Avatar billede TTA Seniormester
05. april 2020 - 12:46 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Problemer med dashcam

Måske er spørgsmålet i periferien af, hvad man kan søge svar på i dette forum, men nu prøver jeg!

Jeg har to af disse dashcams: https://www.lightinthebox.com/da/p/blackview-g50-1080p-mini-hd-yndig-bil-dvr-150-grader-vidvinkel-cmos-sensor-2-inch-lcd-dash-cam-med-g-sensor-parkeringsindstilling_p6742394.html

De skal normalt tilsluttes cigaretstikket, men da der er permanent strøm i dette, så har jeg måttet tilslutte kameraerne et andet sted, som følger tændingen - således at de kun optager når bilen er startet.

Det fungerer som sådan også ok, men... Man kan indstille kameraet til at gemme video i filer á 1, 3 eller 10 minutter. Jeg har valgt 3 minutter. Problemet opstår når jeg slår tændingen fra. Det ser ud til at kameraet kører videre i kort tid (gammel strøm?), slukker, nogle gange kommer det til live igen, før det endelig slukker helt. Problemet er videofilerne. Den sidste optagelse, før bilen bliver standset, kan ikke afspilles. Det er som om filen ikke er gemt/afsluttet korrekt. I tilfælde af at man selv er involveret i en ulykke, så er kameraet jo ubrugeligt, når det ikke gemmer de sidste op til 3 minutter inden det gik galt....!

Nogen idéer til, hvad der er galt?

Jeg har de optimale sd-kort, beregnet til dashcams, så det burde ikke være problemet.
Avatar billede claes57 Ekspert
05. april 2020 - 13:31 #1
du skal have et lille kredsløb med en elektrolyt ind mellem bil og kamera, så der er strøm til 5 minutter (så er seneste vigtige video lagret). En elektrolyt og evt lidt mere - du skal kende kameras strømforbrug. En hobby-elektriker kan lave det - det ligger ud over mine kundskaber.
Avatar billede kurt54 Ekspert
05. april 2020 - 14:10 #3
Den har indbygget batteri  Kapacitet (mAh)    250
Så der bør være strøm på længe efter tændningen er afbrudt
Avatar billede claes57 Ekspert
05. april 2020 - 14:17 #4
Den bør bare lades op når der er strøm på og lade strøm gå videre til kamera, og så aflade Til kamera når strøm forsvinder så den kan styres 100% via tændingslås
Avatar billede kurt54 Ekspert
05. april 2020 - 14:26 #5
Det skal strømforsynes med 5V - kan det tænkes du har givet det 12V volt og ødelagt noget herunder det indbyggede batteri.
Avatar billede TTA Seniormester
05. april 2020 - 14:49 #6
Som nævnt overfor, så har det et indbygget batteri, men det kan tilsyneladende ikke holde strøm mere end få sekunder efter tændingen er slukket. Det burde jo blive opladet/holdt opladet, når kameraet er i brug.

Mht. 5V/12V: Jeg har netop indsat en adapter, så kameraerne kun får 5V. Det eneste sted, der er 5V, er i cigarettænderen - men den har som nævnt permanent strøm.

Vil det mon hjælpe (og stadig fungere), hvis jeg i stedet slår Motion Detection til, og lader kameraerne have permanent strøm? Eller vil de så tappe batteriet/være tændt hele tiden?
Avatar billede 220661 Ekspert
05. april 2020 - 15:50 #7
Studser da lidt over du siger der er 5 volt i cigaret tænder??
Et sted hvor der skal bruges en stor effekt for at få cigaret tænder til at gløde.
Det er for mig ikke forståeligt.
Avatar billede kurt54 Ekspert
05. april 2020 - 15:58 #8
#7 der er 12V i tænder stikket - et simpelt forældet stik.  Der er indbygget omformer i det der sættes i  - til 5V som er standarden for det USB stik der bruges.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. april 2020 - 16:05 #9
#8 Ja det lyder mere rigtigt :-)
Avatar billede kurt54 Ekspert
05. april 2020 - 16:06 #10
#6
Jeg havde en Mobilscan Android OBD adapter siddende fast i bilens OBD stik. som har strøm uden tændning. Diagnose stik til udlæsning af fejlkoder - det mærkede jeg ingen ulemper ved før bilen hold stille i over 3 uger - så var der ikke strøm nok til at starte bilen.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. april 2020 - 16:06 #11
Kender godt de omformere. Har en til opladning af mobilen :-)