Avatar billede christian Juniormester
31. maj 2020 - 14:45 Der er 76 kommentarer

Min computer kan ikke starte

Hej!

Min stationære computer er lige lukket ned midt i det hele uden advarsel, og nu kan den ikke starte igen.

Er der nogen, der har forslag til hvad der kan være galt og hvad man kan gøre ved det?

Hvis i skal bruge flere informationer og detalier om computer mm så spørger i bare : )

På forhånd tak!
Avatar billede ErikHg Ekspert
31. maj 2020 - 15:27 #1
1. Hvilken version af Windows er der tale om? Windows 7, 8/8.1 eller 10
2. Er der tale om en bærbar eller en stationær
3. Hvilket mærke og model
Avatar billede christian Juniormester
31. maj 2020 - 15:42 #2
1. Det er Windows 10
2. Det er en stationær computer
3. Det er en msi aegis
Avatar billede ErikHg Ekspert
31. maj 2020 - 16:31 #3
Hvis den er meget støvet indvendig kan nedlukningen skyldes varme. Støvet hindrer varmen i at komme væk, CPU´en, lukker systemet ned. Jeg vil foreslå at du blæser computeren i gennem med trykluft på dåse, hvis der er meget støv. Ved brug af trykluft, husk at holde igen på blæserne, da lejerne kan tage skade ved for høje omdrejninger.

https://www.thansen.dk/bil/bilpleje/indvendig-pleje/trykluft-spray-400-ml-optimize/n1227191980/pn-519942106?gclid=EAIaIQobChMIw_7k2afe6QIVEsayCh1-mQNPEAAYASAAEgK-b_D_BwE&gclsrc=aw.ds

Det kan også være strømforsyningen (PSU´en) der er blevet syg/er død.
Avatar billede christian Juniormester
31. maj 2020 - 16:33 #4
Hvis det er varme, burde den så ikke kunne tænde nu, hvor den har stået uden størm på i næsten 10 timer?

Hvordan tjekker jeg om det er PSU'en?
Avatar billede ErikHg Ekspert
31. maj 2020 - 16:52 #5
Har den stået i 10 timer så er det ikke varme :-)

Jeg har indsat et link til en video fra YouTube der viser fremgangsmåden:

https://www.youtube.com/watch?v=dyVkWznvDHQ
Avatar billede christian Juniormester
31. maj 2020 - 17:06 #6
Ok. I videoen virker PSU'en ikke. Dog, kommer der strøm igennem i et split sekund hvor fanen drejer rund.

Min computer har nogle gange blinket i et split sekund når jeg har tændt for strømmen, hvorefter den så er død. Så jeg tænker at det svare til at fanen drejer rund i et split sekund også stopper.  Lyder det som noget der kunne være sandt? det er bare et vildskud.

Men tak for hjælpen indtil videre : )
Avatar billede christian Juniormester
31. maj 2020 - 17:12 #7
I videoen kommer der også kun strøm igennem første gang han tænder, det samme gælder for lyset i logoet på kabinettet, det løser et split sekund første gang jeg tænder men ikke anden gang.
Avatar billede ErikHg Ekspert
31. maj 2020 - 17:27 #8
Det kunne jo godt tyde på at PSU´en er synderen. Hvis du er så heldig at have en PSU liggende kan du evt. prøve at koble denne til. Starter computer så, er det PSU´en der er defekt. Det er en enkel operation at skifte den, men husk, at den ikke må have mindre ydelse i Watt end den defekte.
Avatar billede christian Juniormester
31. maj 2020 - 17:31 #9
Jeg har meget begrænset forstand på hardware. Så en simpel operation kan nok godt give udfordringer desværre. Men jeg vil selvfølgelig give det et skud : - ).

