Avatar billede mikerojakes Seniormester
05. april 2020 - 17:22 Der er 20 kommentarer

Dazzle - fra VHS til Data filer

Hej

Jeg købte for snart nogle år siden, en såkaldt Dazzle - en enhed som kan omdanne signaler fra en VHS båndoptager og til eksempelvis AVI filer på computeren men problemet er bare nu, at den har fået nogle år på bagen og da den blev købt, fulgte der et software program med windows 7 med - men med udskiftning af en del computere siden, har jeg nu en PC med windows 10 - jeg er klar over at softwaren ikke længere er gangbar, men hvad med selve enheden? - jeg kan købe et helt up to date software program til windows 10, men er der nogle fra panelet som ved om Dazzle enheden også kun er til windows 7- er det ikke lige meget og burde den egentlig ikke være ligeglad - det må være styre programmet som er det altafgørende, eller.....

Ville blot lige høre, inden jeg investere i en ny software.

venligst - Mike
Avatar billede INK Ekspert
05. april 2020 - 17:30 #1
Har du forsøgt at installere Windows 7 udgaven af programmet? Det burde kunne køre under Windows 10, evt. i kompabilitetstilstand.
Avatar billede milter Ekspert
05. april 2020 - 17:35 #2
Jeg ville prøve med den software, som fulgte med den. Der er stor sandsynlighed for, at det hele virker. Efter installationen af softwaren skal du lede efter opdateringer til det.

https://support.corel.com/hc/en-us/articles/215912338-Pinnacle-Studio-for-Dazzle-in-Windows-10
Avatar billede 220661 Ekspert
05. april 2020 - 17:59 #3
Enig med ink og milter. Du har alt at vinde. Når du installerer højreklik på installations filen og kør som administrator.
Håber du får det til at funke :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. april 2020 - 18:23 #4
Jeg sidder i øjeblikket og konvertere VHS/Video-8/Kassettebånd med min Dazzle.

Der fulgte en tidlig udgave af Pinnacle Studio med - jeg tror det var version 17, men er ikke sikker. Inkluderet i denne er driveren til Dazzle.

Jeg har selv købt Pinnacle Studio 23, og bruger den på en Win10 maskine.

Versionen der fulgte med virkede også fint i Win10 - jeg ville bare gerne have lidt flere funktioner...
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. april 2020 - 18:35 #5
#2 Ja, drivere til Windows 7 og Windows 10 er ofte kompatible indbyrdes.
Avatar billede mikerojakes Seniormester
06. april 2020 - 14:24 #6
Hej
og Ja I har s.. ret - det passer med hinanden 10 og win. 7 - men jeg har stadig et problem, og det skyldtes nok at jeg er fra 60 erne he he og er lidt dum til det her - men jeg får så intet signal fra den VHS båndoptager som jeg har connected - ØV jeg har sat de tre bananstik eller hvad de hedder,til - men ingenting!!! båndet kører og der er helt sikkert signal fra VHS eren, men ingenting i input på programmet, æhh - jeg har sat stikkene i som er på bagsiden af den gamle båndoptager og Dazzle lyser og det hele - hvorfor kommer der så ingenting ind - der er jo ikke så mange muligheder bag på båndoptageren - (øv gid jeg var født ti år senere, så var jeg nok mere smart)

hvad gør jeg mon galt ?!?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. april 2020 - 15:53 #7
Får du lyd igennem? - du skal også vælge hvilken type Video-output du kører med. Normalt er det PAL. NTSC er forbeholdt det amerikanske marked, mens jeg ikke er klar over hvor udbredt SECAM var - men vælger du den forkerte af disse under "import", får du ikke billede med. Lyden burde dog komme med under alle 3 video standarder.

