Avatar billede koburg Mester
02. maj 2020 - 13:06 Der er 6 kommentarer

Videoredigering

Min pc er outdated når det kommer til 4K video. Jeg kan sagtens behandle det i mit video redigerings software, men når jeg skal rippe en 20 minutters 4K fil så er min pc næsten 2,5 time om det, så det er nok tiden at skifte den pc der er næsten 5 år gammel.

Men hvad kan man "nøjes" med, for jeg kan se at en stationær med Intel i9 processor er rasende dyr, og jeg vil ikke så højt op. Jeg regner med 32 gb ram og 1tb ssd m2 disk og et anstændigt Nvidia grafikkort.

Hvad kan man nøjes med for at ripningen i det mindste bliver mindre i tid?
Avatar billede milter Ekspert
02. maj 2020 - 14:45 #1
Hvad mener du, når du taler om ripning? For de fleste er "ripning" processen med at overføre indholdet på en CD/DVD/BD til computeren.

Og hvad må det samlede projekt koste?
Avatar billede koburg Mester
02. maj 2020 - 15:00 #2
Ved ikke om det er det rigtige ord med ripning, men det er når softwaren sætter de forskellige sekvenser sammen til en mp4 fil som jeg kan bruge i 4K tv'et ved hjælp af en usb. Det fungerer fint med tv'et men at vente 2,5 time på 20 minutters video er dødens pølse.

Budget? Hmmm, måske omkring 7-9000 kr? Ellers må jeg bare vente til budgettet er bedre.
Avatar billede nemlig Professor
02. maj 2020 - 17:06 #3
Vigtigste komponenter er CPU og GPU (grafikkort). Tjek kravene til dit videoredigeringssoftware, da nogle redigeringsprogrammer primært benytter CPU, mens andre benytter GPU. Jeg selv anvender DanVinci Resolve, som er mægtig glad for en kraftig GPU.
Personligt gør det ikke mig noget, at renderingen af færdig video tager noget tid, da jeg bare kan lave noget andet imens. Det er mere irriterende, når jeg arbejder med videoredigeringen, hvis systemet fryser og hakker.
Her er et forslag til isenkram, der dækker lidt af hvert.
CPU = Ryzen 7 2700x, pris 1.543 kr.
GPU = RTX2060-6G, pris 2.785 kr.
SSD= Crucial P1, 1 GB, pris 888 kr.
32 GB 3200 mhz Ram, bundkort, kabinet, strømforsyning, pris 4.250 kr.
Priserne er tjekket hos Computersalg.
Samlet pris 9.000 kr.
Avatar billede nemlig Professor
02. maj 2020 - 17:08 #4
#3 Hov der var en regnefejl. Ram, bundkort, kabinet og strøm kan købes for ca. 3.800 kr.
Avatar billede milter Ekspert
02. maj 2020 - 21:00 #5
@koburg.

Du skriver i dit spørgsmål: "Men hvad kan man "nøjes" med..."  Det kommer fuldstændigt an på din pengepung :-)

Nemligs forslag i #3 lyder fornuftigt. Dog ville jeg overveje, om en SSD på 250 eller 500 GB til styresystem og programmer, kombineret med en "gammeldags" HD på 2 TB til videofiler, var en bedre ide. 4k-videoer fylder en helv.... masse :-)
Avatar billede kurtba Ekspert
02. maj 2020 - 22:58 #6
Ripning er nok det, som andre kalder for rendering.
Rendering af video tager altid lang tid, også i alm. HD, men jeg har set utallige beskrive, at når man går i gang med 4K, så bliver pc.erne virkelig sat på arbejde.
Jeg mindes ikke lige at være stødt på nogen, som har beskrevet, at hvis man har det og det setup, så foregår det i løbet af no-time. Det er meget krævende, og man kan ikke bare sige, at hvis man har 20 min materiale, som skal renderes, så tager det så og så lang tid. Det kommer helt an på, hvor meget man har pillet de forskellige steder. Hvor mange klip skal sættes sammen, er der indsat transitions, effekter eller andet. Er der lagt lyd på. Er der i øvrigt justeret på billedkvalitet, lyden osv. Alle disse ting betyder noget for, hvor lang tid renderingen vil tage.
Jeg bruger personligt stadig kun HD, så har ikke nogen erfaring med, hvor lang tid 4k tager, men selv i HD, er det jo noget der tager tid.
Så jeg planlægger det altid således, at når jeg er klar til at lave det endelige resultat, så kan jeg samtidig bruge tiden på noget helt andet. Ved større projekter sætter jeg gang i det inden jeg går i seng, så er det helt sikkert færdigt, når jeg står op igen.
Kan jeg ikke vente med at se det endelige resultat, så afspiller jeg det bare direkte i videoeditoren og sender det til mit tv via chromecast, ligesom man også bare kan forbinde pc og tv med et kabel.
Der findes 2 hjemmesider med forum for video entuiaster, hvor du måske kan få yderligere at vide fra nogen af dem, som har erfaring med 4k.
avdk.dk og davk.dk