Avatar billede kafka23 Juniormester
13. maj 2020 - 09:03 Der er 28 kommentarer

Netværkskort stået af - andre problemer?

Kære alle. Jeg skriver denne besked fra min bærbare.

Min stationære com har nemlig drillet gennem længere tid. Den har genstartet, fordi den har fundet et problem, og jeg har måske (DOOOH!) vendt det blinde øje til.
Nu betaler jeg så prisen - min stationære (som jeg har købt brugt - doooh!) kan kun meget langsomt gå på internettet.
Findes der en måde, jeg kan sende en logfil til jer guys - og så kan I se igennem, at jeg ikke har en computer, der lige om lidt eksploderer?
Håber, I kan hjælpe.

Vh
kafka23 :-)
Avatar billede leif Seniormester
13. maj 2020 - 11:18 #1
Jeg ville starte med at sikre at BIOS, drivere samt Windows er fuldt opdateret.

Drivere meget gerne fra producenten selv og ikke dem som Microsoft nødvendigvis stiller tilrådighed.
Avatar billede kafka23 Juniormester
13. maj 2020 - 11:54 #2
windows er fuldt opdateret. Hvordan finder jeg ud af, om BIOS er fuldt opdateret?
Avatar billede leif Seniormester
13. maj 2020 - 12:04 #3
Producentens hjemmeside vil normalt kunne guide dig.

Er den stationære en selvbyg eller fx. Dell, Lenovo, HP eller lign ?

Dell og Lenovo har værktøjer til at sørge for opdatering af bios og drivere.
Avatar billede kurt54 Ekspert
13. maj 2020 - 13:55 #4
Du kan prøve at boote på en linux live eller en rescue CD - og se om hardwaren fungerer fornuftigt der.

Men netværkskort er  ret billige at erstatte - er dog ikke sikker på det er gået.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. maj 2020 - 22:55 #5
Se om du har DMP filer i c:\windows og/eller c:\windows\minidump - har du filer fra det tidspunkt PC´en genstartede, så læg dem på google drive eller onedrive, og del dem med os - så kan vi muligvis se mere om hvad der er årsagen.
Avatar billede kafka23 Juniormester
18. maj 2020 - 13:01 #6
Tak for jeres mega-seje indlæg.
Jeg er kommet to skridt frem og et tilbage.

1. Jeg har købt et godt usb-netværkskort, så nu kører jeg med 90 mbit hernede fra kælderen - Vi er online igen og med en bedre hastighed end før!

2. Jeg har sikret mig, at både windows opdateringsfilerne er helt opdaterede, og at det er den nyeste bios-opdatering. Jeg gik ind på HP's hjemmeside og indtastede serienummeret. Så jeg ved, at jeg har de rigtige filer.

3. Jeg downloadede en hardware-diagnostics windows-scanner software (version 1.6.4.0) fra hp's hjemmeside, og den giver fejl ved IRQ-test og ved ROM-test. Siger det jer noget?

4. DMP-filer? Jeg fandt én under c:/windows der hed memory.dmp og en anden under c:windows/minidump

Jeg har lavet en kopi af hver,  - og I kan se dem her:  (Jeg har på fornemmelsen, at det er sidstnævnte fil, der er den relevante)

https://itsakat-my.sharepoint.com/:u:/g/personal/akatkl_akat_dk/EYtgZgE6TfZCjXlRxNUvNroBhgtPhn3NXH0B60GPvbbl5A?e=UOd6Y9

https://itsakat-my.sharepoint.com/:u:/g/personal/akatkl_akat_dk/ERiK8uB0ocRPrr4ohf-TMDUBpKKjSVeB6gC1kRvc6qBlSQ?e=KvSd3x
Avatar billede kafka23 Juniormester
18. maj 2020 - 13:02 #7
Nå ja og skridtet tilbage er, at com har problemer med at starte. Den giver sort skærm. Men efter tvangs-reboot starter den op (i dag efter 4.forsøg).

