Avatar billede melusibe@hotmail.com Juniormester
19. april 2020 - 10:46 Der er 28 kommentarer

Aggressivt antivirusorogram

Jeg bliver konstant bombarderet med udtalelser fra Norton om at jeg har ondsindet virus. Jeg kan ikke gennemskue om det der bliver vist er rake eller rigtigt. Jeg kan blot konstatere, at Norton fylder meget på min skærm og at funktioner som at scrolle er sat ud af drift. Når jeg forsøger fordi NORTON  dækker over det jeg gerne vil læse, foretager NORTON en lynhurtig scanning som fortæller om alle min computers dårligdomme. Øjensynlig opnår man på den korte tid, at lave ravage i systemet, nok til at feltet:Besvar, bliver hængende og optager udsynet, selvom jeg skifter program. Hvordan bliver jeg af med denne indtrængen?? Og kan jeg redde alle de ulykker det har forårsaget.
Jeg har læst, at man ikke skal svare den slags programmer. Men hvordan skelner man skidt fra kanel? De bruger jo tilsyneladende window 10 synbiler.
Avatar billede Slater Ekspert
19. april 2020 - 11:02 #1
Lige det åbenlyse spørgsmål først: Er Norton noget du selv har valgt at installere og betaler for?

Der er meget malware derude der camouflerer sig som antivirusprogrammer, så hvis du ikke har installeret det selv, er det mere sandsynligt du har en virus der lader som om den er Norton. Det giver ikke mening at et ægte Norton skulle være så generende for brugeren.

Men hvis det er noget du har installeret, hvad så med bare at afinstallere det? Windows 10's indbyggede Defender antivirus er fint nok til mange mennesker, hvis de ikke gør ekstremt dumme ting på nettet. Altså, hvis du er typen der klikker på .exe-filer i din e-mails spam-mappe, så skal du nok have noget stærkere, men ellers er Defender fint. Og det giver ingen mening at have et antivirusprogram der besværliggør brugen af computeren.