Min PSU sidder inde i foden på casen (se billede) så jeg er ikke sikker på at jeg kan få den ud.

https://www.google.com/search?q=msi+aegis&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjBgNfQtd7pAhWCyqQKHf9ACg0Q_AUoAXoECBYQAw&biw=1396&bih=686#imgrc=PBUwxtLHhO9b-M
Avatar billede christian Juniormester
31. maj 2020 - 17:35 #10
Hvor specielle er sådan nogle PSU'er? Jeg har en anden gamle computer stående, hvad er sandsynligheden for den PSU passer? og hvordan tjekker jeg om den gør?
Avatar billede ErikHg Ekspert
31. maj 2020 - 18:34 #11
Jeg har godt nok aldrig set et kabinetmed sådan et design :-O
Men det må jeg kunne lade sig gøre at få en anden PSU der passer.
Avatar billede christian Juniormester
31. maj 2020 - 18:36 #12
Nu har jeg fået den ud, sender lige et billede, så du kan se hvilken model det er
Avatar billede christian Juniormester
31. maj 2020 - 18:41 #13
Her er et billede af min PSU
https://drive.google.com/file/d/1mbQxrh0jdH4Fc0Och0RxWHFxvqOXYeZ8/view?usp=sharing

Det er ikke lykkedes mig at finde en der kan bruges desværre : (

Er bange for at det er en speciel MSI PSU som er svær at skaffe.

Hvis du tror, at du kan finde en, ville det være en kæmpe hjælp

Tak for hjælpen indtil videre!
Avatar billede ErikHg Ekspert
31. maj 2020 - 19:07 #14
Jeg har kikket lidt rundt omkring, men jeg er interesseret i størrelsen H x B x D på foden som PSU´en er installeret i. På de fotos jeg har kunnet finde fremgår det ikke særlig tydeligt. For mig at se,ser foden meget lav ud. Hvis du kan komme med nogle mål vil det være en hjælp.
Avatar billede christian Juniormester
31. maj 2020 - 19:09 #15
Selfølgelig kan jeg det!

Er det målene på foden eller på PSU'en du skal bruge?
Avatar billede christian Juniormester
31. maj 2020 - 19:10 #16
PSU er 19x10x4 cm
Avatar billede ErikHg Ekspert
31. maj 2020 - 19:38 #17
Det er jo en noget speciel størrelse må jeg sige.

Har du taget den ud af foden, eller sidder den stadig i foden.
Der må stå producent navnet på den, og hvilken model det er.

Kan du evt. tage et foto af den.

Du kan uploade evt. billeder via dette link:

https://da.imgbb.com/
Avatar billede christian Juniormester
31. maj 2020 - 20:03 #18
Her er fire forskellige billeder af PSU'en
2 af billederne er af samme label, det ene er bare zoomet mere ind:

https://ibb.co/1JfhRCC
https://ibb.co/n6jZG22
https://ibb.co/rchZXdN
https://ibb.co/87v5zGC
Avatar billede ErikHg Ekspert
31. maj 2020 - 20:31 #19
Jeg har fundet den på nettet. Det er godt nok nogle specielle mål den har.
Det ser ikke ud til at blive nemt at skaffe en anden. Jeg var inde på en britisk side, men der stod "out of stock" ikke på lager. Jeg var også inde på Amazon, men kan den skaffe, så vær meget opmærksom på hvad lysnetspænding den er beregnet til. Den skal kunne køre med 220-240 Volt 50 Hz. Skaffer du en fra USA kan den ikke bruges, men vil øjeblikkeligt brænde af, da man i USA anvender 120 Volt 60 Hz.
Men prøv at kontakte MSI for at høre om det er muligt at skaffe en ny PSU eller prøv linket her:

https://www.gladteknik.dk/msi-reparation/
Avatar billede christian Juniormester
31. maj 2020 - 20:43 #20
Tak for hjælpen.
Jeg skriver til MSI om de kan skaffe en reservedel.
Avatar billede ErikHg Ekspert
31. maj 2020 - 21:14 #21
Jeg kan forestille mig at en ny koster spidsen af en jetjager, så måske det vil være værd at overveje en reparation, men det er helt op til dig :-)
Da jeg kikkede rundt på nettet kunne jeg ikke umiddelbart se prisen på din computer, men da det er en gamer pc, kan jeg forestille mig at prisen er temmelig høj. På den anden side undrer det mig at PSU´ens ydelse kun er på 350 Watt.
Avatar billede kurt54 Ekspert
31. maj 2020 - 21:16 #22
Hvis man læser labelen er strømforsyningen 100-240 volt altså en model der både kan bruges her og i USA.
Avatar billede ErikHg Ekspert
31. maj 2020 - 21:43 #23
#22 Du har helt ret kurt54.
Men der kan - måske - være varianter af modellen, der ikke er i stand til at håndtere 220 - 240 Volt. Jeg ved det ikke, men det ville være møgærgerligt at bestille en PSU hjem fra f.eks. USA, og så den brænder af.
Avatar billede christian Juniormester
31. maj 2020 - 21:49 #24
Det er som du siger, en gamer computer som kostede lige over 10 tusinde, så vil helst undgå at skulle købe ny. Men samtidigt kan en strømforsyning også blive dør. Kan det lade sig gøre at reparer en strømforsyning?

