Avatar billede cljeppe Mester
12. maj 2020 - 18:57 Der er 42 kommentarer

Windows 10 fryser.

Hej,

Min computer fryser ganske hurtigt efter start.

Ved åbning i fejlsikret tilstand sker det ikke, ligesom der kan arbejdes fornuftigt på den i fejlsikret tilstand.

Har kørt fem! forskellige virusprogrammer, men kun ESET online skanner fjernede et par anholdelser.

Håber på hjælp til helbredelse,
Carsten.
Avatar billede milter Ekspert
12. maj 2020 - 19:32 #1
Hvilken computer har du, og hvor gammel er den? Og hvor længe har det været sådan? Har du selv lavet nogen ændringer på den, lige før problemet opstod?

Det kan skyldes mange ting, men de mest sandsynlige, at dømme ud fra din beskrivelse, er en dårlig driver eller fejl i Windows pga. en nylig opdatering, som ikke vil arbejde sammen med resten af systemet. Det kan også skyldes noget hard- eller software, som er gået i stykker, og som ikke starter op i fejlsikret tilstand.

https://www.lifewire.com/how-to-fix-stopping-freezing-and-reboot-issues-during-windows-startup-2624448
Avatar billede 220661 Ekspert
12. maj 2020 - 20:17 #2
Enig i #1
Avatar billede poko1 Ekspert
12. maj 2020 - 21:06 #3
Hvis ovenstående ikke hjælper så
Prøv at Køre denne Windows fejlfinding og Reparation:
Tryk på Windowstasten + X og vælg Windows PowerShell (Admin)
Her Markerer du alle højreklikker, kopierer dem og sætter dem ind

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Checkhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-Image /Scanhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /StartComponentCleanup
sfc /scannow
C:\WINDOWS\system32\shutdown.exe -f -r -t 00

Hvis den ikke genstarter efter sidste kommando så tryk ENTER.
Kopier alle kommandoerne og sæt dem ind.
12. maj 2020 - 21:41 #4
Maskinen er fra starten af 2012 - var ganske dyr, men hver en krone værd. - Tidligt i 2020 måtte bundkort dog udskiftes. Som så har jeg ikke haft fornemmelse af, at alderen trykker. Mere nervøs for en hændelse i starten af maj måned, hvor jeg installerede et program fra nettet til blu ray brænding.

En af de første brændinger gennemførte konvertering af nogle film-filer, men selve brændingen stoppede ved 44% - og jeg måtte genstarte. En par senere brændinger gjorde dog ikke kvaler - indtil generel frys-tilstand opstod 3 - 4 dage senere. I håb om bedring afinstallerede jeg programmet med Revo Uninstal, men frys-situationen forsvandt ikke.
Jeg er p.t. ved at forsøge mig med #3.
12. maj 2020 - 22:17 #5
#3 er nu overstået. - Det sluttede med en genstart, så maskinen blev i fejlsikret tilstand. - Åbnede på Edge, "Microsoft support"?
Er der en log fil, som viser hvad #3-kørsel udrettede? - eller skal jeg blot prøve at forlade fejlsikret?
Avatar billede poko1 Ekspert
13. maj 2020 - 05:56 #6
Ja det er jo meningen at du  skal prøve en normal start så du kan se om det havde virkning? hvis ikke  må vi se om andre tiltag gør!
13. maj 2020 - 09:58 #7
Desværre nej, efter 2 - 3 minutters optimisme, blev den atter gal.
Jeg har fundet et notat om et windows skilt: "hukommelsesintegritet kan ikke startes". - Mener kun at have set skiltet een gang for et stykke tid siden.
En pudsig, men måske ubrugelig iagttagelse er, at numlock er slået fra, når maskinen starter efter problem, - det er den ikke, når jeg blot kører på i fejlsikret tilstand.
Avatar billede poko1 Ekspert
13. maj 2020 - 10:25 #8
Tryk på Windowstasten +I = Indstillinger Vælg  Opdateringer og Sikkerhed
se om der er manglende opdateringer?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. maj 2020 - 13:08 #9
Har du forsøgt at deaktivere de programmer de er sat til at starte med Windows?
13. maj 2020 - 15:44 #10
#8 - jeg får en hvid flade med løbende prikker foroven, når jeg spørger efteropdateringer - ligesom at der ledes, men uden resultat.

