Avatar billede HaPi Novice
29. april 2020 - 20:00 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Xperie z5 Compact videoindstilling

Hvorfor er der er en grænse på 10 sek. optagelse, når kameraets videoopløsning sættes til mms?
Sættes indstillingen til AVI eller andet er det ingen tidsbegrænsning.
Og vigtigst: kan det ændres?
Mvh. HaPi
Avatar billede eurositi Ekspert
29. april 2020 - 20:14 #1
Det kan ikke ændres, fordi det er en standard. Og fordi MMS er en ældgammel standard lige som SMS, betyder det helt konkret, at du er tvunget til at optage meget korte sekvenser (og sandsynligvis i meget lav opløsning) for at overholde standardens max-størrelse på beskeder. Billeder taget i høj opløsning på din telefon, bliver også voldsomt nedjusteret i kvalitet, hvis du sender dem via MMS.

Den mest sikre måde at dele video og fotos i original høj opløsning er ved at sende dem pr. email - eller via fildelingstjenester som WeTransfer, da mailservere typisk har en maksimal størrelse på 20-25 mb pr. mail.
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2020 - 21:00 #2
Sony Xperia Z5 Compact frigivet mobil telefon oktober 2015. Dette standard optagelse er ikke længere tilgængelig i nyere mobil telefoner. I dag har vi AI inkluderet og højere resolution hvad Sony Experia Z5 Compact kan byde på.

MMS er Multimedia Messaging Service, en videre udvikling af SMS. SMS var allerede tilgængeligt fra 1985 med mobil telefoner var havde forbindelser fra satellit via GSM, dette var bedst og stadig overlegen end hvad smartphone kan byde i dag, da frekvenser er på andet frekvenser.

MMS storbror som lavede dette let tilgængeligt var 3GPP (var allerede kend i 1998) og WAP (var kendt først 1990, og blev populær for alvor i 2000-serne), i dag er det kendt som OMA.

MMS trak først mest alvorlig brug i 2002, og Sony Ericsson T68i blev kendt fænomen i nord Amerika i starten af 2005 og 2006. Blev dog mere kendt for årene med andre mobil telefoner med kamera i 2010, 2013 i USA, 2008 i Norge. I disse år var det ikke længere sendt via satellit men ved hjælp af WAP opsætning fra din tele-udbyder. I dag benytter vi APN, telefon forbindelser fra telefon-master, overgang fra WAP, da man stoppede med at bruge satellit telefoner.

Som alle kender i dag, er vi mest bekendt med SMS og Online Istant Messaging, kan kunde sender besked til hinanden ved hjælp af internet (mobil data: APN) og er ofte krypteret fra app'en, så det er ikke så let tilgængelig som SMS og MMS er.

MMS er kendt for at kunne sende besked med billede, optagelse med lyd eller uden lyd, billede og mange billeder, og lyd. Så, SMS (er storbror), og MMS (er lillebror), og Online Instant Messaging (er lillesøster) - hehehe.
Avatar billede HaPi Novice
30. april 2020 - 14:49 #3
Tak for svar, det undrer mig dog, at der ikke er tidsbegrænsning på min datters iPhone?
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2020 - 15:04 #4
Er dette under app, er der ingen begrænsning, og vil ikke være som MMS, men som komplet video fil.

Som forstået MMS har begrænsning, når man prøver at sende det ved MMS vil man enten blive nægtet, jvis det er for lang, eller spørge om man vil dele den eller redigere det kortere.
Avatar billede eurositi Ekspert
30. april 2020 - 17:08 #5
Bare lige for at præcisere: Man kan godt "hacke" en Android-telefon til at tillade større filstørrelser på SMS og MMS. Men det kræver, at man installerer en SMS-app, som tillader, at man selv ændrer på max-størrelsen, f.eks. som denne: https://www.technipages.com/android-increase-mms-file-size-limit

... Men for at det skal fungere, må ændringen ikke overskride den max-størrelse, som teleudbyderen har sat. Og dét kan nok desuden variere, hvis man roamer og er tilsluttet forskellige udbyderes netværk.

Typisk er max-størrelsen i SMS/MMS-apps sat helt ned til 300 kb pr. SMS og 600 kb for MMS (dét var jo rigeligt for 20 år siden ;)) for at sikre, at de kan sendes uanset hvilken grænse, den lokale teleudbyder har sat på sit netværk.

Men nogle teleudbydere tillader formentlig meget højere max-størrelser - f.eks. adskillige megabytes. F.eks. googlede jeg lidt og så, at YouSee tilbage i 2016 havde en max MMS-størrelse på 1 mb (eller 1024 kb): https://www.facebook.com/youseedanmark/posts/1058012707613954/