Avatar billede 1Dorte Guru
27. april 2020 - 09:23 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Størrelse på billeder - webside - filstørrelse

Hej
Jeg er ved at lave hjemmeside.
Hvilken størrelse anbefaler I, at mine billeder ligger i?
Jeg bruger pixlr - så jeg arbejder i store formater, og så vil jeg bare gerne vide, hvor stor billedefilen i KB skal være, når jeg gemmer billedet.

Mvh. Dorte
Avatar billede Slater Ekspert
27. april 2020 - 09:33 #1
Så lille som muligt hvor billedet stadig er pænt. Det er sådan set det eneste svar på det spørgsmål.

Du gemmer dem i den pixelstørrelse der skal bruges på sitet, og så hvis du gemmer som JPEG, vælger du den laveste kompression hvor du stadig synes det ser pænt ud. Det er typisk mellem 60 og 75%, an på motivet.

Hvis det er et lossless format som PNG, kører du bare med højeste kompression (9).

Du kan ikke sætte en grænse for størrelsen i KB. Det giver ikke mening.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
27. april 2020 - 09:55 #2
Filstørrelsen i KB er svær at forudsige. Jpg- og png-formatet komprimerer filen på hver sin måde (png er tabsfri), men begge formater komprimerer stærkt, når en masse ens pixel er placeret ved siden af hinanden og svagere, når der er mange farveskift tæt på hinanden.
Jævne flader i samme farve komprimeres kraftigt, og et blomsterbed med konstante farveskift komprimeres kun svagt.
Det er, som #1 Slater skriver, antal pixel man skal bruge som mål.
Avatar billede 1Dorte Guru
27. april 2020 - 10:52 #3
Tak for din kommentar.
Jeg forsøger mig lidt, hvad jeg synes mht. ordenligt kvalitet - og hastighed på min computer.
Avatar billede 1Dorte Guru
27. april 2020 - 10:55 #4
...Så fik jeg også læst Finn's kommentar - og tak.
Jeg arbejder i jpg-filer (dog med vandmærke i png-fil som et lag)