Avatar billede chrisrj Forsker
30. april 2020 - 15:29 Der er 13 kommentarer

Fordele/ulemper ved Dynamics AX på det tekniske plan?

Hejsa

Jeg er blevet bedt om at afdække Fordele/ulemper ved Dynamics AX på det tekniske plan, set udefra.

Altså forstået på den måde; hvad kan vi med data via api?

Hvad er svært/umuligt?

Hvad er nemt/skalere godt?
Avatar billede Christen Juniormester
10. september 2020 - 11:10 #1
Det kommer meget an på hvilken version du taler om
Fra AX2012 og bagud har du en SQL Server at tilgå. Den rigtige måde er dog at gå gennem AIF'en - Du kan oprette webservices fra AOT'en i AX, som dermed kan udbyde data til dine eksterne systemer.
Avatar billede Christen Juniormester
10. september 2020 - 11:13 #2
Mht. til skalering kan versionerne 3, 4, 2009 og 2012 skaleres til det uendelige. Du installere bare nogle flere AOS (servere). Den største jeg har arbejdet på var med 1800 samtidige brugere baseret på et setup med 6 AOS'er.

Men det er naturligvis også et spørgsmål om antallet af transaktioner. Der er forskel på en virksomhed med 1600 brugere, der opretter 3 salgsordre hver per dag (ved feks bilsalg) og en virksomhed der sælger sekunder af mobil-samtale... hvor der oprettes en transaktion hver kan en mobil "connecter" til en mobilmast.
Avatar billede chrisrj Forsker
10. september 2020 - 23:37 #3
Awesome. Tak. :)

Er der nyere version end 2012?

Har du flere guldkorn?? :D
Avatar billede Christen Juniormester
11. september 2020 - 09:26 #4
Jeg er i tvivl om hvilke guldkorn du mangler.

Men kan godt give et godt råd hvis du allerede har en AX.
Axapta blev født ud af Navision/Damgaard pre 2000.
I 2003 købte Microsoft Navision og dermed også Axapta som de valgte at omdøbe til AX.
Microsoft udgave så AX4.0 omkring 2004-2005.
Deres næste udgave hed AX2009 ( mange steder i koden angivet som AX 5.0)
Næste var AX2012 ( mange steder i koden angivet som 6.0)

Herefter vælger Microsoft at skifte spor. Nok primært fordi der ikke er penge nok i at sælge software som en engangsydelse med et billigt abonnement.

For et par år siden kom de så med deres Cloud løsning kaldet Dynamics 365.
Her betaler man et lille start beløb og så ellers et fast beløb per bruger per mdr. - og per transaktion.. Det kaldes i branchen "Recurring revenue". Microsoft sikret en fast, ensartet indkomst hver mdr.

Har du en AX 5.0 (AX2009) så hold fast i den så længe som muligt. Den er lynhurtig, driftsikker, let at rette til og billig at drifte.
Samme anbefaling vil jeg give dem der har AX 6.0 (AX2012)

Der er løbende kommet rettelser til dem frem til 2018 hvor de hver især fik deres
seneste og mest stabile kerne opdatering.

AX 6.0 (AX2012 R3) - kommer der stadig lidt rettelser til i ny og næ.

Tjek den her:
https://cloudblogs.microsoft.com/dynamics365/no-audience/2012/03/29/overview-of-microsoft-dynamics-ax-build-numbers/
Avatar billede chrisrj Forsker
11. september 2020 - 20:54 #5
Ah, jeg kan se en lille misforståelse... :)

Der er ikke tale om at vI har eller skal have systemet selv. Der er tale om at vi skal lave et andet system, der skal snakke med Dynamics AX. ;)
Avatar billede Christen Juniormester
11. september 2020 - 21:14 #6
aah.. Hvordan skal i 'snakke' med den.
Skal i have data ud... Data ind? Oprette salgsordre mv?