Jeg ringer til glad teknik A/S imorgen som du henviste til, for at se om de kan hjælpe mig, og hvis de kan så kører jeg derud : )
Avatar billede ErikHg Ekspert
31. maj 2020 - 22:16 #25
Jeg tror godt at det vil kunne betale sig, at for den repareret i betragtning af prisen på lige over 10.000 kr. Det ville være noget andet hvis maskine havde kosten f.eks. 4000 kr. Man skal jeg også tage dens alder med i betragtning.

Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men der er helt sikkert også andre firmaer end det i linket. Der er jo ikke grund til at køre hele landet rundt :-)
Jeg håber det vil lykkes, og skriv gerne når du hører noget.
Avatar billede christian Juniormester
31. maj 2020 - 22:21 #26
Computeren er næsten 5 år gammel og har haft mange problemer det seneste tid, så har også overvejet om det er det værd. Hvad ville du skyde på at det ville koste at reparerer en strømforsyning, hvis det overhovedet er muligt?

Jeg bor ca 30 min i bil fra værkstedet så det er intet problem at kører derud. Jeg ringer derud inden jeg kører så jeg undgår at kører forgæves.

Jeg vender selvfølgelig tilbage når jeg ved mere : - ) men for nu, Tak for hjælpen
Avatar billede kurtba Ekspert
31. maj 2020 - 23:43 #27
Avatar billede christian Juniormester
31. maj 2020 - 23:45 #28
Det ligner den faktisk ret meget

Hvad med de tekniske specifikationer, ved du om de passer?
Avatar billede christian Juniormester
31. maj 2020 - 23:47 #29
En ven snakkede om at man ikke kunne være sikker på at stikkende på kablerne passer, hvis ikke MSI's kabler ikke er standart, hvilket jeg ikke ved om de er.

Hvordan kan jeg være sikker på at jeg kan sætte den til min pc, og at stikkene er de samme?
Avatar billede kurt54 Ekspert
01. juni 2020 - 00:02 #30
Den samme som #27  --- men en anden pris.
Avatar billede kurt54 Ekspert
01. juni 2020 - 00:12 #31
Avatar billede kurtba Ekspert
01. juni 2020 - 00:12 #32
De tekniske specifikationer ser ok ud for mig. Jeg er endnu ikke stødt på en pc, hvor stikkene ikke fulgte standarden. Den standard man bruger nu, har været brugt i rigtig mange år.
Avatar billede christian Juniormester
01. juni 2020 - 16:15 #33
Jeg kan nu konstaterer at min psu virker, når ikke den er sat i computeren.

Hvad kan der så være galt og hvordan kan jeg undersøge det?
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. juni 2020 - 16:48 #34
Det kan - måske - skyldes, at den er trods alt er defekt, men kan køre uden belastning. Det er kun et gæt, ikke en konstatering
Avatar billede christian Juniormester
01. juni 2020 - 17:06 #35
Er der en måde at be eller afkræfte din teori?

Det kan vel også være alt muligt andet som også kan være galt, en løs forbindelse, mother boardet kan være stykker osv.

Kan man begynde at teste sig frem indtil man finder en defekt del?