Håber, I kan hjælpe en noob... :-)
Avatar billede kafka23 Juniormester
18. maj 2020 - 13:33 #8
HVis jeg klikker videre, får jeg en forklaring på fejlene:

Testen har registreret et kommunikationsproblem mellem netværksporten og systemkortet. Kortet skal muligvis udskiftes, eller systemkortet repareres.

Skulle jeg måske prøve at tage mit gamle netværkskort ud?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. maj 2020 - 14:34 #9
Hvis du har mistanke om at det gamle netkort forårsager fejlen, er det da tosset fortsat at have det siddende i.

Dumpfilerne fortæller ikke andet, end at der er opstået en generel fejl "Memory corruption", og at det formentlig skyldes en funktion eller en driver.

Fjern det fejlende netkort og se om det hjælper. Gør det ikke, kan du forsøge at slå driver verifier til - men det tager vi til den tid (det kan være lidt omstændigt)
Avatar billede kafka23 Juniormester
21. maj 2020 - 13:35 #10
Så er der gået et par dage - og jeg har nu fået denne fejl. Efter genstart forsvandt den dog.

Hvad gør jeg nu:

https://itsakat-my.sharepoint.com/:i:/g/personal/akatkl_akat_dk/EaomB6RyLDJDt1s8rRmB3HQBHb-wxUaUiSVmFf74Vfqw6w?e=ax1dST
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. maj 2020 - 16:50 #11
Har du en traditionel harddisk? - hvis der er fejl på den, eks. efter et headcrash, vil ovenstående fejl være en typisk følge. Systemet er ofte i stand til at reparere sig selv, men vil gå hen og blive dårligere og dårligere.

Uanset hvad, så forsøg lige at køre en
Højreklik på C: drevet (i stifinder) og vælg egenskaber. Vælg fanen "Funktioner", og vælg "Undersøg" under fejlsøgning.

Afhængig af din konfiguration, kan det ske PC´en vil genstarte. Lad den det - så kører den scanningen under opstarten.
Efterfølgende kan du finde resultatet i EventVieweren under "Windows logger", Program. Søg ud fra det tidspunkt den kørte scanningen, og find en linje hvor der står "chkdsk" under "kilde".
Avatar billede kafka23 Juniormester
22. maj 2020 - 13:31 #12
TAK, jeg prøver det.
Hvordan finder jeg ud af, om jeg har en "traditionel harddisk"? Jeg har købt computeren brugt, så jeg må hellere kontakte sælgeren med henblik på at få nogle informationer om windows-koder, osv. Ved I, om jeg selv kan finde de der koder et sted (hvis det skulle bliver nødvendigt?).
Jeg går videre med metoden ovenfor og vender tilbage
Avatar billede kafka23 Juniormester
22. maj 2020 - 13:32 #13
Drevet er scannet, der blev ikke fundet nogle fejl. Det er måske gode nyheder?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. maj 2020 - 18:31 #14
Ja, det er da bestemt godt at der ikke er fejl på HDD :-D - men det betyder så at den egentlige fejl ikke er fundet endnu.

Fik du fjernet det (måske) defekte netkort?

Fortsætter fejlene, ville jeg forsøge at lave en USB-stick med nyeste Windows, og installere denne: https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

Vælg "Download værktøjet", kør den og hav en 8GB USB stick parat.

Når du er færdig, skal du boote på USB-sticken og vælge at installere/opgradere Windows. Jeg må indrømme det er år siden jeg har prøvet, så jeg har ikke lige frisk i hovedet hvad der kan komme af spørgsmål. Men på denne måde får du opgraderet og reinstalleret alle Windows systemfiler.
Avatar billede kafka23 Juniormester
26. maj 2020 - 11:19 #15
Jeg har oprettet en usb-stick (købte en 32gb). Jeg kan ikke få min hp til at starte fra en usb. Kan I nogle tricks til at tvinge computeren til det? Jeg har forresten fundet ud af, at min com ikke vil læse en af mine usb-porte.

Det er jo ikke så godt og tyder på dårligdomme, tænker jeg.

