Avatar billede rubaek Mester
02. april 2020 - 09:24 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

$_POST driller helt vildt, jeg forstår det ikke...

Jeg forstår ikke dette:

Jeg har et script, hvori jeg har denne linie:
$str .= '<td><input type="radio" name="klasse_id['.$id.']" ></td>';

På den siden som der sendes videre til har jeg denne kode (som kontrol, skal ikke bruges).
Welcome <?php echo $_POST["klasse_id"]; ?><br>

Jeg forventer et resultat jeg kan bruge men får dette resultat:
Welcome Array

Hjælp, jeg er stået helt af.
Avatar billede ejvindh Ekspert
02. april 2020 - 09:40 #1
Du navngiver jo inputtet med "klasse_id" + indholdet af $id. Derfor findes der ikke en $_POST med navnet klasse_id

Så hvis fx $id = "dummy" -- så vil det rigtige navn i $_POST være "klasse_iddummy".

Mon ikke du mener noget med:

$str .= '<td><input type="radio" name="klasse_id" value="'.$id.'" ></td>';
Avatar billede rubaek Mester
02. april 2020 - 10:00 #2
Jo, nu virker det, jeg synes bare jeg havde prøvet alt, men åbenbart ikke denne mulighed.
Tak for hjælpen.
Avatar billede rubaek Mester
02. april 2020 - 10:28 #3
Kan nogen hjælpe mig videre her:

Jeg har nu fået variablen 15.
Jeg vil så gerne have et udtræk fra product hvor TRIN er = 15

Script.
$valg=$_POST['klasse_id'];
echo $valg;
?>
        <style type="text/css">
            table, td, th {
                border: 1px solid gray}
            .align_right{
                text-align: right;}
        </style>

        <form method="post" action="1_valg_pr.php" >
        <table id="bruger_tabel">
            <tr>
                <td colspan="6" class="align_right"><a href="students_create.php">Vlg prve</a></td>
            </tr>
            <tr>

                <td>ID</td>
                <td>klassetrin</td>

            </tr>
            <?php
          $type=$_POST['klasse_id'];
            $sql = "SELECT PRODUCT_ID, TRIN FROM product WHERE TRIN= ?";

            $stmt = $db->prepare($sql);
            $stmt->execute();

            /* Bind resultatet */
            $stmt->bind_result('i', $valg);
Avatar billede ejvindh Ekspert
02. april 2020 - 12:24 #4
Tror du i slutningen er ude efter noget lignende (ikke testet):

$sql = "SELECT PRODUCT_ID, TRIN FROM product WHERE TRIN= ?";
$stmt = $db->prepare($sql);
$stmt->bind_param('i', $type);
$stmt->execute();
$result = $stmt->get_result();
while ($row = $result->fetch_array(MYSQLI_ASSOC)) {
  echo "<br>".$row["product_id"]." - ".$row["trin"];
}
Avatar billede ejvindh Ekspert
02. april 2020 - 12:25 #5
(men i hvert fald: du manglede bind_param - delen)
Avatar billede rubaek Mester
02. april 2020 - 13:41 #6
Det virker, fedt.
Avatar billede rubaek Mester
02. april 2020 - 15:06 #7
Og så er vi på næste side:
Jeg skal have fat i prove_id, men den fejler på næste side, men denne fejl:

Fatal error: Uncaught Error: Call to a member function bind_param() on boolean in /var/www/gmonskole.dk/public_html/tk/pages/1_valg_elever.php:31 Stack trace: #0 {main} thrown in /var/www/gmonskole.dk/public_html/tk/pages/1_valg_elever.php on line 31

