Avatar billede Lystfisker Seniormester
30. maj 2020 - 00:55 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Opslag til venstre

Hej Eksperter

Jeg har på Ark2 celle I2 opslagsværdien (MAJ20) for arket jeg vil søge i.

I celle H2 har jeg en dato jeg gerne vil bruge som den ene reference til søgningen i MAJ20.
Referencen/datoen ligger i arket MAJ20 i række 1 (B1:H1)

I D4 har jeg den anden værdi jeg gerne vil bruge som anden reference til søgningen i MAJ20.

Vil en formel kunne returnere værdien i kolonne 1 ud fra den værdi (D4) der findes ved søgning kolonnen (kolonneindeks 3:9 ell. områdeindeks B3:H9) i arket MAJ20?

Altså som en kryds reference:
Find arket MAJ20
Find datoen i række 1 (B1:H1)
Finde værdien i kolonnen (3:9) under datoen, fra Celle D4
Returner værdien fra kolonne 1 i MAJ20 fra den samme række som værdien fra D4 findes i.

Kan det lade sig gøre?

Med venlig hilsen Lystfisker
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
30. maj 2020 - 05:30 #1
Giv et konkret eksempel, helst i form af en uploadet fil med manuelt indtastet eksempel på ønsket resultat.

Undskyld mig i øvrigt, men er der ikke lidt forvirring omkring hvad der er kolonner og hvad der er rækker?
Avatar billede Lystfisker Seniormester
30. maj 2020 - 07:00 #2
Hej xl-Enthusiast

Beklager forvirringen....Laaaang dag

I C4 Ark2 vil vil jeg gerne hente navnet på den person der skal har K1 vagt(='Ark2'!D4) d. 30. maj, fra arket MAJ20

I dette tilfælde Kaj i kolonne1, MAJ 20, A8.

https://www.dropbox.com/scl/fi/0brmui5hl2bbby4emo6tx/Opslag-til-venstre.xlsx?dl=0&rlkey=71h4mwp816yre72nv7qkr0x83

Med venlig hilsen Lystfisker
Avatar billede Lystfisker Seniormester
30. maj 2020 - 21:30 #4
Hej xl-Enthusiast

Jeg har desværre ikke mulighed for skærmtid hele tiden, derfor længere pauser...beklager, - det bunder ikke i ligegyldighed :-)

Din formel fungerer fint, men jeg har brug for at formlen bruger en søgereference fra fx. H2 på Ark2(C12:I21)
Jeg skulle naturligvis have forklaret mig bedre.

Det er meningen at der til sidst skal være 7 felter, lidt udbygget i forhold til de to på Ark2.
1 felt for hver ugedag, - Man-Søn. Så de kan udskrives som mødelister for hele ugen.

Ideen var at lade celle H2 være =A1, i næste felt vil den tilsvarende celle P2 være = A1+1 og så videre, så ugedagene skifter i de 7 felter.
Formlen henter værdier ud fra det måneds ark der passer, - JAN20-DEC20.

Derfor har jeg brug for at søgereferencen i formlen er knyttet til den aktuelle dag i feltet, så man-tir-ons kan være de sidste dage i måneden på ark MAJ20 og tor-fre-lør-søn er de første dage i måneden på ark JUN20.

Jeg håber at det giver mening?

Med venlig hilsen Lystfisker
Avatar billede Lystfisker Seniormester
30. maj 2020 - 21:33 #5
NB. Hvis muligt, kan formlen så returnere tom/"", hvis cellen til højre er tom?

Mvh. Lystfisker
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
31. maj 2020 - 06:43 #6
Kan du så ikke uploade en fil der er færdigudarbejdet med alle dage og måneder, ellers har jeg jo ikke noget at teste på.
Avatar billede Lystfisker Seniormester
31. maj 2020 - 23:58 #7
Hej xl-Enthusiast

Nedenstående et link så det er muligt at teste, ideen er at overføre navnene til daglig melding, så man kan udskrive for en uge af gangen.

Formlerne for vagttypen følger datoen på daglig melding(Ark2 celle K3, U3, AE3 osv.), og ikke start datoen i Ark 2 H2

Formlen der skal hente navnet skal derfor følge datoerne i Ark2 celle K3, U3, AE3 osv., og hente navnet ud fra vagttypen fra cellen til venstre, - hvis vagttypen er tom, skal navnet (hvis muligt) også være tom ""

https://www.dropbox.com/scl/fi/sa1u9fj0zbehc93unckoi/Opslag-til-venstre_2.xlsx?dl=0&rlkey=vtaye8n724e6n05t8g3devjtk

Jeg håber det giver bedre mening nu :-)

Med venlig hilsen Lystfisker
Avatar billede Lystfisker Seniormester
01. juni 2020 - 12:07 #9
Hej xl-Enthusiast

Tak, det fungerer fantastisk :-)

Jeg har tidligere brugt LOPSLAG med referencen til måneds arkene som nedenstående,
LOPSLAG($Y$5;INDIREKTE("'"&$X$6&"'!$A$13:$BS$132");40;FALSK)
og forsøgte at bruge ("'"&$R$3&"'!$A$4:$BS$10") som ark reference, sammen med INDEKS og SAMMENLIGN.

Du har naturligvis ret, er er fejl i arbejdsplanen/tørnen, det skulle jo gå stærkt med at sende et prøve ark der kunne testes på.

Tak for hjælpen, og god 1. pinse dag.

Med venlig hilsen Lystfisker
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
01. juni 2020 - 12:15 #10
Du skriver:

Jeg har tidligere brugt LOPSLAG med referencen til måneds arkene som nedenstående,
LOPSLAG($Y$5;INDIREKTE("'"&$X$6&"'!$A$13:$BS$132");40;FALSK)
og forsøgte at bruge ("'"&$R$3&"'!$A$4:$BS$10") som ark reference, sammen med INDEKS og SAMMENLIGN.
Fungerer det ikke som det skal i den fil jeg uploadede?

Og tak i lige måde - du mener vel 2. pinsedag? :-)