Avatar billede 1Dorte Guru
18. maj 2020 - 13:58 Der er 2 løsninger

Rækkerhøjder og kolonnebredder

Kolonnebredden springer med ca. 1/12. Men hvad sprænger rækkehøjden med?

Hvordan laver man et kvadratisk felt?

Jeg laver nogle tegninger i Excel, hvor jeg gerne vil have et bestemt størrelsesforhold mellem rækkehøjden og kolonnebredden. Fx kolonnebredden:rækkehøjden = 2:3. Jeg synes, at en passende rækkehøjde er fx 150, er det så muligt at beregne hvad kolonnebredden skal være?
Eller jeg synes, at en passende kolonnebredden er fx 15, er det så muligt at beregne hvad rækkehøjden skal være?
Avatar billede Daffodil Professor
18. maj 2020 - 14:05 #1
Hvis du trækker højde eller bredde kan du se at den har pixel i parentes.
Ved at aflæse decimaltallene for det samme pixeltal kan du beregne forholdstallene til det du ønsker
1:9,6  Bredde/højdeforhold
Avatar billede 1Dorte Guru
18. maj 2020 - 16:58 #2
Ok. Jeg har udfra Daffodil's svar lavet en lille formel til mine skitse-tegninger. Bredden i cm er ikke faktisk bredde, hvis man måler på skærmen/papiret, men den bredde, jeg har på min skitse:
Rækkehøjde = kolonnebredden i px * 0,6 / bredden i cm * højden i cm