Avatar billede Smithereen Juniormester
01. april 2020 - 18:42 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

CPU alt for høj speed, max. processor state ignoreres?!

Hej alle,

jeg har et underligt problem med min Lenovo laptop (yoga 14, i5-5200U @ 2.2 GHz):
I flg. task manager og resource monitor er min CPU speed over 2.2 GHz hele tiden. Jeg har slet ikke brug for så høj en ydelse. Normalt vil det være fint at sætte en limit på 90%. Det undrer mig og er nyt; i advanced processor management kan man fx specificere max processor state til fx 90% (og dette vil normalt virke fint og forhindre turbo boost etc).

Ikke desto mindre er det som om disse settings uanset hvad jeg prøver bliver ignoreret lige nu.
jeg har prøvet:
- genstart
- nye strømstyringsplaner med alle mulige rimelige min (fx 5, eller 25%) og max processor states (fx 70, 90, eller 99%)
- troubleshooteren for power management
...og der sker ikke en fis. Jeg kan ikke få clockfrekvensen under 2.2 uanset hvilken setting jeg bruger. Jeg har endnu ikke prøvet at disable turbo boost i uefi/bios, men jeg tror heller ikke det lige er der problemet ligger: systemet bør jo trods alt reagere på max processor state på 90%.

Nogen der har ideer??
Avatar billede Smithereen Juniormester
01. april 2020 - 18:45 #1
Glemte at skrive at min CPU utilization er langt under 100% - dvs den turbo booster altså ikke pga arbejdsmængden.

Tusind tak til ethvert indspark.
S.
Avatar billede milter Ekspert
01. april 2020 - 19:37 #2
Har du via " Jobliste/Task Manager" > Processer undersøgt, hvilke processer/programmer, det er, der bruger din CPU?

https://www.howtogeek.com/405806/windows-task-manager-the-complete-guide/
Avatar billede puren Ekspert
01. april 2020 - 19:42 #3
brug programmet throttlestop til overstyre hvor hurtigt at den må køre det findes her https://www.techpowerup.com/download/techpowerup-throttlestop/
Avatar billede Smithereen Juniormester
01. april 2020 - 19:47 #4
#2: Der er ingen programmer der optager CPU'en nævneværdigt. Den kører i høj clock selvom der ikke er load på den.
Jeg har ikke brug for særligt krævende software. Libreoffice, thunderbird, osv. Ingen spil, ingen streams, Netflix etc.
Der sker ufatteligt lidt på min laptop, så at sige, men det sker med høj hastighed :-(
Avatar billede KHN Guru
01. april 2020 - 20:37 #5
Du kan prøve at stoppe sysmain via tjenester:
https://www.techosaurusrex.com/windows-10-sysmain-causing-high-disk-or-high-cpu-usage-heres-how-to-disable-it/

Vejledning på dansk:
https://fil.email/DVLAebW1

Bemærk - link vil kun være tilgængelig i 7 dage.
Avatar billede Smithereen Juniormester
01. april 2020 - 22:13 #6
Hej tak,

jeg har ikke problemer med at der bruges ressourcer på CPUen. Den har lavt load (lav usage).
Problemet er at min CPU tilsyneladende kører med høj hastighed på trods af et meget lavt CPU load. Sysmain og andre executables/services/apps er ikke et problem overhovedet.
Vh S.
Avatar billede KHN Guru
02. april 2020 - 06:27 #7