#9 prøvede via jobliste, start og fik dette resultat:

Acronis Ransomware protected
Ccleaner
Cobian Backup
Garmin Express
Ghostpress
InCD
Java Update Scheduler
Logitech download assistent
Mail Washer
Nero Check
Nikon Message Center 2

Disse er aktive - endvidere står Spotify på listen som deaktiveret.
13. maj 2020 - 15:57 #11
Min ældste systemgendannelse er fra 30 04 2020, altså lidt før det mistænkelige program. - Kunne det være en ide, eller skal jeg holde mig derfra.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. maj 2020 - 16:14 #12
#10 Prøv at deaktivere alle disse start punkter. De er ikke nødvendige for Windows opstarten. Jeg tænker problemet måske kan være en opdateringstjeneste der fejler.
Bruger du Java til noget?
Jeg har ikke haft Java på min pc i mange år efterhånden. Java er roden til at få snavs på pc. Har altid været en øm akilleshæl.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. maj 2020 - 16:15 #13
Får du ikke frys efter du har stoppet disse programmer med at starte kan du aktivere dem en af gangen til du finder synderen.
Avatar billede poko1 Ekspert
13. maj 2020 - 16:18 #14
De løbende prikker fortæller dig at jo længere det tager at der er mange stående
opdateringer, og når den er færdig fortæller den hvor mange! Så noget tyder på  at den virkelig trænger til dem
Avatar billede milter Ekspert
13. maj 2020 - 18:22 #15
Fejlmeddelelser og teksten i dem er altid det, man først bør bruge for at indkredse synderen i problemer som dit. Jeg har kigget lidt på det, du skrev i #7 om "hukommelsesintegritet". Den engelske version af det ord er "memory Integrity", og en søgning på nettet giver bl.a. det her resultat:

https://nakedsecurity.sophos.com/2020/03/09/microsoft-turn-off-memory-integrity-if-its-causing-problems/

Ældre computere får regelmæssigt problemer med drivere til grafikkort, så hvis du kan finde en 5-6 år gammel driver til dit grafikkort, så ville jeg prøve det.
13. maj 2020 - 19:46 #16
#13 der er stadig frys uden andre programmer med i start-up. - Har tilladt mig at aktivere sikkerhedsprogrammerne igen. Java? - Blev på et tidspunkt efterlyst til opsætning af et program til nedtagning af tyske tv-udsendelser, MediathekView, men jeg ved ikke, om det fortsat er et krav.

#14 updateringer blev aldrig tilbudt - kun hvid plade med de løbende prikker. I almindelig åben stand, så opdateringssiden mere almindelig ud, men frysning skete og stoppede for aktivitet.

#15 i enhedshåndtering, skærmkort fandt jeg noget, der hedder Nvidia GTX 560 ti - er det grafikkort, og hvordan kommer jeg i besiddelse af en ældre driver?
13. maj 2020 - 19:48 #17
#15 korrekt anført: Nvidia GeForce GTX 560 ti
Avatar billede 220661 Ekspert
13. maj 2020 - 22:19 #18
Avatar billede 220661 Ekspert
13. maj 2020 - 22:20 #19
Hvis du klikker på supportet products er dit grafik kort med i listen.
14. maj 2020 - 15:13 #20
Tak for et stk. driver. Jeg arbejder p.t i fejlsikret tilstand, for i rigtigt system, skal jeg være meget hurtig for at skrive msconfig og bede om start i fejlsikret tilstand inden frys. Så bliver det genstart og samme show igen. Kan jeg kommandere til fejlsikret under opstart på en F-tast?
"15" Jeg har prøvet at skrive Core (kerneisolation), - i fejlsikret tilstand er svaret, at siden ikke findes.  - I alm tilstand har jeg nået at se, at funktionen er slået fra.
"11" Skal jeg holde mig fra at køre gendannelsen fra 30 04 2020 - det er den eneste fra før problemet startede?
Og så lidt mere fra "spørge-jørgen": I dag havde mit trådløse tastatur ikke længere forbindelse til maskinen - for en god uges tid siden forsvandt muligheden for ö,ä og ü - senere har jeg oplevet, at num lok slår fra, og nu hele tastaturet. Musen kører stadig, indtil der fryses. Nu arbejder jeg på et tastatur med kabelforbindelse!
Det forhindrer dog ikke frysning, men kaster MÅSKE en mistanke på noget med tastaturet (batterier skiftet forleden)
Avatar billede 220661 Ekspert
14. maj 2020 - 15:18 #21
Der sker intet galt ved at prøve systyemgendannelsen du nævner. Dine private filer forbliver intakte. Programmer der er installaeret i den mellem læggende periode vil dog forsvinde.
Avatar billede cljeppe Mester
14. maj 2020 - 16:28 #22
lige en enkelt tanke mere omkring tastatur-mistanken. For en tid siden - foranlediget af et pc-hæftes anbefaling - installerede jeg programmet Ghostpress. Skulle kunne forebygge hackning af koder mv. fra brug af tastaturet - et skud i blinde.
jeg vil nu se, om jeg kan få lov til at systemgendanne.
14. maj 2020 - 16:44 #23
Ingen systemgendannelse - "kunne ikke gennemføres, kunne ikke udpakke fil . . . . . "
Avatar billede 220661 Ekspert
14. maj 2020 - 16:48 #24
Hmm. Er der en bestemt grund til du skriver fra 2 profiler Carsten?
14. maj 2020 - 16:51 #25
grafikdriver udskiftet, - ingen ballade. Kan jeg finde tilbage til fejlsikret, hvis jeg genstarter til fuld. F?
14. maj 2020 - 16:54 #26
#24# - nej, for det var jeg ikke klar over, at jeg gjorde - noget fra gammel tid?
Avatar billede poko1 Ekspert
14. maj 2020 - 17:06 #27
Prøv starte op med et USB Installations medie indsat og vælg at kære en reparation
https://ibb.co/p4423SN