Det mest alm vil være at benytte AIF'en... Men der findes også andre 'smarte' genveje..
Avatar billede chrisrj Forsker
11. september 2020 - 23:30 #7
Primært ud.
Det er måske ikke så tydeligt i opslaget... :D

Aha...og hvad hedder disse "smarte" genveje, og hvad er fordele/ulemper ved dem?
Avatar billede Christen Juniormester
12. september 2020 - 00:03 #8
Hvis det kun er ud er den mest rigtige måde at oprette en service via AIF'en.
Det sikre at rettigheder og forretningslogik overholdes.
En meget simpelt tilgang, som dog ikke er best practice er at gå via en stored procedure. Sørg dog for at bruge No Lock på opslaget, så du har mindst muligt impact på performance.

Men som udgangspunkt vil jeg anbefale AIF'en.
Læs mere om den her..

https://docs.microsoft.com/da-dk/archive/blogs/aif/creating-custom-dynamics-ax-services

Du kan også lave en DLL som du referere til i AX.. Så kan du via den skubbe data ud når AX trigger event et. Feks til din egen webservice - eller hvilket som helst andet endpoint.

Faktisk er AX 2009/AX 2012 meget let at lave integrationer til.
Hvad præcist indebærer din løsning?
Avatar billede chrisrj Forsker
12. september 2020 - 01:01 #9
Tak. :)

Vi skal beregne og analyser på data. Derfor er det ekstremt vigtigt at vi kan få data korrekt ud.
Avatar billede Christen Juniormester
12. september 2020 - 09:41 #10
Ok. Så det er til en BI løsning?
Den bedste løsning umiddelbart er at tage en backup af databasen hver nat og så etablere en ny til jeres brug. Så belaster i ikke driften, med de aktiviteter i laver.
Alternativt hvis det er et krav at have 'live' data  - at benytte 'always on' på SQL serveren. Det kræver dog at du afvikler din AX på en min. SQL Server 2012.

Du kan også fra AX vælge at aktivere de indbyggede kuber. Hvis det er den slags data du er efter.
Der er lidt snak om dem her.. (og mange andre steder på nettet)
https://community.dynamics.com/ax/f/microsoft-dynamics-ax-forum/153966/sales-cubes-and-inventory-cubes-issues/416565

Det vigtigste her er at du
1. ikke belaster driften unødigt.
2. aldrig skriver/opdaterer data i databasen direkte i SQL Serveren.

Jeg har set et par virkeligt dårlig performende AX installationer, hvor man har valgt at opføre sig fuldstændigt som i det vilde vest, i den interne IT afdeling.
Avatar billede chrisrj Forsker
12. september 2020 - 14:19 #11
Close. ;P DI løsning. :)
Aha.

Vi ved ikke præcist hvilke data vi skal bruge, men højest sandsynligt alle data.

Hehe, du kan være HELT sikker på at vi ikke får lov til at "smadre" deres drift! :D
Og at vi naturligvis er opmærksomme på issuet - deraf bla. dette spørgsmål. ;)
Avatar billede Christen Juniormester
12. september 2020 - 15:11 #12
DI - som i Data Interchange?
Men data skal i jeres tilfælde kun ud...
Hvis i skal bruge alle data og det er okay at det er max 24 timer gammelt
Så brug endelig den løsning med en daglig backup til Jeres brug.
Det er en simpel løsning som giver ingen impact på drift databasen.

Det er en anden historie hvis i er afhængige af 100% up-to-date data.

Det er sjovt at lave integrationer mellem AX og andre systemer, fordi der er så mange muligheder og een af dem er altid den mest rigtige..
Avatar billede chrisrj Forsker
12. september 2020 - 22:10 #13
Som i Decision Intelligence. ;)

Den præcise data alder kan jeg ikke sige noget. Det kan meget vel tænkes at vi både bruge historiske data og live - eller næsten-live data.

Det vil mest komme an på performance af vores system - som ikke er lavet endnu. ;)