11. april 2020 - 15:54 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Nero Essential fra MP3 til wav?

Hej,
Efter geninstallation af en ældre Nero essential (6) mangler jeg en handling fra MP3 til wav. Med CD - Music og tilføje MP3 filer har jeg tidligere været vant til at programmet selv satte filerne op til at blive brændt som wav.
Dette sker ikke længere. - Jeg er efter visse komplikationer kommet fra Windows 7 til 10.
Råd modtages gerne,
påskehilsener,
Carsten.
Avatar billede milter Ekspert
11. april 2020 - 17:00 #1
Følger du proceduren som beskrevet herunder:

https://www.easytechguides.com/burn-a-mp3-cd-using-nero.html

Hvor og hvordan nøjagtigt går det galt? Får du nogen fejlmeddelelser? Og vil du brænde mp3'erne til en lyd-CD, eller ...?
12. april 2020 - 16:42 #2
Jeg anvender en fremgangsmåde, der ligner den skitserede, dog ikke noget om CD-rom (ISO) som 4) omtaler.
Jeg vælger CD - Lyd - Lave lyd-cd. Herefter kan jeg vælge filerne, men de fortsætter med at være mp3'ere til brændingen, - ikke wav, som er ønsket.
Der er ingen fejlmeldinger undervejs, - men det undrer, for tidligere forblev de kun som mp3, såfremt ikke valgt lave lyd-cd, men i stedet lav data-cd.
Avatar billede milter Ekspert
12. april 2020 - 20:31 #3
Filerne behøver ikke være .wav for at kunne brændes til en lyd-cd, som kan afspilles på en standard lyd-cd afspiller. Filformatet for en færdigbrændt lyd-cd er ikke .wav, det er .cda.

Hvis du tror, du får bedre lydkvalitet ved at .mp3-filer bliver konverteret til .wav., så tager du fejl. Jo, .wav-filer indeholder flere detaljer end .mp3-filer, men det gælder kun, hvis du sammenligner to optagelser af det samme stykke originalmusik, det ene i .mp3 og det andet i .wav. Mp3 smider nogle af detaljerne i musikken væk (komprimerer) for at spare plads på harddisken/SSD'en, dvs. færre MB pr. minut, men hvis du konverterer en .mp3-fil til .wav, så kan du ikke genskabe de detaljer, der allerede er gået tabt ved den oprindelige komprimering til mp3.

Du kan læse mere om det format, der kendes som Compact Disc Audio CD i linket herunder

https://en.wikipedia.org/wiki/Compact_Disc_Digital_Audio
12. april 2020 - 21:52 #4
Hej igen,
Min CD-afspiller kan ikke afspille mp3-filer, så derfor har det passet mig fint, at Nero pr. automatik lavede dem om til wav.
Kan den manglende evne skyldes mit skift fra W7 til W10; det er jo trods alt en gammel Essential 6 skive, der er benyttet, dog uden nogen egentlige bemærkninger.
Avatar billede milter Ekspert
13. april 2020 - 12:26 #5
Dine lydfiler behøver ikke blive konverteret til .wav for at kunne bruges til en lyd-cd. De lydfiler, som du bruger, bliver af brænderprogrammet automatisk konverteret til .aiff, selv om du sikkert ikke kan se det nogen steder under processen. Hvis der er problemer med din Nero 6, så vil jeg anbefale dig at prøve det gratis brænderprogram CDBurnerXP.

https://cdburnerxp.se/help/Audio/compileaudio

I mit link kan du også se følgende tekst:

"An audio CD is the type common CD players use. You can create such a disc from audio files with the extension .wav, .mp3, .ogg, .wma, .flac, .aiff, .bwf and .mp2"

Men husk, at du stadig kun kan få plads til 70 eller 80 minutters musik, selv om du benytter mp3.filer, som fylder mindre end .wav. Det skyldes de specielle betingelser, som en lyd-cd skal opfylde for at virke, og jeg vil anbefale dig kun at putte max 67 eller 77 minutter på hver cd.
13. april 2020 - 15:37 #6
Hej igen - tak for seneste råd + din tålmodighed - - - må nok se i øjnene, at mit gamle Nero ikke kan alt, hvad det engang kunne, så CDBurnerXP bliver forsøgt snarest muligt.
Avatar billede milter Ekspert
13. april 2020 - 16:06 #7
Velbekomme. Jeg har faktisk selv lige lavet en test med nogle .mp3-filer på min computer og CDBurnerXP. CD'en afspilles perfekt, som den skal, både på computeren og på min Nakamichi CD-4 fra 1994 :-)
Avatar billede milter Ekspert
13. april 2020 - 16:16 #8
Og husk at downloade CDBurnerXP i 64-bit versionen. Ellers risikerer du måske at få samme problem som med din Nero 6.