Der kommer en ny Windows 10 inden for ganske få dage!
Se om du kan opdatere den
14. maj 2020 - 17:53 #28
#27" Skal jeg afvente den nye W 10 version, eller skal der ligge noget bestemt på USB mediet?
14. maj 2020 - 18:07 #29
Jeg har en boot-dvd fra 9. 1. 2020 - den blev lavet lige efter, at jeg havde skiftet fra W7 til W10. - Kan den anvendes til noget, eller laver den ravage i forhold til nyere ting på min maskine?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. maj 2020 - 18:14 #30
#29 Den sætter din pc tilbage på det tidspunkt den blev oprettet hvis din pc ikke har hardwarefejl.
Avatar billede poko1 Ekspert
14. maj 2020 - 18:22 #31
Det er kun meningen du skal køre reparåtionen
14. maj 2020 - 18:27 #32
#27 / 31# - men på billedet fra dit link kan jeg ikke aktivere aktiveringsfeltet.
Avatar billede poko1 Ekspert
14. maj 2020 - 18:33 #33
Der skal være en Windows 10 DVD eller USB vælg at starte fra mediet USB eller DVD
14. maj 2020 - 19:00 #34
DVD'en er en boot fra januar 2020, - den reagerer, hvis jeg trykker på set-up; er det den, jeg skal bruge.
Da jeg købte W 10 forinden, fik jeg jo ingen skive, kun noget downloading.
Avatar billede poko1 Ekspert
14. maj 2020 - 19:05 #35
Ja hvis der er Windows 10 på DVD så Vælger du at starte forfra og vælge Opstarts menuen og Setup
14. maj 2020 - 22:08 #36
Nåede kun få skridt, inden jeg blev stoppet: "Du kan ikke installere windows i fejlsikret tilstand"
Avatar billede poko1 Ekspert
14. maj 2020 - 22:53 #37
Hvis du nu læser hvad jeg skrev du skal jo starte PC. forfra og i opstarts menuen vælge DVD
15. maj 2020 - 11:02 #38
Såfremt opdateringer er løsning på problemet, har jeg tilsyneladende en knude, for der kan ikke tages opdateringer ned i fejlsikret tilstand, og nedtagning af opdateringer i hel tilstand, fryser efter ca 2 prct. nedtagning.

Men dine ord i #35#  lægger op til en helt 3. form for opstart. Her er jeg virkelig "novice" og kommer til at anmode om "udskæring i pap".
Avatar billede cljeppe Mester
18. maj 2020 - 09:19 #39
Mystik: I går, på en søndag, hvor solen skinnede, gik jeg fra fejlsikret til hel tilstand på min maskine. Den frøs ikke, så jeg forsøgte hurtigst muligt med nedtagning af 3 opdateringer på kontorpanelets oversigt, selvom de tidligere frøs efter 2 %. De rullede, og jeg benyttede også lejligheden til at tage updates til Zonelarm ned.
Begge opgaver blev gennemført, alt virkede fredeligt, som før noget begyndte at drille.
Nu tænder og slukker jeg, som om intet har været galt!
Faktisk kan jeg ikke sige tak til et bestemt #-indlæg, - hellere til jer alle for helhjertede forslag
Carsten.
Avatar billede poko1 Ekspert
18. maj 2020 - 09:53 #40
Havde du nu genstartet efter de tip du fik og som du utallige gange bkev bedt om så havde den nok kørt tidligere!!!!
18. maj 2020 - 13:51 #41
Jeg genstartede utallige gange - brugte aftener m.v. på det - kun frys og ny genstart - igen og igen, blot ikke søndag, hvor jeg havde en del pc-arbejde at gennemføre, hvilket som hidtil gled derudad i fejlsikret tilstand.
Så "40"- hilsenen forekommer ikke ligefrem korrekt.
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2020 - 15:03 #42
Det vil aldrig skade at ligge seneste Windows 10 installation til USB og vælge opgrader derfra, så vil det seneste være lagt ind til din computer.

Da man allerede har opgraderet og sandsynligvis nu gemt din motherboard digital signatur hos Microsoft aktiverings server, vil jeg ikke være ængstelig for opgradering eller slette det fuld ud og installere helt om. Det vil på et tidspunkt genaktivere bare alene p dit signatur fra bundkort :-D

Sørg for at når du vælger at installere, bare om at vælge opgrader, dette vil beholde alle dine filer, men muligvis nød til at installere programmer om igen.

Hopper af tråden.