Avatar billede Mikael Ekspert
11. maj 2020 - 17:12 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

"sikker fjernelse af hardware"

Det irritere mig grusomt, når jeg vil fjerne en stick/harddisk tilsluttet computerens usb. At jeg ofte (ikke altid) får denne meddelelse.

Jeg kan på ingen måde se at "den tilsluttet" er i brug nogen steder.
Ikke engang en "genstart" løser problemet. Kun en slukning af computeren, og så fjerne "enheden" inden ny opstart.

Er der en smartere løsning ?? Og hvor "gemmer" problemet sig ??
Se:
https://i.imgur.com/v9jYBGG.png
Avatar billede kurt54 Ekspert
11. maj 2020 - 17:23 #1
windows har mange programmer der kører i baggrunden - og måske også en del af dem du selv har installeret. Det kan være indexering - scanning efter virus/malware -måske ansigtgenkendelse i baggrunden.
På en af mine PCer har jeg følgende installeret

https://safelyremove.com/index.htm?ver=6.1.7.1279&ostype=win64&vertype=pro&sm=mainmenu&mode=100&keystart=2019-08-20&keyend=2019-08-20

Jeghar installeret det gratis fra giweawayaday - jeg foretrækker denne grænseflade inklusive mulighede for at forcere frigivelse så det kan fjernes sikkert.
Avatar billede Mikael Ekspert
11. maj 2020 - 17:28 #2
#1.. Tja.. Lige aktuelt er der KUN installeret den nyeste Win 10 (inkl alle update)

Intet andet "fremmede" er installeret lige pt. Og den er da nu helt "tosset" ang:
"sikker fjernelse".. Hmm
Avatar billede kurt54 Ekspert
11. maj 2020 - 17:38 #3
under egenskaber politiker for drevet er indstillinger for fjernelses politik.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. maj 2020 - 17:38 #4
Kan Defender køre scanninger på den? Er der diode på den så du kan se om den bliver arbejdet på?
Avatar billede milter Ekspert
11. maj 2020 - 18:42 #5
@ Mikael.

Du burde lave en søgning på nettet med en tekst nogenlunde som denne: "Jeg fjernede usb stick/harddisk fra computeren uden først at bruge "sikker fjernelse af hardware" .

Du har ingen anelse om, hvor mange tårer der gennem tiderne er blevet grædt over undladelsen af den ganske simple operation :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
11. maj 2020 - 18:45 #6
#5 Ja mange filtabeller har gået fløjten på grund af dette, med bøvl til at redde filer bagefter ;-)
Avatar billede Mikael Ekspert
12. maj 2020 - 06:29 #7
#5 og #6..

Jamen, jamen hvor læser I at jeg "bare" høvler usbstikket ud, UDEN sikker fjernelse ?
Gør/gjorde jeg det, så er der sådan set ingen grund til at lave denne tråd. ;)

Næ det irritere mig bare, at jeg ofte er nødt til at slukke computeren helt, så jeg ikke smadre indholdet af den tilsluttet HD/stick.

#4.. Ja Defender KAN køre på dem alle.
Men ja og nej. Det er ikke alt tilsluttet, som har diode. Desværre ;)
Avatar billede posten Ekspert
12. maj 2020 - 06:33 #8
er du sikker på du ikke har åbnet noget fra din usb nøgle måske en iso fil der jo åbner et fiktivt drev (jeg glemmer det da tit)det drev skal lukkes hvorefter du kan lukke din usb nøgle
Avatar billede Mikael Ekspert
12. maj 2020 - 06:51 #9
#8 Tja.. Nu har jeg lige "testet"  den USB HD som ofte laver ballade.
Den har 3 partitioner (drev) med et meget blandet indhold.

1. hvis jeg bare tilslutter den UDEN, at åbne noget på den, så virker "sikker fjernelse"

2. Hvis jeg bare tjekker/ser indholdet via stifinder UDEN at åbne noget, så virker "sikker fjernelse" IKKE. Selvom at stifinder er lukket ned igen. Hmm
Avatar billede 220661 Ekspert
12. maj 2020 - 06:52 #10
Ja ikke alle programmer afmonterer usb pind når det har skrevet til det. Jeg har her på det seneste brugt Etcher til at oprette installation medier med. Når det har udført opgaven unmounter den usb pinden. :-)
Avatar billede Mikael Ekspert
12. maj 2020 - 07:12 #11
Fortsættelse af #9 ;)

3 Hvis jeg tilslutter den USB HD og anvender "denne pc" og IKKE "stifinder" til at se indholdet, så virker "sikker fjernelse" perfekt. Hmm.

Sgu´ da lidt irriterende ;)
Avatar billede bvirk Guru
12. maj 2020 - 08:54 #12
Måske kan en genvej til her beskevne Fix 4.

https://ugetfix.com/ask/how-to-fix-the-missing-safely-remove-hardware-icon-on-windows10/

være et workaround.

Ved memory stick's er fravær af brug sikker fjernelse ikke nødvendigvis hazard hvis man mener at have andre sikre indikatorer på at alt er flushed.

https://www.cnet.com/how-to/quickly-remove-usb-devices-without-using-safe-removal/

(linket tilsyneladene 8 år gammelt)
Avatar billede Mikael Ekspert
12. maj 2020 - 11:46 #13
Hmm.. MÅSKE har jeg fundet årsagen/løsningen.. ???
(Dog kun testet få gange endnu)

Win 10 lægger jo som standard et stifinder icon på proceslinjen (fastgjort)
Det har jeg nu fjernet, og anvender/starter istedet stifinder andetsted.
(Fx. bare via venstreklik i søgefeltet)

Når stifinder så lukkes, så får jeg lov til at lave "en sikkerfjernelse" af stick/HD i usb porten.
Avatar billede milter Ekspert
12. maj 2020 - 17:40 #14
#7.
Sorry!. Jeg fik ikke læst eller forstået det hele ordentligt :-)
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2021 - 11:12 #15
Jeg bruger Safely remove, den er dyr, men kan prøves uden begrænsning i 30 dage.
https://safelyremove.com/index.htm