Er begyndt at overveje muligheden om at tage delene ud også sætte det i en ny pc
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. juni 2020 - 17:30 #36
Jeg vil helst ikke råde dig til det ene eller det andet, for mulighederne er mange.
Jeg tror det vil være bedre af få computeren sendt på et (seriøst) værksted, for at skifte del for del, kan risikere at blive rigtigt dyrt.
Avatar billede christian Juniormester
01. juni 2020 - 17:36 #37
Det er jo det, hvis jeg sender den kan det blive ret dyrt og desuden følger den computer ikke standarterne, som gør reservedelen endnu dyrer.

Er det en mulighed at sætte alle delene over på et nyt mother board? Grafikkort, CPU osv kan vel stadig bruges i en ny pc
Avatar billede christian Juniormester
01. juni 2020 - 18:15 #38
Kan det betale sig at reparerer og købe dele til en computer der er 3 år gammel?
Eller er det bedre at købe en helt ny?

Er det en mulighed at tage dele fra min computer og sætte over i nyt cabinnet?
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. juni 2020 - 18:54 #39
Du kan sagtens købe et nyt kabinet og sætte delene fra det gamle over i det nye. Du skal bare sørge for at det nye kabinet er stort nok til at delene kan være i det nye.
Men du ved jo stadig ikke hvorfor din computer ikke vil starte, så bare fordi delene flyttes, er fejlen der jo stadig.
Avatar billede kurtba Ekspert
01. juni 2020 - 20:16 #40
Hvordan har du konstateret, at din psu virker?
Har du sat strøm til den og konstateret at blæseren kører (det viser ikke, at den virker).
Har du haft sat den til i en anden computer?
Har du målt, at den kan levere 12v, 5v og 3,3v?
Samtidig med at den skal kunne levere disse strømstyrker, skal det så også komme frem i de rigtige stik, så derfor er den bedste metode faktisk at sætte den til en anden pc, og så se om den kan starte.
Jeg har skiftet mange psu.er, hvor f.eks. blæseren kørte lystigt, men hvor de alligevel ikke virkede.
Har du ikke en god kammerat med en pc, hvor i kan pille en psu ud og prøve at sætte til i din pc.
Ud fra hvad du skrev i starten tyder meget på, at det er psu som er defekt, og hvis det mod forventning ikke er psu, så peger det i retning af enten et defekt motherboard eller en defekt cpu. Men det er dyre dele at begynde med at udskifte en for en for at finde defekten, og samtidig bør man have lidt forstand på det, inden man evt. kaster sig ud i det.
Så derfor bør du virkelig 100% sikre dig, at det ikke er psu, som er defekt, inden du evt. kaster dig ud i andre forsøg.
Hvis du bor i nærheden af 4800 kan du evt. låne en psu af mig og teste med.
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. juni 2020 - 20:46 #41
#40 Jeg det kan nå at blive en dyr fornøjelse, at skifte indmaden del for del. Efterhånden som man finder ud af at det ikke var den del, så tager man den næste osv osv. Til sidst står man med en masse dele, der ikke fejler noget, men i realiteten kan man ikke bruge dem, for nu har man jo installeret de nye dele, og når de nye dele har været brugt, ja så kan man ikke tilbagelevere dem.
Avatar billede kurt54 Ekspert
01. juni 2020 - 20:51 #42
Enig med kurtba #40

Jeg ville se strømforsyningen virke i anden PC  før jeg ville gå videre med andre fejlmuligheder. eller prøve en anden strømforsyning.

En strømforsyning i et andet kabinet - mindre fancy end dit kan vel fås brugt for max 500
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. juni 2020 - 21:13 #43
#42 Jeg for inde at kikke på DBA efter kabinetter og fandt og nogle der.
Det er jo ikke det ydre der betyder så meget, men derimod komponenterne indeni.

https://www.dba.dk/computer-og-spillekonsoller/hardware-og-software/andet-hardware/produkt-kabinet/side-2/?sort=listingdate-desc
Avatar billede christian Juniormester
01. juni 2020 - 23:03 #44
#39 til #42 er nogle interessante ting... Ud fra en video link havde jeg forstået det som om at blæseren kunne bruges som et tegn på at den ikke fejlede noget, men hvis det ikke er sandt, så skal det naturligvis testet bedre end hvad jeg har gjordt. Tak for at gøre mig opmærksom på det #40.

