Avatar billede Btimmer Seniormester
31. marts 2020 - 17:01 Der er 6 kommentarer

Hastighed - Opgradering til Windows 10

Efter jeg opgraderede fra Windows 7 til Windows 10 er min computer blevet markant langsommere. Den er snart 10 år gammel, så det er måske ikke kun derfor, men alligevel. Er der noget jeg kan gøre?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
31. marts 2020 - 17:13 #1
En frisk installation hjælper altid.

Og så kan et skift fra konventionel harddisk til SSD harddisk gøre underværker, hvis du ikke har det i forvejen.
Avatar billede INK Ekspert
31. marts 2020 - 17:30 #2
Enig med #1 i at en SSD kan hjælpe, men hvis maskinen er ca. 10 år gammel, har den måske for lidt RAM eller en svag processor. Prøv at kikke i joblisten når den kører langsomt. Er det harddisken, processoren eller RAM'en, der er flaskehals?
Avatar billede milter Ekspert
31. marts 2020 - 17:58 #3
Er hastigheden gået ned i alt, du foretager dig på computeren, eller er det kun eller specielt nogle programmer, der er blevet påvirket?

Kan du give os nogle oplysninger om din computer, dvs. fabrikant og modelnavn/-nummer.

Du kan prøve at finde nogle oplysninger om den sådan her:

https://www.howtogeek.com/196893/how-to-open-the-system-information-panel-on-windows-8/

Meen, med en computer med så mange år på bagen skal du ikke forvente, at der findes nogen mirakelkur.
Avatar billede Btimmer Seniormester
31. marts 2020 - 18:33 #4
Min computer er en Dell Inspiron N7010.
Intel (R) - Core (TM) - i3 CPU - M370 - 2,40 GHz - 64-bit
Status nu: 206 GB ledig af 283 GB
Avatar billede 220661 Ekspert
31. marts 2020 - 18:49 #5
#4 Den pc burde mindst lige så godt med Windows 10 som 7. Som de andre siger så er en ren installation at foretrække. Har du opgraderet på en gammel Windows 7 installation har du taget de dårlige ting med over på Windows 10
Avatar billede 220661 Ekspert
31. marts 2020 - 19:06 #6
#4 Nu skrev du ikke med hensyn til installeret ram. Vil klart anbefale du som absolut minimum har 4 GB ram. 8 er dog langt bedre. Minimum for Win 10 64 bit er 2 GB.