Jeg har fundet min windows 10-licens-kode, så det er da trods alt en god ting
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. maj 2020 - 11:30 #16
HP bruger vist F9 som genvej til boot-menu. Tænd for PC´en med USB sticken i, og tap på F9, til du når en boot menu.

Vises USB-sticken ikke der, kan det skyldes den ikke er tilladt som BOOT-enhed - så må du i stedet tappe F10 for at komme i BIOS setup, og se hvordan du får USB boot som tilladt boot enhed.

Men det kan selvfølgelig også skyldes at USB-sticken ikke er oprettet korrekt...
Avatar billede kafka23 Juniormester
10. juni 2020 - 11:11 #17
Jeg har googlet lidt rundt - kan I hjælpe mig, når jeg har fundet ud af, at min windows er installeret fra en UEFI BIOS. Ændrer det noget? Og hvordan gør jeg klogest herfra?
Avatar billede kafka23 Juniormester
10. juni 2020 - 11:26 #18
Jeg har også fundet en anden fejl. Noget med tpm

Kan I blive klogere ved disse fejlmeldinger:

https://www.dropbox.com/s/oe0wg00d0f716a0/IMG_0651.jpg?dl=0
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. juni 2020 - 11:27 #19
Boot fra USB stick kan fejle i visse situationer:

1. Hvis Boot fra USB er slået fra i BIOS - tjek BIOS boot indstillingerne.
2. Hvis USB-stick er oprettet som MBR, og BIOS er sat til UEFI (Secure Boot)
3. Hvis USB-stick er oprettet som UEFI, og BIOS er sat til MBR/CSM (Secure Boot fra)

Hvordan har du dannet USB-sticken?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. juni 2020 - 11:54 #20
TPM chippen bruges til at kryptere din harddisk - eks. med Bitlocker, og i øvrigt i typisk erhvervsmæssige sammenhænge gemme sikkerhedsdetaljer.

Har du ikke selv forsøgt at kryptere din harddisk, så spring alt over om TPM chippen - den er af en årgang hvor der blev fundet en fejl i firmwaren, der teoretisk kunne bruges til at gætte den krypteringsnøgle, harddisken var krypteret med. Derfor kræver Windows nu at firmwaren i den bliver opdateret, før den kan initialiseres... - så glem du alt om den.
Avatar billede kafka23 Juniormester
11. juni 2020 - 08:52 #21
Ok, jeg bliver klogere og klogere. Eller gør jeg?

Jeg har kørt windows ind igen, men den krævede ikke usb eller dvd. Derfor har jeg sikkert gjort noget forkert. Jeg fik ret hurtigt en fejl igen, hvor jeg fik at vide at logfilen kunne findes under srttrail. Så nedenfor følger logfilen.

Ole, du synes sikkert, at jeg skal reparere windows via den der usb? Jeg har faktisk også lavet en dvd med windows på, men jeg kan stadig ikke få com til at starte fra usb eller dvd. Hmmm...

Ved at google "c:\windows\system32\ntoskrnl.exe er beskadiget" får jeg lidt forskelligt frem. Blandt andet siger nogen,a t den kan fucke op i boot-rækkefølgen. Men internettet siger jo så mange ting. Jeg havde ingen vigtige dokumenter på min com, da jeg bruger dropbox og onedrive, så det er fint for mig at blive ved, indtil jeg har fundet fejlen. Hvad siger I til denne logfil?
Avatar billede kafka23 Juniormester
11. juni 2020 - 08:52 #22
Diagnosticerings- og reparationslogfil for Startreparation
---------------------------
Tidspunkt for sidste fuldførte start: ‎10-‎06-‎2020 15:50:51 (GMT)
Antal reparationsforsøg: 1

Sessionsdetaljer
---------------------------
Systemdisk = \Device\Harddisk0
Windows-mappe = C:\WINDOWS
AutoChk Run = 0
Antal rodårsager = 1

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Søg efter opdateringer
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 0 ms

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Test af systemdisk
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 0 ms

