Avatar billede Henrik Praktikant
22. april 2020 - 14:31 Der er 2 kommentarer

Hvad er GIT og testmiljø?

Min umbraco-hjemmeside, der er forholdsvis lille men er blevet bygget af en professionel virksomhed, har åbenbart både GIT og testmiljø liggende hos denne virksomhed, og det vil de nu pludselig have en hel del penge for. Det er der sikkert en god grund til, men problemet er, at jeg ikke forstår præcis HVAD de vil have penge for.

Er der nogen, der i lægmandsprog kan forklare mig hvad GIT er og hvordan det er forskelligt fra testmiljøet? Er det nødvendigt at have, også hvis jeg ikke har planer om at udvikle på hjemmesiden? Og kan det i så fald passe, at disse ting skal koste mange tusinde om året bare at have liggende?

Beklager det "dumme" spørgsmål, jeg håber nogen kan give svar.
Avatar billede KHN Guru
22. april 2020 - 15:13 #1
Avatar billede keysersoze Guru
22. april 2020 - 15:35 #2
Git er, som allerede henvist til, et sted/en måde at gemme og håndtere versionering af kildekode - kildekoden er den kode virksomheden har skrevet og den vil normalt blive bygget før den kommer ud på det rigtige miljø så derfor kan man ikke nødvendigvis bare hente filerne fra webhotellet og så uden videre bygge videre på koden.

Testmiljøet er som navnet forhåbentlig lidt antyder et sted at teste den byggede kode før den ryger videre ud på det rigtige miljø - det kan både være et for virksomheden lukket sted men det kan også være et offentligt sted, altså lidt som dit webhotel.

Ingen af delene er strengt nødvendigt men der bør i hvert fald være et eller andet sted at gemme kildekoden for ellers bliver det meget svært at ændre på din hjemmeside fremadrettet og uden et testmiljø bliver det svært at, ja teste. Ingen af delene er noget der behøver at være de store udgifter forbundet med men er det en professionel virksomhed betaler de formentligt for en pro konto, backup osv.

Du kan i teorien sagtens selv håndtere begge dele og bare give virksomheden adgang dertil.