Bruger du en SCART adapter i videomaskinen? - disse er af enten input eller output typen, og så findes der kombi adaptere man kan skifte på. Men er den sat til input, vil du ikke kunne bruge den.
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. april 2020 - 16:28 #8
#7
Er der to scartstik bagpå maskinen er den ene en TV udgang, mens den anden er til decoder (indgang) Sidst nævnte skal ikke bruges
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
06. april 2020 - 19:56 #9
Pinnacle Dazzle kører fint med diverse udgaver af Pinnacle Studio. Der følger normalt en udgave med. Du kan sagtens bruge den til Windows 10 selvom det er en gammel version 10, 12 eller lignende.
Avatar billede mikerojakes Seniormester
08. april 2020 - 08:20 #10
Hej

Nej ikke scart men alm, banan stik tror jeg de hedder - men der sker ingenting - programmet kan godt registrere at Dazzle er connected men jeg bliver ikke spurgt om hvorvidt de er NTSC elle SECAM den fortæller mig bare at der ikke er noget signal
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. april 2020 - 12:57 #11
Du skriver "banan". Jeg tror du mener stiktypen der er vist i linket herunder

https://ibb.co/BT4yjWv

Det gule stik er til billede/video og det røde og hvide er til hhv. lyd højre og hvid til lyd venstre.
Avatar billede mikerojakes Seniormester
08. april 2020 - 17:11 #12
Ja lige præsis men det er jo ikke hvad jeg er på jagt efter - mere hvad gør jeg når den fortæller mig at der ingen signal er........
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. april 2020 - 17:25 #13
Har du mulighed for at tage et foto af videomaskinens bagside vil det måske kunne være en hjælp.

Du kan uploade billedet via dette link:

https://imgbb.com/upload
Avatar billede milter Ekspert
08. april 2020 - 18:04 #14
Hvilket program bruger du i dit forsøg på at overføre videoen til computeren?  I de programmer, jeg kender til, skal man i opsætningen/preferences af "capture" dvs. optagelse, angive, hvilken enhed, man ønsker at optage fra. I dit tilfælde er det din Dazzle. Har du været inde og kigge på det?
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. april 2020 - 18:14 #15
Jeg er enig med dig milter. Jeg har selv tidligere roden med at overføre VHS til DVD via computeren. Der var netop noget med valg af indgang. Det er dog længe siden - helt tilbage i XP´s og Vista´s dage.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
08. april 2020 - 18:46 #16
Har du sat stikkene med de tre kabler direkte i videoen ? Eller bruger du et scart mellemled, i så fald er der kun nogle typer, der virker. Ellers skal du i Pinnacle vælge capture faneblad og Dazzle som kilde og PAL som signal.
Avatar billede mikerojakes Seniormester
12. april 2020 - 13:23 #17
Hej

Nej jeg opgiver snart - VHS båndoptageren er samtidig en converter som kan lave de analoge vhs signaler om til en DVD der er nemlig både en dvd afspiller og en VHS afspiller i samme apperat, men jeg har ingen DVDer og har ikke lyst til at investerer i nogle når jeg nu har en DAZZLE og burde derfor kunne overføre direkte til PCen men det er måske derfor (når det er en converter) at det ikke kan lade sig gøre - det burde da ingen indflydelse have, skulle man tro -

Apparatet er en "LUMATRON" 6 HD HI-FI , DVDCR-15
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. april 2020 - 14:19 #18
Når der er tre udgange (en til billede -  gult stik) og to til lyd - venstre hvid og højre rød, er der altid tale om analoge signaler. Det samme gælder scart-forbindelser. Digitale signaler overføres via f,eks. HDMI, mellem DVD-afspilleren og TV, men videosignalet fra VHS afspilleren vil altid være analogt.

Jeg havde for en del år siden et videokort med S-VHS indgang og RCA-indgang (begge analoge). Dette kort virkede fortrinligt, sammen med Pinnacle Studio 9. Grunden til jeg droppede det var at programmet ikke kunne køre under Windows 7

https://www.alamy.com/stock-photo-pinnacle-studio-video-capture-card-120364494.html
Avatar billede mikerojakes Seniormester
12. april 2020 - 14:25 #19
Hej OK

Jeg kommer desværre nok ikke længere i denne DAZZLE sag
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. april 2020 - 16:20 #20
Jeg kan godt følge dig...… Du har jo muligheden; at afspille VHS båndene over på HDD/DVD-maskine via analogt kabel, enten direkte på en DVD eller på HDD´en. Det kræve naturligvis en ekstra HDD/DVD optager, og er der tale om kopisikrede VHS bånd, kan maskine ikke optage indholdet. Meget af den hardware og software der kan, eller rettere sagt skulle kunne overføre VHS til en pc, er ikke andet end en gang skrammel - ovenikøbet dyrt skrammel.