer ikon for OneNote i meddelelsesområdet på proceslinjen". Måske er det den du leder efter?

Er det det ikon du leder efter? - så kan det også gemme sig. Nede ved uret i højre hjørne (Meddelelsesområdet), er der også en lille ^ - klik på den, så får du de skjulte ikoner at se.
Vil du have det vist hele tiden, tager du og trækker det ned til de ikoner, der i forvejen er synlige hele tiden.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. marts 2020 - 16:19 #3
højreklik proceslinjen og vælg indstillinger for proceslinjen. Tryk på "Vælg hvilke ikoner der skal vises på proceslinjen. Sæt den til alle ikoner.
Hvis dette ikke løser det eller indstilling er sådan:
Højreklik start og vælg Microsoft Powershell som admin. Kopier dette ind:
sfc /scannow
Lad den køre den igennem og genstart pc. Se om det nu er i orden.
Avatar billede jesperodde Mester
05. april 2020 - 19:33 #4
Tak for input.
Jeg kan godt starte Onenote med det alm. Onenote-ikon på proceslinjen, men ikke aktivere klippefunktionen - det var det ikon, der forsvandt.
Jeg er helt med på hvordan jeg får ikoner på proceslinjen, men det aktuelle ikon er simpelthen væk.
Det havde samme funktion som WIn+shift+S: At gøre det muligt at indramme et rektangel på skærmbilledet, så man får en kopi. Men kopien blev automatisk til en margennote i Onenote. Win+shift+S sender det bare til udklipsholder. Men det kan jeg godt leve med, hvis det andet nu er væk.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. april 2020 - 06:39 #5
#4 Har du kørt sfc /scannow?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. april 2020 - 10:26 #6
#5 - hvad skulle reparation af Windows systemfiler hjælpe på et problem i OneNote? - det er jo ikke Windows der fejler noget her.

#4 - det begynder at dæmre... - jeg kan godt huske et "flydende ikon", en "applet", der indeholdt kopieringsfunktioner til OneNote. Jeg stødte faktisk på den på en af mine ældre PC´ere for nyligt.

Hvis det er den du mangler, tror jeg denne artikel beskriver hvorfor den ikke længere er tilgængelig: https://support.microsoft.com/da-dk/office/hvorfor-virker-v%c3%a6rkt%c3%b8jet-til-sk%c3%a6rmklip-ikke-l%c3%a6ngere-311c21ff-68d9-4e2a-8769-ede9faafdb17?ui=da-dk&rs=da-dk&ad=dk

Så kører du OneNote 2013/16 er det derfor den ikke virker længere. Så må du lære de alternative/ny metoder der beskrives...
Avatar billede 220661 Ekspert
06. april 2020 - 10:29 #7
#6 "Andre ikoner forsvandt også i samme hug"
Derfor :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
06. april 2020 - 10:43 #8
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. april 2020 - 10:44 #9
Ja så har jeg genlæst - og jo, som langskud kunne du selvfølgelig have ret.

Men ved genlæsning tror jeg igen på at det er det skjulte ikon i systray der ledes efter.

@jesperodde - det er ikke det almindelige ikon til at starte OneNote jeg skriver om i #2 - det er ikonet i "Systray", systemikonerne der OGSÅ gemmer sig i processlinjen, men ovre i højre side ved uret. Du har en lille pil op/tag ikon (som ^ ), og hvis du klikker på den, kommer de skjulte ikoner frem. Hvis det er slået til i indstillingerne i OneNote, som jeg har beskrevet, vil det gemme sig her. Vil du have det vist hele tiden, skal det bare trækkes ud ved siden af de andre ikoner, der er permanent synlige...
Avatar billede jesperodde Mester
06. april 2020 - 14:28 #10
Skjulte ikoner var det første jeg tjekkede, men intet her.

https://support.microsoft.com/da-dk/office/hvorfor-virker-v%c3%a6rkt%c3%b8jet-til-sk%c3%a6rmklip-ikke-l%c3%a6ngere-311c21ff-68d9-4e2a-8769-ede9faafdb17?ui=da-dk&rs=da-dk&ad=dk
Det giver mening, men tilgengæld virker deres alternative metode ikke hos mig.

Toget er vist kørt, så jeg tager det hurtige klippeværktøj Win-shift-S
Stor tak til alle.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. april 2020 - 15:54 #11
#10 Okay??