Avatar billede Berith Praktikant
14. april 2020 - 20:37 Der er 10 kommentarer

Kan ikke logge ind

Brugernavn: Mike
Adgangskode: ???? (Vides ikke)
Log på : outdoorsport (der kan jeg ikke vælge andet)
OK      ANULLER.  LUK COMPUTER    INDSTILLINGER

Den har været brugt som arbejdscomputer
Køre Windows xp
Jeg kan ikke få en anden bruger op. Og kan ikke huske koden til denne.
Har prøvet: clrl+alt og delete Også gøre det 2 gamge
Har prøvet F8
Har prøvet at trykke på alt og alle taster
Jeg vil rigtig gerne bare have en ny bruger op, men kan ikke få noget som helst op. Kun det som så øverst i min tekst.
Håber der er en der kan hjælpe
Avatar billede claes57 Ekspert
14. april 2020 - 21:01 #1
xp udgik for lang tid siden. Er der data, du vil hive ude, eller vil du bare genbruge pc?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. april 2020 - 21:12 #2
Du skal genstarte PC´en, hvis "Mike" er logget på. Efter genstart burde det være muligt at vælge anden bruger.
Kan du ikke vælge at genstarte maskinen, så hold strømknappen inde i 10 sekunder. Lukker PC´en ikke med et lille klik, er det fordi den går i dvale. I så fald, så hold strømknappen inde, så snart windows logoet begynder at vise sig - igen i 10 sekunder, til den lukker med et lille klik.
Ved næste genstart er der ikke logget nogen bruger på, og du burde kunne vælge ny bruger.

OG så en lille "disclaimer" - jeg fatter ikke at man overdrager firma PC´ere til private, uden at reinstallere dem. "Outdoorsport" har jo potentielt udleveret fortrolig data på PC´en, der kan havne alle mulige steder... - en PC skal reinstalleres ved overdragelse til ny bruger/virksomhed/privat.
Avatar billede Berith Praktikant
14. april 2020 - 21:53 #3
Tak Ole.
Jeg prøver lige.
Det vores egen computer. Alt er slettet på den. Den har ikke været brugt de sidste mange år, og han arbejder ikke der længere.
Skriver lige om det lykkes
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. april 2020 - 21:55 #4
Her kan du læse om Windows XP´s livscyklus:

Opdateringerne ophørte for over seks år siden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_XP
Avatar billede claes57 Ekspert
14. april 2020 - 22:09 #5
Kør en lille Linux ind med xp-design. Det er opdateret, og gamle data er ude. Better safe than sorry.
Avatar billede Berith Praktikant
14. april 2020 - 22:26 #6
Jeg/vi vil gerne genbruge computeren. Den ser ud til at virke og holde strøm fint. Så har ikke behov for at beholde noget af det der ligger på den
Avatar billede Berith Praktikant
14. april 2020 - 22:35 #7
Har prøvet det med at holde tænk/sluk knappen nede i 10 sek. der kommer det samme op igen. Inden står der forbereder netværksforbindelser
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. april 2020 - 23:31 #8
Så er det du skal tænde for den, og i det øjeblik den starter med at starte windows op, holder du igen knappen inde, til den slukker.

Et andet gammelt trick er i øvrigt at holde begge shift taster nede, mens du starter. Det vil starte den i "minimeret tilstand", hvor kun det mest nødvendige hentes.

Eller tap på F8 under opstart - det vil give dig mulighed for at starte i fejlsikret tilstand.

Men siden den stadig viser et gammelt brugernavn, og domænet "outdoorsport", kan jeg garantere dig for at den ikke er reinstalleret, og data ikke slettet. Så en reinstallation ville nok være den bedste løsning. Det kan dog være overordentligt besværligt med XP...

@Claes57 - jeg har et par ældre maskiner jeg også skal have fodret med et gangbart OS - Linux Mint xfce er lige i overkanten. Hvilken distribution har du at anbefale?
Avatar billede 220661 Ekspert
15. april 2020 - 00:22 #9
#8 Linux Lubunto er fin til gamle computere. Kommer  med få programmer, men man kan tilvælge flere på download centeret.
https://lubuntu.net/
Loader ind med 200mb ram i idle ca. :-)
Avatar billede kulawig Professor
15. april 2020 - 13:51 #10
start op på en Hirens boot dvd/usb, der er værktøjer til at slette/resætte  password

https://www.hirensbootcd.org/hbcd-v152/

flg værtøjer kan bruges

NTPWD: Utility to reset windows nt/2000/xp administrator/user password (Dos Freeware).

NTPWEdit 0.3: Password editor for Windows NT based systems to change or remove passwords for local system accounts (Windows Freeware).

Offline NT Password Changer 2011-05-11: Utility to reset/unlock windows NT/2000/XP/Vista/7 administrator/user password (Linux Freeware).

Password Renew 1.1: Utility to set/reset windows NT/2000/XP/Vista/7 (32bit only) passwords (Windows Freeware).