Avatar billede marc873a Juniormester
26. april 2020 - 14:41 Der er 14 kommentarer

Hvad skal jeg opgradere når mine spil kører dårligt

Hej. Jeg har lav FPS og jeg tænker med det grafikkort jeg har burde det kunne køre højere. Der er hovedsagligt Fortnite og COD: MW der kører om kring 60 FPS. Jeg ved ikke hvike ting som skal opgraderes for at det bliver bedre. Jeg har hørt om begrebet "Flaskehals" og det er muligvis det der er problemet. Jeg har selv overvejet at det er min processer der skal opgraderes.
Nogle gange crasher jeg i Fortnite får jeg beskeden: Video Driver Crashed And Was Reset Make Sure Your Drivers Are Up To Date
Alt er koblet rigtigt til mit grafikkort. Det er en computer jeg selv har bygget og ind til viddere har jeg udskiftet mit
graffikkort. Alle ældre drivere er belvet fjernet.

Specs:
Grafikkort: nvidia geforce rtx 2060 super
Processer: Intel Core i3-8100 CPU 3.60 GHz
RAM: 16 GB
Skærm: 1920 x 1080 144 Hz
Motherboard: AsRock H310CM-HDV
køler: Cooler Master Masterwatt lite 700 230V
Avatar billede Slater Ekspert
26. april 2020 - 16:28 #1
Det er tredje gang du stiller det spørgsmål.
Første gang vendte du aldrig tilbage på svar, anden gang kaldte du milter en taber for at bede dig svare på uddybende spørgsmål.

Det bedste råd er stadig hvad du fik første gang. Hent MSI Afterburner og tjek selv efter hvad flaskehalsen er, hvis der er en.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. april 2020 - 16:31 #2
Du skal i første omgang opgradere måden du tiltaler dem der forsøger at hjælpe dig :-(
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1033001?k=8353685
Før får du sikkert ikke hjælp med dit problem.
Tror næppe @milter hjælper dig mere.
Avatar billede marc873a Juniormester
26. april 2020 - 19:41 #3
Er der andre mugligheder end at bruge MSI afterburner.

Undskyld @milter
"Erfaring er evnen til at genkende en fejl anden gang man laver den."
- Franklin P. Jones.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. april 2020 - 19:52 #4
#3 Hvorfor vil du ikke bruge de forslag der kommer fra hjælperne?
Det er jo ikke mærkeligt hvis de så kun skriver det ene indlæg.
Men det er jo dit valg.
Avatar billede Slater Ekspert
26. april 2020 - 19:54 #5
Der findes andre lignende programmer, men de er den bedste måde at se om du har en hardware-flaskehals. Uden at vide det, kan du nemt risikere at opgradere noget forkert - eller at der slet ikke var en hardware-flaskehals til at starte med, men problemet var noget helt andet.

Men som jeg også sagde sidst, kunne jeg godt mistænke at problemet var noget helt andet end hardware, for især Fortnite kræver ikke specielt meget, og burde ikke have problemer med at køre meget mere end 60 fps på dit hardware. Specielt eftersom du også sidst nævnte crashes.

Man kunne jo starte med at gentage milters spørgsmål fra sidst: har du de nyeste drivere, og har du prøvet at geninstallere dem helt (vælg "nulstil" når du installerer Nvidia-drivere)?
Avatar billede marc873a Juniormester
26. april 2020 - 19:55 #6
-Fordi jeg ikke kan finde ud af at bruge MSI afterburner
Avatar billede marc873a Juniormester
26. april 2020 - 20:02 #7
Ifølge Geforce Experience har jeg de nyeste drivere og jeg har lige prøvet at geninstallere dem.

Her står der at min processor er for svag til mit grafikkort
https://pc-builds.com/calculator/Core_i3-8100/GeForce_RTX_2060_SUPER/0O314plu/16/

Jeg tænker lidt på at opgradere min processor til en i9-9900K eller i7-9700K.
Avatar billede Slater Ekspert
26. april 2020 - 20:02 #8
Det kan vi da hjælpe dig med.
Har du installeret det? Prøvet at køre et spil med programmet startet?

Jeg kan desværre ikke huske om overlayet skal slås til manuelt, da det er et stykke tid siden jeg installerede det selv. Men hvis det er slået til som standard, er det let at se - så burde der gerne komme noget tekst oven på spil, lignende dette:
https://storage-asset.msi.com/event/aio/2018/afterburner/images/Display-2.png

Det vigtigste at holde øje med er CPU procent og GPU procent - og RAM-forbrug.
Hvis f.eks. din CPU bruger 95-100% mens GPU'en er længere nede, så er CPU'en flaskehals, og vice versa.
Avatar billede Slater Ekspert
26. april 2020 - 20:05 #9
Og ja, din CPU er relativt svagere end din GPU, som jeg også sagde sidst. Men det betyder ikke at din CPU er decideret svag. Det giver ingen mening at den ikke skulle kunne trække f.eks. Fortnite på mere end 60 fps i 1080p. Og det forklarer heller ikke crashes.

Hvis du går ud over køber en bedre CPU på grund af dette, er jeg bange for at du bare spilder pengene, hvis det slet ikke er problemet.
Avatar billede marc873a Juniormester
26. april 2020 - 20:16 #10
Og det er lige præcis derfor jeg skriver her
Avatar billede milter Ekspert
27. april 2020 - 15:40 #11
#3.

Apology accepted :-)

Hvis du søger på nettet med ordene " Video Driver Crashed And Was Reset Make ....",  vil du se, at Directx 12 dukker op regelmæssigt som en mulig synder. Prøv at kigge på linket herunder:

https://www.google.com/search?q=Video+Driver+Crashed+And+Was+Reset+Make+Sure+Your+Drivers+Are+Up+To+Date+directx+12&rlz=1C1MSIM_enDK775DK775&oq=Video+Driver+Crashed+And+Was+Reset+Make+Sure+Your+Drivers+Are+Up+To+Date+directx+12&aqs=chrome..69i57.19113j0j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Avatar billede marc873a Juniormester
27. april 2020 - 18:36 #12
Jeg prøver at skifte til directx 11 for at se om det virker. :)
Avatar billede marc873a Juniormester
17. maj 2020 - 15:13 #13
Det virker fint nu. Tak for hjælpen😁
Avatar billede milter Ekspert
17. maj 2020 - 16:58 #14
Velbekomme :-)