Avatar billede Jørgen Andersen Seniormester
06. maj 2020 - 23:10 Der er 6 kommentarer

Til studiebrug

Kan man klare sig med en chromebook i gymnasiet eller skal man satse på en pc?
Avatar billede Jan Seniormester
06. maj 2020 - 23:48 #1
Jeg vil sige to ting: køb en pc, ikke under 5000 kr i pris
de billige mangler kræfter og RAM, og går i stykker
Avatar billede puren Ekspert
07. maj 2020 - 00:42 #2
Q: Kan man klare sig med en chromebook i gymnasiet??
A: nej der er nogle udvidelses programmer til excel som i skal bruge (eller det skulle min kusine (i odense))

du skal huske på at en chromebook kun kan hvad du kan i chrome browseren..

men var nok gået i genbrug hos https://www.refurb.eu/ og fundet en lenovo thinkpad
Txxxx de starter på ca 1500 og op, sørg endelige for at kikke på deres grade (som du kan læse om her https://cdn.refurb.eu//files/refurb.eu/da-DK/632-Gradingskemea_november2019.pdf )  men selv om den er bruge har de stadig samme købe regler som hvis du købte en ny i elgiganten
Avatar billede thomas_bk Ekspert
07. maj 2020 - 08:34 #3
Det bedste er at henvende sig til skolen og høre ad.
Det er også muligt det står på deres hjemmeside.

Umiddelbart vil jeg tro du får behov for enten en mac eller pc til at kører de relevante programmer inkl. ordbøger.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
08. maj 2020 - 23:40 #4
De billigste notebooks er ofte af en meget spinkel kvalitet, som ikke er velegnet til dagligt at blive slæbt frem og tilbage. Køb en brugt Thinkpad hvis det skal være robust og lav pris fx. her https://brugtecomputere.dk/
Dette firma plejer at have en rimelig god klassificering af de brugte pc´er således at klasse A er som ny og og B også fin, jeg har oplevet andre firmaer hvor B var helt udslidt. Det bedste er at besøge en butik og se produktet.
De brugte Lenovoer er tit fra udlandet og har nyt tastatur, så de ser ret nye ud.
Gå efter 12-14" hvis det ikke skal fylde for meget. X serien er lille og kompakt og utrolig robust fx. denne X230 https://brugtecomputere.dk/baerbar/6277-lenovo-thinkpad-x230.html til nogenlunde samme pris som en Chromebook

Check CPU ydelse på denne her hjemmeside https://www.cpubenchmark.net/ hvis den er over 2500-3000 er den OK hurtig men lavere er også fint til alm. kontorbrug og internet.
Avatar billede FrederikSchack Juniormester
09. maj 2020 - 06:44 #5
Jeg er helt enig med J. Nielsen, det er nok det bedste råd du kan få. Køb en Lenovo Thinkpad fra W, T eller X serien, og køb den brugt, check passmark scoren på cpubencmark.net. Hvis den er over 4000, så er den fin til det mest almindelige.

Jeg har været heldig til at købe nogle W530 til 2500 kr/stk., med SSD og 16 GB ram og en fornuftig processor:
https://www.dba.dk/soeg/?soeg=lenovo+thinkpad

Om det er en i5 eller i7 siger ikke ret meget om dens performance, check dens performance på cpubenchmark.

Du får en computer du kan bruge i mange år. De fleste computere er gode nok til almindeligt studiebrug, men sørg for at få en med SSD harddisk og ikke hybrid eller almindelig harddisk.

Af en eller anden årsag, så er de fleste andre store mærker inden for laptops lidt on/off på kvaliteten, du kan være heldig eller uheldig med ASUS, HP og DELL, men har aldrig haft et problem med en Lenovo Thinkpad. De tager også en hel del fysiske tæsk og mishandling.

Hvis du har lidt teknisk snilde, så er der et mSATA slot i nogle af dem, f.eks. Thinkpad W530, så du kan installere en lille ekstra SSD harddisk. Men du skal skrue keyboardet ud og installere den under keyboardet.
Avatar billede Jørgen Andersen Seniormester
09. maj 2020 - 22:25 #6
Tak for svar, jeg lukker hermed spørgsmålet.
Vh Jørgen Andersen