Jeg bor desværre tæt københavn og derfor over 150 kilometer fra 4800, så det bliver nok lidt vanskeligt desværre, men tak for det gavmilde tilbud.

Så vidt jeg forstår, har jeg 2 muligheder, enten skal jeg teste om strømforsyningen virker med en anden pc ellers skal jeg teste om pc'en virker med en anden strømforsyning.

Men for at kunne gøre en af disse ting, eller begge, skal jeg vel finde en anden computer og strømforsyning som er magen til. Hvor identiske behøver den anden strømforsyningen og computer at være? Vi har allerede konkluderet at min strømforsyning ikke er standart.
Avatar billede christian Juniormester
01. juni 2020 - 23:11 #45
#39. Så vidt jeg forstår (ville ikke forbavse mig, hvis jeg tager fejl), så er det udelukket at det er grafikkort, harddiske blæsere/kølere. Derfor kan disse vel flyttes til en ny computer.

Men, hvis nu det er strømforsyningen er dette jo slet ikke nødvendigt, så lad os undersøge det inden.  : - )
Avatar billede kurt54 Ekspert
01. juni 2020 - 23:53 #46
Strømforsyningen er nok standard i mange rackmonterede ( professionelle systemer) hvor man bygger i lav højde stor dybde og 19 tommer bredde.  Stikkene er standard,

Formodentligt er motherboardet  en standard størrelse.
https://en.wikipedia.org/wiki/Computer_form_factor

Stort set alle strømforsyninger vil have de korrekte stik og de mange yde 350W eller mere.

Kigger du dba.dk så kig også på hele computere  -
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. juni 2020 - 00:09 #47
#46 Jeg hele computere er også en mulighed. Det er bare at pille indmaden ud, så har man mere eller mindre frit spil, vedr. hvad man derefter vil installere.
Grænsen går i realiteten kun ved kabinettets størrelse. Dette må gerne være stort men ikke for lille.
Er  det for lille kan man risikere at der ganske simpelt ikke er plads til delene, og hvis man evt. senere ønsker at udskifte delene med nogle større - motherboard og grafikkort - kan der opstå problemer.
Yderligere vil der i et stort kabinet også kunne installeres flere blæsere, der øger luftgennemstrømningen, der igen forbedrer kølingen.
Avatar billede christian Juniormester
02. juni 2020 - 15:18 #48
Nu vil jeg prøve at teste min PSU ved at med en måler, for at se om den kan levere det som den skal. Er det ikke en god mulighed istedet for at sætte den i en anden computer?

Jeg har lige google hvordan man gør, og der står man skal bruge det stik, hvor der er 24 "pins". Men på mine stik er den største med 10.

Er det mig der misforstår noget eller er min PSU anderledes?
Avatar billede kurtba Ekspert
02. juni 2020 - 16:20 #49
Ja, det er usædvanligt. På en normal strømforsyning sidder der et stik med 20 pin, som så også kan udvides med 4 ekstra pin, som sidder lige ved siden af. Således bliver der 24 pin i alt. I gamle dage var der typisk kun 20 pin stik, men så blev der behov for yderligere 4 pin, hvorfor det blev tilføjet som et særskilt 4 pins stik, som så lige kan kobles sammen med de 20.
Jeg har rodet med hundredevis af pc.er og er aldrig stødt på en, hvor der ikke var et 20 pin stik eller et 24 pin.
Jeg er heller ikke stødt på et 10 pin stik på et motherboard, og er heller ikke stødt på en strømforsyning som havde et 10 pin stik.
Så det må siges at være usædvanligt.
Så kan jeg så også tilføje, at den strømforsyning, som jeg linkede til, heller ikke vil passe, da den har det sædvanlige 20+4 stik og ikke noget 10 pin.
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. juni 2020 - 16:20 #50
Der må da være et stik på bundkortet der har 24 pins.
Jeg kunne godt tænke mig at se et foto af dit bundkort, eller få oplyst hvilken model der er tale om.
Avatar billede kurtba Ekspert
02. juni 2020 - 16:27 #51
Her er der en original strømforsyning. Den forærer de så ikke væk, men kan godt se, at den har specielle stik, som ikke er i normale strømforsyninger. Så derfor vil du desværre heller ikke kunne teste med en "normal" strømforsyning fra en anden pc.
https://www.blackmoreit.com/nrsp9pa350c101-fsp-group-fsp350-40ugbbd-350w-power-supply-for-msi-nightblade-bi-pc-9pa350c101.html
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. juni 2020 - 16:48 #52
Siden kan da tages af MSI computeren og derved give mulighed for at tilkoble en almindelig PSU man på forhånd ved virker, for man må vel formode at bundkortet har en 24 pins tilslutning, men at kablerne fra PSU´en er delt op f.eks.i tre. (2x10 og 1x4)
Jeg synes godt nok at MSI har været meget kreative mht. udformningen af denne computer, og her er kreativ ikke ment som en positiv tilføjelse.
Avatar billede christian Juniormester
02. juni 2020 - 17:28 #53
#52 Jeg synes desværre også at jeg har opdaget af MSI har lavet mange kreative finurligheder som giver problemer.

