Avatar billede compac Seniormester
05. april 2020 - 22:53 Der er 7 kommentarer

Dropdownbox udtræk af data til link til ny side

Jeg har en dropdownbox hvor jeg kan vælge en post og aktivere den valgte ved at trykke på en submit-knap. Jeg kunne tænke mig at lave det om så når jeg vælger posten i dropboxen bliver den valgte post sendt  til en ny side. Og altså springe trinet med submit-knappen over.
Et ufærdigt forslag:

<?php
  $db_link = mysqli_connect("localhost", "t", "", "company");
  mysqli_set_charset($db_link, "utf8"); // procedural style
$sek_query = "SELECT * FROM employee order by emp_name asc";
$sek_result = mysqli_query($db_link, $sek_query) or die(mysqli_error($db_link));
$sek_antal = mysqli_num_rows ($sek_result);
?>
<form method='post'>
<table>
<?php
echo '<tr><td>Tekst i input type linien</td><td><select name="fk_emp_id"><option value="0">Vælg fra menuen</option>';
while ($sek_row = mysqli_fetch_assoc ($sek_result))
{ echo '<option value=" '. $sek_row['emp_id'] .' "> '. $sek_row['emp_name'] .' </option>'; }
echo '</select></td></tr>';
echo "<tr><td><input type='submit' name='sted' value='Hent data' /></td><td></td></tr>";
echo "<a href='location.href=\'gpxviewer.php?gpstur='.$emp_id.'\''></a>";
?>
</table>
</form>
Avatar billede Xelot Juniormester
05. april 2020 - 23:24 #1
Du kan tilføje lidt JavaScript til Select. F.eks

<select name="fk_emp_id" onchange=“This.form.submit()”>

Dette sender hele formularen når du skifter valg i dropdown boksen
Avatar billede jakobdo Ekspert
06. april 2020 - 09:57 #2
Du kan lave det i ren javascript.

<select name="fk_emp_id" onchange="window.location='gpxviewer.php=this.value'"> Dog utestet, skal nok lige testes og tilpasses, men håber det giver en ide.
Avatar billede compac Seniormester
07. april 2020 - 21:53 #3
Hvordan skal det sættes ind hvis jeg laver det i ren javascript?
Avatar billede jakobdo Ekspert
08. april 2020 - 09:37 #4
Hvad har du prøvet indtil videre?
Avatar billede Xelot Juniormester
08. april 2020 - 16:11 #5
Her er et komplet eksempel ud fra det du har.

<?php
  $db_link = mysqli_connect("localhost", "t", "", "company");
  mysqli_set_charset($db_link, "utf8"); // procedural style
$sek_query = "SELECT * FROM employee order by emp_name asc";
$sek_result = mysqli_query($db_link, $sek_query) or die(mysqli_error($db_link));
$sek_antal = mysqli_num_rows ($sek_result);
?>
<form method='post'>
<table>
<?php
echo '<tr><td>Tekst i input type linien</td><td><select name="fk_emp_id" onchange=“this.form.submit()”><option value="0">Vælg fra menuen</option>';
while ($sek_row = mysqli_fetch_assoc ($sek_result))
{ echo '<option value=" '. $sek_row['emp_id'] .' "> '. $sek_row['emp_name'] .' </option>'; }
echo '</select></td></tr>';
echo "<a href='location.href=\'gpxviewer.php?gpstur='.$emp_id.'\''></a>";
?>
</table>
</form>

Dette sender din formular når du vælger en linje i dropdown. Hvad der så sker når formularen er sendt, og hvor det skal sendes hen har du ikke angivet endnu - men formularen bliver sendt ud fra ovenstående :)
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
08. april 2020 - 17:23 #6
>hvor det skal sendes hen har du ikke angivet endnu
den skal vel sendes til gpxviewer.php?gpstur=

forslag fra #2 omskrevet
tabeller er til tabulære data ikke til design, derfor fjernet

<?php
include ("connection.php");
$sek_query = "SELECT * FROM employee order by emp_name asc";
$sek_result = mysqli_query($db_link, $sek_query) or die(mysqli_error($db_link));
$sek_antal = mysqli_num_rows($sek_result);
?>
<form method='POST'>
    <?php
    echo 'Tekst i input type linien';
    echo "<select name='fk_emp_id' onchange=window.location.assign('gpxviewer.php?gpstur='+this.value)>";
    echo '<option value="0">Vælg fra menuen</option>';
    while ($sek_row = mysqli_fetch_assoc($sek_result)) {
        echo '<option value="'. $sek_row['emp_id'] .'"> ' . $sek_row['emp_name'] . ' </option>';
    }
    echo '</select>';
    ?>
</form>

https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/API/Window/location
Avatar billede Xelot Juniormester
08. april 2020 - 21:38 #7
Hvis data skal sendes via GET, så er jeg enig i ovenstående - men compac starter sin form med at angive method='POST' så nu skal vi alle være enige om HVORDAN det skal sendes, og HVORHEN :D

HVIS det skal sendes via POST, og HVIS modtagerfilen er gpxviewer.php, så burde det indledende <form> tag se således ud:

<form method='POST' action='gpxviewer.php'>

HVIS IKKE der skal bruges POST, men derimod GET - ja så burde form tagget se ud som dette

<form method='GET' action='gpxviewer.php'>

Dette vil (også) give den ønskede effekt, og samme resultat som olsensweb.dk foreslår :)