Jeg ved dog ikke hvad en synbil er. Kan du forklare det sidste spørgsmål?
Avatar billede ErikHg Ekspert
19. april 2020 - 11:14 #2
Jeg har selv anvendt Norton i over 10 år, og har ikke oplevet problemer med dette antivirusprogram, så det undrer mig noget det du beskriver.
Avatar billede claes57 Ekspert
19. april 2020 - 11:24 #3
jeg ville afinstallere norton helt - den defender, der er i windows er rigeligt til 99,9% af alle brugere.
Og skulle du ville lave en 'grundtest' af maskinen, så hent/kør https://www.trendmicro.com/en_ca/forHome/products/housecall.html 1-2 gange årligt.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. april 2020 - 13:29 #4
Enig i at prøve med en online scanner og evt også køre Malwarebytes og AdwCleaner.
Er Norton et program der er aktivt ville jeg gennemgå de indstillinger programmet kører med.
https://www.malwarebytes.com/mwb-download/thankyou/
https://downloads.malwarebytes.com/file/adwcleaner
Avatar billede 220661 Ekspert
19. april 2020 - 13:30 #5
Og med aktivt menes et program hvor licensen er betalt.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. april 2020 - 13:36 #6
Med hensyn til Windows Defender er der sket en fejl i den her ved den sidste opdatering af Windows. Mere herom i linket her:
https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/windows-defender-broken-by-recent-updates-how-to-fix/?fbclid=IwAR2gF6S9rskKqo5nHI16WpoPafGFT7on5SiEV1orY67g2dagQQqtWA0od1o
Avatar billede melusibe@hotmail.com Juniormester
19. april 2020 - 14:29 #7
"Norton" skriver at vores aftale er udløbet og opfordrer mig kraftigt til at forny de. De viser som tidligere sagt en masse fejl og ondsindede virus i mit system. Men jeg har aldrig installeret Norton og kan ikke finde det nogen steder i mine prigrammer. Og kan derfor heller ikke afinstallere.
Men hvis derude i æteren er nogen derudguver sig for den ægte vare, skulle jeg måske sende et skærmfoto til den rigtige Norton. De kan jo ikke være tjent med, at få et dårligt  ry pga IT-kriminelle, vel?
Avatar billede Slater Ekspert
19. april 2020 - 15:02 #8
Norton er udmærket klar over at der er lyssky software derude, der udgiver sig for at være dem. Men hvad skal de gøre ved det?
Som du selv siger er det allerede ulovligt at lave en virus. Hvad kan de gøre? Gøre det dobbelt så ulovligt?
Avatar billede ErikHg Ekspert
19. april 2020 - 15:06 #9
Jeg har ikke nogen løsning på dit problem vedr. Norton, men jeg undrer mig over, at du anvender en mailadresse som brugernavn. Om det er din rigtige mailadresse eller om det er en mailadresse du bare har opdigtet, og derved ikke er aktiv ved jeg naturligvis ikke.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. april 2020 - 15:21 #10
#7 På grundlag af de oplysninger vil jeg anbefale du gennemfører scanning med programmer foreslået i #4
Formodentligt et Scam program (virus eller malware) der kalder sig Norton uden at være det
Avatar billede melusibe@hotmail.com Juniormester
19. april 2020 - 17:32 #11
Som tidligere nævnt er det ikke bevidst at jeg fremstår med en mail-adresse. Og det er heller ikke det brugernavn som Google har registreret.(det har jeg kontrolleret)
Derudover har jeg scanne computeren med homecall (som for foreslået) Her fandt man ingen trusler eller virus. Men fakta er, at der er kommer kludder, som bl. a viser sig ved,, ae min scroll funktion er ude af drift, Hver gang Norton viser sig. Samt at min svsrfunktion bliver hængende på skærmen lige meget hvilket program jeg slår over på. (og i øvrigt ikke sætter mig i forbindelse med den der ønsker svar.. Og da den fylder forholdsvis meget, er det svært at navigere i tekstenslået). - Det var aktuelt i går, hvor jeg var på jagt efter en plæneklipper på DBA.
Avatar billede claes57 Ekspert
19. april 2020 - 17:55 #12
dræb 'norton':
hvilken browser bruger du?
hent en anden browser (du må ikke importere data - bare en rå indlæsning)
i din første browser sletter du alle data (Ctrl+Shift+Delete) rens alt
slet den første browser
genstart
via den anden browser tjekker du, at alt virker
du kan så hente første browser igen, med mindre du har brug IE eller edge fra windows - de skal aldrig nogensinde bruges (edge er kommet i ny version - det er google chrome i microsoft skin, og den er ok)
Avatar billede 220661 Ekspert
19. april 2020 - 18:11 #13
#11 Jeg forstår ikke hvorfor du ikke har scannet med Malwarebytes og Adwcleaner??
Hvem siger Housecall finder det hele!!
Den Norton du ser er ikke den "rette" Norton
Avatar billede 220661 Ekspert
19. april 2020 - 19:58 #14
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
19. april 2020 - 20:07 #15
Jeg har selv anvendt Norton i flere omgange, men droppede det til sidst pga for mange pop ups. Nu bruger jeg den gratis udgave af Kaspersky.
https://www.kaspersky.dk/free-antivirus
Avatar billede 220661 Ekspert
19. april 2020 - 20:10 #16
#15 Den har jeg også før brugt før og været tilfreds med den.
Har dog oplevet den er et problem i forbindelse med opgraderinger af Windows  der kommer årligt.
Bruger selv nu Bitdefender Free.
Avatar billede melusibe@hotmail.com Juniormester
19. april 2020 - 22:58 #17
Tak for de mange forslag.
En af jer spørger hvorfor jeg ikke har brugt ...... Men hvad skal man vælge, når man bevæger sig ind i en helt ny verden ? Jeg havde ikke engang set navnene før.-  Når jeg brugte Housecall, var det fordi en kompetent person rådede mig til det, og jeg ikke umiddelbart kunne se noget forgjort ved det. Måske har programmet ikke kapacitet til at finde alt. Men hvor skulle jeg vide det fra? Det er egentlig kun gennem jer eksperter, at jeg bliver gjort opmærksom på hvad der eksisterer samt hvilke fordele og ulemper der er.    Og det er jeg rigtig glad for.  Så må jeg hen ad vejen gøre mig mine egne erfaringer i forhold til mine behov, ligesom I har gjort.
Det ville være dejligt, hvis jeg engang bliver dygtig nok til at give jer råd.