Siden den sender fra:
            <?php
                  $sql = "SELECT PRODUCT_ID, type_nr, DESCRIPTION, TRIN, prove_navn FROM product WHERE TRIN= ?";
                $stmt = $db->prepare($sql);
                $stmt->bind_param('i', $valg);
                $stmt->execute();
                $result = $stmt->get_result();
                while ($row = $result->fetch_array(MYSQLI_ASSOC)) {
                  echo "<br>".$row["PRODUCT_ID"]." - ".$row["type_nr"]." - ".$row["DESCRIPTION"]." - ".$row["TRIN"];

                $str .= '<tr>';
                $str .= '<td><input type="radio" name="prove_id" value="'.$id.'" ></td>';
                $str .= '<td> '.$row["type_nr"].' </td>';
                $str .= '<td>'.$row["prove_navn"].'</td>';
                              $str .= '<td>'.$row["DESCRIPTION"].'</td>';
                $str .= '</tr>';
            }
            echo $str;
            ?>

Siden den sender til:
<?php
include'../includes/connection.php';
include'../includes/topp.php';

$valg=$_POST['prove_id'];
echo $valg;
?>
        <style type="text/css">
            table, td, th {
                border: 1px solid gray}
            .align_right{
                text-align: right;}
        </style>

        <form method="post" action="2_valg_elever.php" >
        <table id="bruger_tabel">
            <tr>
                <td colspan="6" class="align_right"><a href="students_create.php">Vlg prve</a></td>
            </tr>
            <tr>

                <td>ID</td>
                <td>Prve nr.</td>
                <td>Prve navn</td>
                              <td>Fag</td>
            </tr>

            <?php
          $sql = "SELECT F_NAME, L_NAME FROM elevnavn WHERE TRIN= ?";
$stmt = $db->prepare($sql);
$stmt->bind_param('i', $valg);
$stmt->execute();
$result = $stmt->get_result();
while ($row = $result->fetch_array(MYSQLI_ASSOC)) {

                $str .= '<tr>';
                $str .= '<td></td>';
                $str .= '<td> '.$row["F_NAME"].' </td>';
                $str .= '<td>'.$row["L_NAME"].'</td>';
                $str .= '<td>'.$row["P1"].'</td>';
                $str .= '</tr>';
            }
            echo $str;
            ?>
        </table>
        <input type="submit" name="send" value="Vlg prve" klasse="send">
        </form>
Avatar billede ejvindh Ekspert
02. april 2020 - 17:17 #8
Mon ikke det handler om, at du mangler at fylde indhold i $id her:

$str .= '<td><input type="radio" name="prove_id" value="'.$id.'" ></td>';

Umiddelbart vil jeg gætte på, at det er denne værdi, du vil have smidt ind: $row["PRODUCT_ID"]
Avatar billede rubaek Mester
02. april 2020 - 17:30 #9
Helt rigtig.
Sat ind sådan her:
$str .= '<td><input type="radio" name="prove_id" value="'.$row["PRODUCT_ID"].'" ></td>';
Men er det rigtig ?
Dette er linie 31)
$stmt->bind_param('i', $valg);

Får denne fejl:
Fatal error: Uncaught Error: Call to a member function bind_param() on boolean in /var/www/gmonskole.dk/public_html/tk/pages/1_valg_elever.php:31 Stack trace: #0 {main} thrown in /var/www/gmonskole.dk/public_html/tk/pages/1_valg_elever.php on line 31
Avatar billede ejvindh Ekspert
02. april 2020 - 19:56 #10
Den fejlmelding tyder på, at din $row["PRODUCT_ID"] bliver opfattet som en boolean (altså false/true). Jeg er lidt usikker på, om det kan skyldes at du skriver PRODUCT_ID med stort.

I hvert fald er pointen, at indholdet af den $valg, som du får fejl på, bliver bestemt i den linje, som vi arbejder med her. Prøv lige at teste, hvad indholdet af $row["PRODUCT_ID"] viser i den while-løkke, hvor du udskriver indholdet af alle dine rækker. Alternativt, prøv at kigge html-kildekoden i den radiobutton, som du har valgt, og se hvad der står som value der.