Avatar billede Webnoob Juniormester
07. april 2020 - 20:52 Der er 9 kommentarer

layout til at vise billeder fra database

Jeg har brug for en løsning til en hjemmeside jeg gere vil have lavet. Jeg har bare ingen evner til at gøre det selv

Jeg har mange billeder lagt i en mssql database. Jeg har en ide om at jeg gerne til have et layout hvor der bliver vist 6 billeder pr. linie indtil der ikke er flere.
Altså
img1 img2 img3 img4 img5 img6
img7 img8 img9 img10 img11 img12
osv osv osv

Jeg har leget, meget lidt, med asp. Så har jeg hørt mig lidt omkring og høre at man kan bruge css til det.
Nogen der kan komme med et eksempel på hvordan det kan gøres?
Avatar billede Slater Ekspert
07. april 2020 - 21:30 #1
Æh... hvilket af det, nøjagtigt? At udskrive det eller opstille det i rækker af seks?

Det med at sørge for at der er seks per linje er meget let. Der er mange måder at gøre det på, men den mest åbenlyse er at bruge CSS til at give dem alle en bredde på 16.66% (100/6).
Du kan også bruge tabeller, grid, flexbox, ...

Men du er stadig nødt til at bruge ASP til at udskrive billederne som HTML tags fra din database. Det er noget helt andet, og ikke noget CSS har noget med at gøre.
Avatar billede Webnoob Juniormester
07. april 2020 - 22:24 #2
Jeg har kigget på css til at opstille det på rækker med 6 på hver, men jeg kan ikke gennemskue det.
Avatar billede Slater Ekspert
07. april 2020 - 23:13 #3
Her er en moderne måde at gøre det på med flexbox:

http://snip.kilolima.dk/#/h0oBd44

Men det kan gøres på mange måder, som sagt, og kommer an på hvordan du vil have det.
Avatar billede Webnoob Juniormester
07. april 2020 - 23:42 #4
Det betyder ikke så meget for mig hvordan det gøres. Bare det kan gøres.
Avatar billede Slater Ekspert
08. april 2020 - 07:42 #5
Jamen det kan det så. Sådan.
Avatar billede Webnoob Juniormester
08. april 2020 - 20:59 #6
Tror jeg har forstået dit forslag, men hvordan får jeg billederne ud fra databasen og ind i dit forslag? Billederne er gemt i databasen som varbinary.
Avatar billede Webnoob Juniormester
09. april 2020 - 21:34 #7
slater jeg har nu fået billederne frem ved at lave min database om til have filnavnet på billederne.
Næste problem er så er billederne bliver vist alt for store. Min billeder har en størrelse på 155pixel i height og width mellem 99 og 110pixel. Hvordan kommer jeg lige rundt om det problem?
Avatar billede Slater Ekspert
09. april 2020 - 22:12 #8
Altså, du har fået dem vist i et grid så der er 6 per linje, men det gør dem for store - fordi 1/6 af bredden er for meget for billederne?

Umiddelbart udskifter du bare "width" I CSS med "max-width". Men igen kommer det an på hvordan du vil have det vist. Noget du virker meget modvillig mod at fortælle mere om.
Avatar billede Webnoob Juniormester
09. april 2020 - 22:27 #9
Jeg er ikke modvillig, men som en der kun har meget meget lidt erfaring med webdesign er det svært og vide hvad man skal tage højde for og ikke skal.

Jeg vil gerne have vist billederne i det grid á 6 pr linie som du har vist mig, så vil jeg gerne ha' billederne i en max højde på 155px og den width som de forskellige billeder har. Ud over det, så vil jeg gerne hav de 6 billeder på linie bruger 80% af sidens bredde og er centeret på siden. Tror det er det.