Min hoved browser er Microsoft edge. Men det har været umulig for mig at fjerne den. Og det gælder åbenbart også for andre  (set på nettet).
Måske er det heller ikke længere nødvendigt: Da jeg åbnede computeren midt på dagen, havde jeg stadig en reminisens af "NORTON": Feltet med "Besvar", som fyldte generende meget på siden. Men her til aften har jeg ikke haft problemer af nogen art. - Måske den Fake Norton ser med (eller er selv ramt af en virus)? Men så er jeg glad for, at jeg har fået nogle anvisninger på hvordan jeg kan gribe ind, hvis det kun er en pause. Da jeg åbnede computeren midt på dagen  det for at ændre på nogle indstillinger. Men spørg mig ikke om hvilke, for det kan jeg ikke huske. Jeg husker kun, at jeg fandt dem relevante.
Hvordan ser man iøvrigt, at det er sidste udgave af EDGE jeg har fået (den der er god nok) ?
Avatar billede 220661 Ekspert
20. april 2020 - 06:53 #18
Du bør da vælge at køre de programmer der bliver foreslået.  Hvis din Norton minde om det jeg har linker til har du virus på din pc og det bør man ikke se passivt på.
Avatar billede claes57 Ekspert
20. april 2020 - 09:06 #19
Edge: den skulle du selv have hentet hos microsoft - ellers har du den ikke.
https://www.microsoft.com/da-dk/edge
når den er hentet og installeret, så bør du afinstallere Internet Explorer og sikre, at den nye Edge er valgt som standardbrowser.
Den kommer sandsynligvis med i windows opdateringen 2020 H1, som kommer engang i maj.
Avatar billede melusibe@hotmail.com Juniormester
20. april 2020 - 09:09 #20
Mener du seriøst, at jeg skal prøve alle de programmer jeg er blevet foreslået ? Det er jo mange. Jeg er i syv sind, for Google Crome har sent mig en opfordring om at installere : TOTAL AV . Den er der ingen af jer der har omtalt.
Hvad mener du om den ?
Avatar billede claes57 Ekspert
20. april 2020 - 09:22 #21
Google chrome sender ikke opfordringer - det er en side på internettet, der viser det - og det bør du ignorere.
Og hvis du bare kører linket fra #14 så skulle meget spam om norton være væk.
Husk at genstarte pc efter oprydninger og afinstalleringer - bare for at fjerne evt sidste rester i win-opstart.
Avatar billede melusibe@hotmail.com Juniormester
20. april 2020 - 09:27 #22
Til orientering: Jeg kan nu se af ovenstående, at jeg har mange stavefejl.( i stedet for "synbiler" skulle der stå "symboler"). Det skyldtes at jeg har skrevet via min mobil, (da min computer var overfyldt med alle mulige reklamer og meddelelser). Mobilen har meget små bogstaver, som jeg har svært ved at se. Desuden er mine fingre for brede til altid at ramme den rigtige tast. Og pga det lille felt jeg har til rådighed på mobilen, har jeg ikke haft det fulde overblik over det jeg skrev.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. april 2020 - 10:44 #23
Siden du bliver bombarderet med opfordringer til at hente forskellige programmer er di pc ikke ren. Jeg har kun bedt dig om at køre Malwarebytes og AdwCleaner :)
Avatar billede melusibe@hotmail.com Juniormester
20. april 2020 - 11:09 #24
Skal jeg køre både:  Malwarebytes og AdwCleaner og linket foreslået i #14 ?
Da EDGE blev foreslået af windows 10, for at gøre den mere effektiv, fulgte jeg rådet. Men Claes siger, at jeg skal holde mig fra den indtil den nye foreligger til mai.
Nu beder windows 10 om at tilknytte den til en mikrosoft konto for at få fuld udnyttelse af fejlfindingsprogrammet.
Man omtaler en produktnøgle. Jeg anede ikke at der fandtes en sådan. Og da jeg har købt computeren genne DBA er der nok ikke noget at hente fra den side, hvis det er et ulovligt kopi eller opdatering jeg har.
Avatar billede claes57 Ekspert
20. april 2020 - 11:37 #25
jeg har ikke sagt, at du skal holde dig fra Edge nu - bare, at den kommer automatisk der, så du sparer lidt arbejde ved at vente på den - ellers bare installér den nu.

i windows, søg på ordet produktnøgle (der er typisk en søge-lup i bund/venstre)
så kan du se Produkt-id og det er det.

du skal ikke angive eller tilknytte din microsoft-konto til noget før pc er renset for alt snavs.
Avatar billede melusibe@hotmail.com Juniormester
20. april 2020 - 11:50 #26
OK , jeg opfattede din udtalelse: "de skal aldrig nogensinde bruges", som: dem skal man holde sig fra.
Bortset fra det har jeg en Microsoft konto (men vist ikke aktiveret ?) . Jeg vil nu prøve det link du har sendt mig. Det er godt nok noget af en øvelse, med alt det man skal huske. Så ved jeg hvad resten af dagen skal gå med.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. april 2020 - 12:16 #27
Jeg står af her. Gør som du selv ønsker.
Avatar billede claes57 Ekspert
20. april 2020 - 12:16 #28
Microsoft konto: du har jo din email, og hotmail er også dem.
I windows højreklik på windows-ikon, og vælg indstillinger - så er der en, der hedder Konti
Der kan du se Dine oplysninger og der står, om du er logget på lokalt eller via din microsoft-konto (du bør have via microsoft-konto)