Avatar billede lurup Ekspert
31. marts 2020 - 20:39 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Livløs Harddisk

Hej
( Intenso 256 GB SSD Sata III)
Jeg har en Hardisk jeg ikke rigtig kan få forbindelse til.
jeg har pillet den ud af maskine og sat den i en USB stik.
Under diskhåndtering siger den
238,47 GB ikke allokeret

Hvad kan jeg gøre ?? skal gerne finde data på den og efter mide den ud
Avatar billede lurup Ekspert
31. marts 2020 - 20:39 #1
Mide = smide
Avatar billede kurt54 Ekspert
31. marts 2020 - 20:50 #2
Sikre dig den også får strøm - muligt den får det fra usb---
kan den ses i diskhåndtering og enheds håndtering - den dukker ikke op i stifinder hvis den ikke er tildelt et drev bogstav.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. marts 2020 - 20:53 #3
Har ikke selv erfaring med Testdisk, men har set det anbefalet flere gange.

https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download
Avatar billede 220661 Ekspert
31. marts 2020 - 20:54 #4
Af gratis alternativer er der Recuva. Men hvor effektiv den er i forhold til Testdisk ved jeg intet om.
Avatar billede lurup Ekspert
31. marts 2020 - 21:28 #5
Der er strøm via USB.
Recuva kan ikke finde den
Avatar billede kurtba Ekspert
31. marts 2020 - 21:40 #6
Det gode er, at den ses under diskhåndtering. Så er der liv i den, og hvor der er liv er der håb. Problemet er så, at et eller andet er gået galt, således at filsystem m.m. er ødelagt, og derfor optræder den som om, at den ikke er formatteret.
Så det er med at komme i gang med diverse filredningsprogrammer, og der har du allerede fået et par forslag. Her kan du få lidt ideer til flere programmer, som evt. kan prøves:
https://www.google.dk/search?q=free+data+recovery+software&ie=&oe=
Jeg har rodet meget med filredning, og desværre er min erfaring ikke, at man kan pege på et program, som altid er det bedste. Det afhænger meget af, hvori fejlen består. Jeg har flere gange set, at nogle programmer slet ikke kunne finde noget, mens andre kunne finde det hele.
Recuva er meget rost, måske også fordi at det er helt gratis og uden begrænsning, mens mange af de øvrige gratis har en begrænsning i hvor mange mb man gratis kan redde, og hvis man vil redde mere, skal man have fat i deres købeversion. Men man kan om ikke andet så få en indikation på, om programmet i det hele taget kan finde noget, så det er værd at investere i.
Hvis ikke du får succes med nogen af programmerne, så kommer næste problemstilling - hvor meget må det koste at redde data?
Der findes professionelle firmaer, som næsten med sikkerhed  vil kunne redde dine data, men det koster vist også en del. Tidligere var det 5-10000 kr. men om ikke det kan gøres billigere i dag, ved jeg ikke.
Men man skal ved egne forsøg sørge for, at det er programmer, som ikke ændrer noget på harddisken, da der så er risiko for, at skaden bliver større end den var. Men de fleste ændrer heldigvis ikke noget på disken, således at egne forsøg er "gratis".
Jeg har et par gange haft held med at redde data fra diske, som også fremstod som ikke allokerede. Ingen af filredningsprogrammerne kunne umiddelbart redde noget som helst. De pgl. ville gerne redde data, men var ikke villig til at betale prisen hos de professionelle.
Så da alt andet var mislykket, valgt jeg at formattere disken, hvorefter flere af filredningsprogrammerne pludselig kunne se filerne og redde dem ud.
Det er en metode, man absolut ikke skal bruge før alt andet er prøvet, da formattering jo generelt ødelægger tidligere filsystemer. Men ikke desto mindre blev filerne nu synlige for filredningsprogrammerne.
Jeg har også reddet filer med filredningsprogrammer, hvor disken stod som ikke allokeret, uden at formattere, idet der ofte er sket noget med filsystemet, så en disk står som ikke allokeret, inden man går i gang med at redde data.
Men som sagt, hav tålmodighed og selv om det første program ikke finder noget, så prøv med det næste, og det næste osv.
Pludselig er der måske bingo.
Avatar billede klaudi Ekspert
31. marts 2020 - 22:50 #7
Jeg ville prøve med et partitions rednings program!

Partition Recovery
Partition Recovery, a built-in feature in MiniTool Partition Wizard, is able to recover partitions lost by Windows update, wrong deletion, partition table damage, virus attack, etc. It is capable of recovering lost partitions as well as all the files saved on the partition from IDE disk, SATA disk, SCSI disk, mobile hard disk, and other types of disk.
https://www.minitool.com/free-tools/minitool-partitionrecovery.html
Avatar billede lurup Ekspert
03. juli 2020 - 13:57 #8
Tak for hjælpen