Avatar billede Falentin Seniormester
19. april 2020 - 13:38 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Ændre mappe-ikon via dekstop.ini i Windows 10

Når jeg forsøger at ændre mappeikoner ved at lægge et icon.ico og en desktop.ini i en mappe, opdaterer Windows ikke mappenavnet automatisk.

Jeg kan omgå det ved at højreklikke på mappen og vælge følgende: Egenskaber/Tilpas/Gendan standard/Anvend og OK. Først her skifter den mappe-ikonet.

Det sjove er, at koden har virket til de første 20 ikoner uden problemer.

Jeg bruger følgende kode i desktop.ini:
[.ShellClassInfo]
IconResource=.\icon.ico
[ViewState]
Mode=
Vid=
FolderType=Documents

Årsagen til at jeg ønsker at indsætte ikon og desktop i mapperne, er fordi at mapperne flyttes mellem 2 computere, og jeg ønsker at bibeholde mappe-ikonerne, når jeg flytter mapperne mellem computere.

Nogen der kan hjælpe?
Avatar billede falster Ekspert
19. april 2020 - 20:50 #1
Jeg kan reproducere fejlen på en "vilkårlig" mappe.

Jeg kan få metoden til at virke, som du ønsker, på en C:\Users\[Brugernavn]\Desktop-mappe.

Den eneste forklaring, som jeg lige kan finde, er (med min fremhævning):

"After you create the Desktop.ini file, you need to define the folder you want to customize as a system folder, in order for it to be able to display the icon and balloon text. At the command prompt, issue the command attrib +s foldername, where foldername is the name of the folder you're customizing."

Men om det giver mening i din situation ... ?
Avatar billede Falentin Seniormester
19. april 2020 - 22:22 #2
Tak for dit svar.

Jeg har prøvet din løsning, og det virker fint. Hvis man senere vil ændre mappe-ikonet, er windows ikke så imødekommende.

Hvis man er typen, der ændrer ikoner tit, er løsningen at lave et batscript, der tvinger explorer til at lukke ned:

taskkill /f /IM explorer.exe
start explorer.exe
exit

Gem som .bat fil.

Alligevel synes, jeg at højest mærkeligt at Windows først tillader brug af setup.ini og senere forhindrer det :-( But that is Win-dose :-)

Tak for din hjælp.