Men jeg kan vel teste strømforsyningen med en måler, ik?

Jeg har også tænkt om det er et "normalt" stik, som de bare har skåret over, så de først 10 er et sted ( motherboardet), så er der 4 et andet sted osv...

Men det gør vel at mother boardet osv. ikke kan bruges med en normal strømforsyning?
Avatar billede christian Juniormester
02. juni 2020 - 18:03 #54
Har lige kigget og talt på de der pins.

Så her kommer en liste med hvilke kabler der kommer ud af strømforsyningen, hvis det kan bruges til noget.

- P1 som indeholder 10 pins der sidder i motherboardet
- P2 som indeholder 4 pins der sidder et andet sted på mother boardet
- P3 som indeholder 6 pins og 2 pins som kommer fra samme kabel og senere spiller til 2 kabler. Alle 8 sidder i grafikkortet.
-P4 som indeholder 6 pins som ikke sidder noget steder. Stikker bare ud i ingen ting.

Der er altså 22 pins i alt som sidder i computeren, også er der de 6 som ikke sidder nogen steder.
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. juni 2020 - 18:12 #55
Jeg vil ikke gøre mig klog, for jeg synes at det mildt sagt virker temmelig forvirende. Jeg tror egentlig ikke det er muligt at sætte stikkene på de forkerte steder da de er lavet således at de ikke er til at presse ned.
Men  det er som om MSI med vilje har gjort det så vanskeligt som muligt.
Avatar billede christian Juniormester
02. juni 2020 - 18:19 #56
Men, kan jeg ikke teste strømforsyningen med et multimeter selvom at stikkene er lavet på en anden måde. Der skal vel kommer strøm ud af dem uanset hvordan de er lavet.

Så kan jeg måle mig frem til om strømforsyningen kan levere det som den skal trods de mærkelige ledninger
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. juni 2020 - 18:43 #57
Jeg ville gerne hjælpe hvis jeg kunne, men det kommer jo an på i hvilken rækkefølge multistikkene de skal sidde på bundkortet.
Avatar billede kurtba Ekspert
02. juni 2020 - 18:56 #58
Problemet her er, at ingen af os åbenbart kender den form for strømforsyning og heller ikke den øvrige måde, som tingene er forbundet i denne pc. Der er åbenbart intet som følger standarderne. Ingen kan derfor umiddelbart finde ud af, hvad strøm de forskellige stik skal levere, og så bliver det jo svært at teste.
Jeg vil nok henvise dig til at prøve at snakke med dem, som der henvises til under #19 som eksperter i msi computere. Det tager 200 kr. for grundlæggende fejlfinding men reklamerer med, at det er gratis, hvis man indleverer hos dem i Hvidovre. De har åbenbart værksted/indleveringssteder flere steder.
https://www.gladteknik.dk/priser-reparation/
Avatar billede christian Juniormester
02. juni 2020 - 19:59 #59
Nu har jeg med min nabos hjælp fået testet min strømforsyning. Den kunne yde 4 ampere og yde det som de forskellige farvede ledninger skulle kunne ifølge de standarter jeg fik googled mig til. Så jeg tror ikke det er min PSU det fejler noget.

