Avatar billede jbar Novice
07. april 2020 - 13:46 Der er 6 kommentarer

Overophedet processor

Hej jeg har en CPU Intel i5 3570 som overopheder ekstremt meget (100 grader) når jeg gamer. Selve computeren er gammel men jeg opgraderede min harddisk, ekstra RAM og min GPU sidste år. Jeg har et Geforce GTX 1060.
Min blæser til processoren virker fint, så ved ikke hvad jeg skal udskifte.
Burde jeg købe en helt ny processor fordi den er gammel og ikke kan følge med, eller kan et nyt kølesystem hjælpe?
Håber det giver mening
Avatar billede 220661 Ekspert
07. april 2020 - 13:48 #1
Og du har ikke forsøgt blot at skifte kølepasta mellem køler og cpu?
Husk at rense med Isopropyl alkohol inden ny pasta på
Avatar billede jbar Novice
07. april 2020 - 13:50 #2
Nej har jeg ikke forsøgt, tror du det kan sænke temperaturen så meget?
Avatar billede 220661 Ekspert
07. april 2020 - 13:55 #3
Kan sige jeg havde en bærbar der var stoppet i kølesystemet. og ved en rensning af dette faldt temperaturen 20 grader uden at skifte pasta på den.
Så et skift af pasta ville jeg da forsøge helt sikkert hvis jeg var i samme situation som du er. Over tid tørrer pasta ind. Og når du er gamer går det formodentligt hurtigere.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. april 2020 - 13:56 #4
Kommer du blot ned på ca 80 grader så holder din cpu noget længere :-)
Avatar billede jbar Novice
07. april 2020 - 14:04 #5
Det vil jeg prøve så. Tak for tippet! :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. april 2020 - 15:23 #6
Ordentlig forbindelse mellem CPU´ens overflade og cpu´kølerens flade er meget vigtig. Varme er en dræber inden for CPU´er og GPU´er. En ren pc holder længere!
Vi andre kan jo heller ikke tåle at have for høj temperatur :-)