Avatar billede fisherman54 Juniormester
04. juni 2020 - 17:51 Der er 7 kommentarer

Flash player

Jeg spiller jævnligt et spil der kræver flash player plug in, men på det seneste har jeg hver gang jeg skulle spille måttet aktivere (tillade) at det måtte køre. Fra i dag af så er der dukket en besked op om at flash player ikke understøttes fra december, men fra i dag af har det også været mig umuligt at aktivere flash player både på Edge og Crome. Jeg har trykket på låsen til venstre og afmærket tillad, og straks dukker flash players download side op. Jeg har kørt installeringen af plyeren igennem et par gange, og også en gang update, men lige lidt hjælper det. Er der nogen løsning, og tillægsspørgsmål, - vil det være helt umuligt at spille flash understøttede spil i fremtiden, - og hvis det er muligt, hvordan ville det så kunne lade sig gøre.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. juni 2020 - 19:58 #1
Har et spil der kræver Flash for at køre på nettet. Bruger Firefox for at afvikle det. Og ja man skal give tilladelse for at det skal køre med Flash.
Kender ikke en løsning for fremtiden dog.
Avatar billede KHN Guru
04. juni 2020 - 21:32 #2
Avatar billede fisherman54 Juniormester
04. juni 2020 - 22:21 #3
Tak til 220661 Ekspert og KHN Forsker for de hurtige svar. Jeg har med stor interesse læst om udfasningen af flash player, og er jo en del klogere på det nu. Vidste udmærket at Edge har integreret flashplayeren i browseren, og derfor undrede det mig også at jeg samtidig med at beskeden om udfasningen i december dukkede op, også lige pludselig heller ikke kunne starte flash op mere. Der er jo lige kommet en ny EDGE version, og jeg havde også den tanke at det var det der drillede lidt. Jeg er i hvert fald gået tilbage til den tidligere version af Edge, og har også fået mit spil i gang igen. Hvad der ligger til grund for at jeg midlertidigt ikke kunne starte flash op, det kan jeg ikke præcis sætte fingeren på, men hvis det er browser opdateringen der gør det, så vil jeg da lige give en lille melding om det her. Hej herfra.
Avatar billede claes57 Ekspert
05. juni 2020 - 08:00 #4
Den nye edge har intet med den gamle at gøre - det er en google chrome med ny overfrakke. Microsoft og Google samarbejder om de data, som de høster fra brugerne.
Microsoft starter nu med at tvangsopdatere til den nye edge, så den gamle forsvinder helt.
Avatar billede fisherman54 Juniormester
05. juni 2020 - 11:27 #5
Som jeg skriver, - claes57, så har jeg allerede denne nye EDGE browser på min PC, og browseren kører fint kan jeg melde. Mit spørgsmål handler slet ikke om browseren, men om at Flash playeren er på vej ud, og da jeg så i forbindelse med at jeg har fået denne nye browser installeret, og samtidig får problemer med opstart af flash playeren, så er det jo en indlysende tanke, at problemet (måske) ligger gemt her. Det kan jeg så hermed fortælle dig og andre at det gør det ikke, og at jeg nu har flash player kørende på den nye EDGE version. Jeg kan ikke give noget svar på hvorfor det ikke ville virke i første omgang, men som nævnt har jeg "rodet" lidt med, update o.s.v., og vi ved jo alle at bare et komma, eller et flueben et forkert sted kan bremse det hele.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. juni 2020 - 09:57 #6
Det vil sige du så har fået det løst og kan lukke tråden?
Avatar billede fisherman54 Juniormester
06. juni 2020 - 12:10 #7
Ja -, 220661, - "Click - to - Run tor Flash", som man har skullet bruge et stykke tid på EDGE for at starte Flash Playeren, forsvinder jo med udgangen af 2020. Det betyder at man derefter ikke kan anvende Flash på EDGE, og det gælder for resten også for Google, Mozilla og Apple. De arbejder så sammen med Adobe om det nye HTML5, som skulle kunne understøtte spil, - vi får så se om jeg så også kan afvikle mit spil til den tid. Det er 15 - 20 år siden jeg har skrevet i HTML, i dag bruger jeg en editor når jeg "laver" hjemmeside ligesom de fleste andre, og det er jo de færreste der i dag har næsen ned i "maskinrummet", koden er gemt under en fancy brugerflade. Vi får se hvad der sker, men jeg undres faktisk lidt, for hvis det nye EDGE er skrevet med HTML5, så burde flash jo egentlig allerede være overflødig, eller er der noget jeg har misforstået.