Avatar billede Mik2000 Professor
09. april 2020 - 18:22 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Database resultat til Excel

Den bedste metode til at få en databaseforspørgsel (hentet som PDO object) ud i et Excel ark?

Nogle der har noget erfaring I vil dele?

På forhånd tak :)
Avatar billede arne_v Ekspert
09. april 2020 - 19:49 #1
Den nemme løsning er at generere CSV og lade Excel importere.
Avatar billede Mik2000 Professor
09. april 2020 - 23:47 #2
Det er længe siden jeg har arbejdet med filer, men er smarteste måde så stadig noget med fopen, write til filen, give dem link og derefter slette den (evt. efter en periode)?

Eller er der en smartere måde?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. april 2020 - 00:00 #3
Du kan streame CSV direkte til browser med korrekt MIME type.
Avatar billede Mik2000 Professor
11. april 2020 - 13:10 #4
Super - det vidste jeg ikke - det gør det jo super nemt :)
Avatar billede Mik2000 Professor
11. april 2020 - 13:39 #5
Et par spørgsmål mere. Fandt et eksempel nogle havde lavet - super simpelt
----------------------------------------------------------------------
header("Content-type: text/csv");
header("Content-Disposition: attachment; filename=csvfile.csv");
header("Pragma: no-cache");
header("Expires: 0");

echo "Header 1;Header 2;Header 3\n";
----------------------------------------------------------------------

1:
Men hvordan skal man håndrere hvis der er æ, ø og å i data
echo "æøå;123;æ9æ9\n";

2:
Hvordan vurderer man om det er komma eller semikolon der skal bruges
Avatar billede arne_v Ekspert
11. april 2020 - 14:43 #6
re 1)

Jeg ville satse på CP-1252 - ISO-8859+1.

Hvis du vil bruge UTF-8, så se her:

https://stackoverflow.com/questions/4348802/how-can-i-output-a-utf-8-csv-in-php-that-excel-will-read-properly
Avatar billede arne_v Ekspert
11. april 2020 - 14:44 #7
re 2)

Den er nok tricky.

To link "For engelsk Excel" og "For dansk Excel" ????