Men er også nået til den konklusion at det ikke kan betale sig at reparere på en gammel computer, hvor man ikke ved hvad der er galt og om man så gjorde, vil man ikke kunne skaffe de rigtige dele til at skulle skifte det.

Så jeg tror at det er bedre (måske endda billigere) at skaffe mig af med den og købe en ny
Avatar billede christian Juniormester
02. juni 2020 - 20:04 #60
Jeg har lige spørgsmål som nok er et dumt et af slagsen, men nu stiller jeg det så alligevel.
Har lige set noget som jeg synes ser mærkeligt ud på mit motherboard, det ligner der burde være noget som ikke er der. (Se billede)

https://ibb.co/DDmyc8w

Kan i sige om det er som det skal eller er dette endnu en af MSI's mærkelige ting
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. juni 2020 - 20:27 #61
Ja som man siger "man skal ikke smide gode penge efter dårlige"
Jeg er klar over at din computer tydeligvis er lavet så den er så vanskelig som mulig at reparere på, men designet det er smart. Producenten MSI er tydeligvis også "smart", men desværre lidt for smart.
Jeg har selv bygget min pc, der består af et Corsair Full Tower kabinet,
ASRock X99X Killer bundkort, MSI GeForce GTX 770 grafikkort,
Intel Xeon CPU E5-1630 v3 3,7 GHz med 2011 LGA sokkel, samt
32 GB RAM.
Derudover er der installeret en Samsung SSD EVO 850 500 GB og en Samsung EVO 860 500 GB.
CPU-køleren er en Noctua NH D14.
En Seasonic 850 Watt PSU.
Windows 10 Pro 64 bit er opgraderet fra Windows 7 Ultimate retail version i efteråret 2019.
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. juni 2020 - 20:35 #62
Det er stikben til at forbinde frontpanelet: Tænd/sluk, HDD arbejder (rød lampe) PC tændt (blå lampe), og reset-knap.

Se videoen:
https://www.youtube.com/watch?v=DPELIdVNZUI

Det er ikke sikker disse funktioner anvendes på din computer, da den jo mildt sagt er noget anderledes opbygget.
Avatar billede christian Juniormester
02. juni 2020 - 21:47 #63
Når jeg sætter strømforsyningen på motherboardet, og ikke tilslutter den til andet virke det ikke. Er det så en korrekt antagelse at det er enten strømforsyningen eller motherboardet der fejler noget?
Hvis ja, så kan jeg vel konkludere at resten, såsom grafikkort, harddiske, blæser mm, stadig virker
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
02. juni 2020 - 23:21 #64
Hej alle i tråden!

Spændende mystisk problem... (Altså på den tekniske måde. Ikke ellers)

Christian: Hvordan lukkede pc'en ned, da problemet opstod?

De skrev....
Min stationære computer er lige lukket ned midt i det hele uden advarsel, og nu kan den ikke starte igen.

Frøs den?
Genstartede den?
Andet?

Kan ikke se at der står noget om det i de senere indlæg.

Venlig hilsen
Blød Trafikant
Avatar billede christian Juniormester
03. juni 2020 - 08:57 #65
Den bedste måde at forklare hvordan min computer lukkede ned, er ved at trykke på stikkontakten. Den lukkede ned præcis som de gange hvor jeg ved et uheld har ramt stikkontakten. Fra det ene sekund til det andet blev begge skærme sorte og computeren stoppede (kunne høre blæserne og harddiskene stoppe)
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
03. juni 2020 - 12:07 #66
Det sker ikke tit, at en tændt PC slukker på den måde.
Hvis det viser sig at PSU'en ikke fejler noget, så må der være en dårlig forbindelse et sted. Det kan være på på motherboardet eller noget så simpelt som strømstikket til PSU'en der glider ud.

Du skriver at du gentagne gange er kommet til at slukke din PC på kontakten.
Det kan skabe problemer, da komponenterne kan tage skade af chokket.

På en PC, der har nogle år på bagen, og som ikke vil starte, ville jeg først og fremmest tjekke CMOS-batteriet. Hvis det er dødt, kan maskinen ikke starte.