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Diagnosticering af diskfejl
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 15 ms

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Test af metadata på disken
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 125 ms

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Test af metadata på disken
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 16 ms

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Test af destinationsoperativsystem
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 31 ms

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Kontrol af indhold på diskenhed
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 1156 ms

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Diagnosticering af Boot Manager
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 0 ms

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Diagnosticering af logfil for systemstart
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 0 ms

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Diagnosticering af hændelseslogfil
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 32 ms

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Kontrol af intern tilstand
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 0 ms

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Søg efter installerede LCU
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 3828 ms

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Kontrollér, om der er installeret driveropdateringer
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 719 ms

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Kontrollér, om der findes ventende pakkeinstallation
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 1703 ms

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Test af startstatus
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 0 ms

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Kontrol af installationstilstand
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 62 ms

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Test af registreringsdatabase-hives
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 453 ms

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Diagnosticering af Windows-startlogfil
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 0 ms

Rodårsagen er fundet:
---------------------------
Den vigtige startfil c:\windows\system32\ntoskrnl.exe er beskadiget.

Reparationshandling: Filreparation
Resultat: Mislykkedes. Fejlkode =  0x57
Tid = 1203 ms

---------------------------
Avatar billede kafka23 Juniormester
11. juni 2020 - 12:49 #23
Ok, nu er det lykkedes mig at installere windows ved hjælp af usb-stikken. Ville det ikke være en god idé at formatere hele disken og starte helt forfra med en ny ren windows? Eller er det dumt?
Avatar billede kafka23 Juniormester
11. juni 2020 - 18:24 #24
Kære Ole og andre. Min com har faktisk været meget stabil i dag. Så måske har den været glad for at få en ny windows kørt ind. Kan jeg køre nogle tests? Og jeg har stadig et problem med en af usb-portene, der ikke virker.

Vh
Søren
Avatar billede kafka23 Juniormester
11. juni 2020 - 18:27 #25
Og i dette øjeblik crashede den så. Den siger "Enheden stødte på et problem", bla bla bla, og stopkpden er "Critical_STructure_Corruption". Så... hvad kan vi nu finde på?
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
11. juni 2020 - 22:47 #26
Kunne du komme i Windows igen efter fejlen uden problemer?

Bryder mig ikke om at du siger at den ene USB-port ikke virker.
Årsagen til at den ikke virker, kunne jo skyldes alt muligt. Bl.a. kan stikket være knækket og måske påvirke systemet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. juni 2020 - 09:24 #27
Hvis det er lykkedes dig at installere Windows fra USB stick, bør alle systemfiler være 100% OK. Får du stadig fejl, skyldes det med 99,99% garanti noget hardware i din PC.

Som Blød Trafikant er inde på, kan en kortsluttet USB-port godt være årsagen, så du må finde den skarpe lampe og evt. en lup, så du kan se om der sidder noget og blokerer i porten. Og evt. om nogle af lederne (kobberbanerne) skulle være kortsluttet.

Men ellers gælder devicen - fjern én hardwarekomponent fra PC´en, kør med den et stykke tid til du oplever fejl igen. Indsæt den komponent du fjernede, fjern en anden... - og fortsæt sådan indtil PC´en kører stabilt - så har du forhåbentlig fundet fejlen.

To ofte fejlende komponenter er RAM moduler og grafikkort, så start med et RAM modul (jeg håber du har flere end et - ellers kan det jo blive svært ;-)

Windows frisk installation - er ALTID at foretrække. Ikke nødvendigvis fordi en "geninstallation" er mindre korrekt, men en geninstallation vil efterlade filer fra det gamle system, der kan gå hen og forvirre programmer og dig selv, på et senere tidspunkt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. juni 2020 - 09:26 #28
PS - betragtningen om at det må være en hardwarefejl, forudsætter at du ikke har installeret nogle "eksperimentelle" drivere... - kører du med rene Windows drivere, eller nyeste alment tilgængelige drivere fra producenten af hardwaren, er der meget lille sandsynlighed for at det er et software/driverproblem.