22. maj 2020 - 15:39 Der er 9 kommentarer

Gange med 0 og negative tal

Hej
Jeg er ikke erfaren i php.
Er der en venlig ekspert, der vil kunne hjælpe mig med at rette lidt til i

http://sysform.dk/images/2016/Multiplikationlilletabel%20med%20negative%20tal.php

så jeg for mulighed for at generere opgaver hvor der er mulighed for også at gange med nul og negative tal
22. maj 2020 - 15:42 #1
Der skal lige tilføjes at jeg er ejeren af sysform.dk
Avatar billede Xelot Juniormester
22. maj 2020 - 16:30 #2
Ja det tænker jeg nok der er. Hvis du starter med at sende noget kode ind, så finder vi nok en løsning 👍
22. maj 2020 - 16:56 #3
Hvis du højreklikker på vis "Vis kildestekst" på siden, når du har åbnet nævnte link, har du koderne.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
22. maj 2020 - 17:17 #4
#3
hvordan ser den PHP code ud der volder besvær ??
det eneste vi kan se på siden er det fortolket PHP code., dvs. HTML,JS, CSS
22. maj 2020 - 17:51 #5
I tidernes morgen har jeg selv rettet til i html ed det du/I forhåbentligt kan se i kildeteksten,
Det fungerer fint med de rettelser jeg har lavet til eksempelvis addition og f,eks 2 og 3 tabel isoleret , de andre tabeller og så hele den lille gangetabel som er vist i linket
Avatar billede ejvindh Ekspert
22. maj 2020 - 20:26 #6
De tal, som bruges, laves i følgende linier:

  n1 = Math.floor(1+Math.random()*10);
            n2 = 1 +Math.floor( Math.random()*(10-1) );:

Hvilket Range vil du gerne have dem indenfor? [÷10 - 10] ?
Avatar billede ejvindh Ekspert
22. maj 2020 - 20:27 #7
(og det er i øvrigt ikke PHP, men JavaScript :) )
22. maj 2020 - 21:00 #8
ok ... herfra den ikke erfarne ...
Jeps indenfor Range  [÷10 - 10]
Hvis jeg får resultatet 0 eller bruger 0 får jeg fejlmeddelelse med undefined
Avatar billede ejvindh Ekspert
22. maj 2020 - 22:07 #9
I forhold til at få det rigtige range, foregår det på følgende måde:

Math.random() laver et tilfældigt tal, hvor (0 <= x < 1). Hvis du ganger dette tal med 21, og fjerner decimalerne (med Math.floor), får du derfor et tilfældigt tal mellem (0 <= x < 21). Hvis du så herefter trækker 10 fra dette tal får du (-10 <= x < 11), hvilket i praksis bliver det samme som (-10 <= x <= 10).

Når man så kigger i din kode, så bærer den lidt præg af at være klippe-klistret noget, f.eks. har jeg på fornemmelsen, at du har taget nogle funktioner ud af koden i sin tid. Derfor ser det ud til, at du _flere_ steder genererer de tilfældige tal, og jeg må indrømme, at jeg har ikke helt gennemskuet, hvilken der tæller, men i hvert fald virker det, hvis du sætter følgende ind alle steder, hvor n1 og n2 defineres:

n1 = Math.floor(Math.random()*21)-10;
n2 = Math.floor(Math.random()*21)-10;

Så har du ret i, at der bliver noget bøvl, hvis én af dem går i 0. Jeg kan ikke lige på stående fod forklare hvorfor...