Prøv evt. at skifte det.

Det gøres således...

Tag strømkablet ud.
Hold power-knappen inde i 30 sekunder for at aflade PC'en.
Åbn kabinettet og lokalisér batteriet.
Tag batteriet forsigtigt ud uden at ødelægge en evt. bøjle der holder batteriet fast.
Isæt et nyt tilsvarende batteri (Batteriet er ofte et alm. C2032)
Mens PC'en er åben, så tjek om alle kabler sidder ok.
Avatar billede christian Juniormester
03. juni 2020 - 15:22 #67
Jeg fik det måske til at lyde som om, at min computer ofte pludseligt har mistet strømmen. Det er måske sket en, maks to, gange om året.

I forhold til at et stik er faldet ud eller sådan noget har jeg også overvejet, men min computer stod urørt på gulvet i flere timer mens jeg spillede på den også pludselig var den død.

Det batteri som du snakker om, er det også kaldet BIOS batteriet?
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
03. juni 2020 - 15:41 #68
Ja.
Avatar billede christian Juniormester
03. juni 2020 - 15:45 #69
Så vidt jeg forstår, så er det et batteri som "husker" ting når selve computeren er slukket. Hvis dette batteri er ødelagt, kan det så resultere i at computeren lukker ned mens den er tændt? Burde BIOS'en ikke få strøm fra strømforsyningen mens computeren var tændt?
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. juni 2020 - 17:14 #70
Jeg er ikke sikker på, at den vil lukke ned mens den er tændt. Måske hvis der direkte sker en kortslutning, men så vil andre dele måske også tage skade.
Det vil i hvert fald være værd at prøve at udskifte batteriet med et nyt.
Et batteri dør hen lidt efter lidt, og ikke lige på et splitsekund.
Avatar billede kurtba Ekspert
03. juni 2020 - 20:04 #71
En computer kan godt starte selv om batteriet er dødt. Batteriet har kun til formål at bios indstilling huskes. Er batteriet dødt starter den bare med standard indstillinger. Eller som minimum ved bios. Den vil ikke være død a
f den grund.
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. juni 2020 - 20:53 #72
#72 Så kan det jo godt tyde på at bundkortet er defekt eller CPU´en.
Avatar billede kurtba Ekspert
03. juni 2020 - 21:28 #73
Ja, umiddelbart hælder jeg også til bundkort eller cpu, men kan intet sige om, hvorvidt det er det  ene eller det andet.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
03. juni 2020 - 22:23 #74
Christian:

Har tænkt lidt mere over det mystiske strømudfald.
Hvordan er PC'en forbundet til elnettet?

Er den direkte sat i en stikkontakt eller i en stikdåse?

Uanset hvad, så prøv at skifte strømkilde, evt. i et andet rum.

En stikdåse med plads til flere enheder kan sagtens stå af eller levere strøm uregelmæssigt.

En alm. stikkontakt kan også gå i stykker og lave periodiske fejl.
Avatar billede christian Juniormester
03. juni 2020 - 23:30 #75
Til at starte med sad den i stikdåse, så jeg overvejede også selv om det kunne være problemet. Men jeg har testet i forskellige rum uden stikdåser eller noget. En anden computer virkede uden problemer på samme stikkontakt.

I forhold til hvad der kan være galt, så kan jeg godt få gang i strømforsyningen og har målt at den kan levere de volt den skal og fungere med modsand på (Det testede chefen fra DTU's it afdeling, så den skulle være god nok).

Så det er vel kun bundkortet og CPU'en tilbage, eller kan der være andet galt?
Avatar billede christian Juniormester
11. juni 2020 - 20:00 #76
Endelig er der en opdatering i sagen!

Det viser sig at det er bundkortet som ikke længere virker og uheldigvis produceres dette bundkort ikke længere af MSI.

Jeg bliver derfor nødt til at samle mig en ny computer med delene fra den gamle også købe de dele som ikke kan genbruges.

Hvordan finder jeg et bundkort kan fungere sammen med de rasterende dele?

Jeg har også fundet produkt specifikationer for min pc https://www.edbpriser.dk/produkt/msi-aegis-034eu/