Avatar billede Jørgen Andersen Seniormester
22. april 2020 - 11:19 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Partitioner

Kan man tilbageføre oprettede partitioner til drev c, så man kun har et stort drev?
Avatar billede poko1 Ekspert
22. april 2020 - 11:27 #1
Ja da uden problemer gå i Diskåndtering marker partitionen vælg slet når det er gjort tryk på C; Drevet og vælg udvid diskenhed
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. april 2020 - 11:28 #2
I Windows kan du som regel. Men data på den partition der nedlægges, bliver slettet - så husk at tage backup.

I visse situationer kan Windows DiskManager ikke selv - så må du ty til partitioneringsværktøjer som Easeus partition manager eller Minitool.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. april 2020 - 11:29 #3
Avatar billede poko1 Ekspert
22. april 2020 - 11:35 #4
Hvis du kører Windows 10 og der ligger en særlig  partition til højre for System Partitionen så kan den ikke umiddelbar fjernes men det kan gøres i Kommandoprompten bare spørg.
Avatar billede Jørgen Andersen Seniormester
22. april 2020 - 11:55 #5
Jeg kan godt slette partitionen, men udvid diskenhed i c er nedtonet
Avatar billede Jørgen Andersen Seniormester
22. april 2020 - 12:00 #6
Hvad skriver jeg i kommandoprompten
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. april 2020 - 12:36 #7
Pas på med at fjerne de små partitioner - afhængig af dit system-setup, kan du smadre PC´en, hvis du eks. fjerner BitLocker eller EFI partitionen.

Lige her ville jeg nok hellere læne mig op af et 3. parts program, der kan advare hvis du er i gang med noget dumt.
Avatar billede poko1 Ekspert
22. april 2020 - 12:38 #8
Står den til højre og er den Uallokeret?
https://ibb.co/zf4dSs0
Og for at skrive den rigtige vejledning til CMD vil jeg gerne se et billede af din Diskhåndtering "Hvilke bogstaver der står"
Avatar billede Jørgen Andersen Seniormester
22. april 2020 - 12:40 #9
Tak for svar, jeg prøver easeus, men skal nok passe på😊
Avatar billede poko1 Ekspert
22. april 2020 - 12:43 #10
Når eksperten virker bedst Så får man igen ingen Mail
P.S. #7 Ole tror du virkeligt jeg ville lade ham fjerne de forkerte Partitioner?
Avatar billede 220661 Ekspert
22. april 2020 - 17:28 #11
#10 Nej poko1 det ved jeg du ikke kunne drømme om at gøre.
Men for nogle er et skærmbillede fra et program der gør det, mere overskueligt for en ikke så øvet pc bruger, som hvis man bruger kommandoprompt.
Det er en vane hvad man føler for :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
22. april 2020 - 17:41 #12
Nu mener jeg jo at man skal prioritere Windows eget værktøj og især når man mangler diskplads.
https://ibb.co/X8BYmw0
Avatar billede 220661 Ekspert
22. april 2020 - 17:51 #13
#12 Kender helt klar din holdning til dette poko1
Men det er jo heller ikke alle der har mindst +30 års erfaring med Windows, og har arbejdet med dos kommandoer hele  tiden, som jeg ved du har gjort.
For nogle, ser sådan en sort skærm med en masse tekst uoverskuelig ud. De tør ikke simpelthen ikke bruge dette værktøj.
Avatar billede poko1 Ekspert
22. april 2020 - 18:03 #14
Det fine ved Commandoprompten er jo at du kan skrive den ene fejl efter den anden skriver du forkert starter du blot forfra det er kun den sidste kommando der tæller
Altså i dette tilfælde når du har skrevet Override og trykker Ok
Avatar billede 220661 Ekspert
22. april 2020 - 18:20 #15
#14 Ja for en der er vant til det, så er det nemt.
Men det er det ikke for en uerfaren pc bruger, der absolut intet kender til diskpart med de kommandoer der er tilknyttet her.
Det er sort snak for dem hvis de bruger pc, kun på brugerplan.