27. maj 2020 - 13:16 Der er 7 kommentarer

Defaultværdi i tabeldesign

Hej,

Når man er i tabeldesign og tilføjer et numerisk felt, sætter access altid 0 som defaultværdi. Jeg bliver altid irriteret over dette, da jeg (næsten) aldrig ønsker 0 som standardværdi.
I tidligere versioner kunne man styre dette i Indstillingerne for tabeldesign. Men jeg kan ikke finde det i nyere versioner af Access.

Er der nogle, der ved om det er muligt - evt i RegEdit - at ændre denne defaultværdi? Eller har jeg bare overset indstillingen?

Hilsen en - ikke helt - nybegynder ;)
Avatar billede thomas_bk Ekspert
27. maj 2020 - 13:46 #1
Jeg er på nyeste access version i office 365.

Når jeg går i design view for en tabel, så er der for felter der ikke er nøgleværdien et felt til at definere standard værdien.

Men er det en helt generel indstilling du tænker på ?
27. maj 2020 - 14:01 #2
Ja, det er en generel indstilling, så jeg ikke behøver at gå ned og fjerne 0'et for hver linje.
Avatar billede supertekst Ekspert
27. maj 2020 - 14:44 #3
Hej Thomas
Prøv at ændre Standardværdien til Null
Mvh
Peter Braagaard
27. maj 2020 - 14:56 #4
Hej Peter,

Jeg håber, at alt er vel?

Jeg ved godt, at man kan ændre standardværdien for det enkelte felt i tabellen. Men hvis man skal oprette 20 tabeller med 10 numeriske felter i hver, så skal man 200 gange ned og slette (eller skrive null) i standardværdien.
Tidligere var dette en indstilling, man kunne ændre. Altså en standardværdi til standardværdien !
Avatar billede supertekst Ekspert
27. maj 2020 - 15:22 #5
Alt vel

Ville det være nemmere hvis det KUN var felternes navne der skulle justeres?
Måske ligner de hinanden - så kunne et felt indrettes med NULL-værdien og derefter kopieres med samme feltnavn, der herefter justeres - eller ??
27. maj 2020 - 15:37 #6
Ja, det gør jeg også nogle gange. Men det er stadig mere tidskrævende, end hvis nogle kendte indstillingen. Derfor spørger jeg specifikt til dette. Når man har kunnet indstille det tidligere, så er det jo underligt, at man ikke kan mere ;)
Avatar billede thomas_bk Ekspert
27. maj 2020 - 17:16 #7
Jeg synes du skal oprette “ideen” her eller evt støtte sagen hvis den allerede er foreslået
https://access.uservoice.com/forums/319956-access-desktop-application