Avatar billede casablanca Seniormester
07. juni 2020 - 13:38 Der er 44 kommentarer og
1 løsning

mit nye lg tv kan ikke tage DTS lyd

Hvad gør jeg, når jeg har film liggende med DTS lyd, og når ens nyindkøbte LG tv siger, at lyden ikke kan gengives?

Hvordan konverterer jeg MKV-filen (4K) til et andet lydsystem og stadig bibeholder formatet (4K) - uden, at jeg skal gennem en alenlang operation.
Findes der software, der nemt kan lave den opgave?
Avatar billede eurositi Ekspert
07. juni 2020 - 13:54 #1
Der findes i hvert fald tre fine gratisprogrammer, som kan løse opgaven:
Xmedia Recode (http://www.xmedia-recode.de/download/XMediaRecode3501_x64_setup.exe)
AVIdemux (https://www.fosshub.com/Avidemux.html)
FFmpeg (kommandolinje-program: https://www.ffmpeg.org/download.html)

I Xmedia Indlæser du filen, markerer den og gør følgende:
- På Main-fanen: Sæt Output format til Custom > Matroska (du kan også vælge MP4, men MKV-containeren er jo ikke problemet hér)
- På Video-fanen: Sæt Mode = "Copy" (ikke Convert)
- På Audio-fanen: Sæt Mode = "Convert" og vælg et LGTV-understøttet codec, f.eks. AC3 eller FLAC.
- På Subtitles-fanen: Hvis der er indlejrede undertekster i filen, bruger du "Play"-ikonet til at føje underteksterne til destinationsrammen til højre.
- Klik så på Add to queue og dernæst Convert i den øverste værktøjslinje.
Processen tager højst 30 sekunder, fordi kun lyden omkodes. herefter har du en fuldt understøttet videofil.
Avatar billede goonerkim Mester
07. juni 2020 - 18:36 #2
Ligger filen du vil afspille på en USB stick ? Så ville det nemmeste måske være at købe en billig Blu-ray/DVD afspiller som understøtter DTS med USB indgang og køre filen derfra.
Avatar billede casablanca Seniormester
08. juni 2020 - 19:15 #3
Eurositi Jeg vil glæde mig til at komme hjem i aften og prøve den du anviser. Jeg håber bare det virker.

Goonerkim, jeg har dem liggende på et ekstern harddisk, men jeg vil helst ikke investere i maskiner, da jeg ikke bruger dem længere. Jeg går og venter på at Nvidia Shield 2020 kommer på hylderne igen. Jeg har fået at vide, at når jeg kan komme til at aspille min filmsamling gennem Nvidia Shield, vil det også løse mit DTS problem.
Avatar billede goonerkim Mester
08. juni 2020 - 20:22 #4
Måske kan det det, men begynd ikke at omkode dine filer, det vil kun føre til reduceret kvalitet af dem, jeg havde samme problem da jeg købte Samsung TV sidste år, de basale ting fra "fortiden" er simpelthen ikke længere understøttet, så jeg fandt at den nævnte var den bedste løsning for mig, held og lykke.
Avatar billede eurositi Ekspert
08. juni 2020 - 21:02 #5
#4 - En vigtig betragtning. Men løsningen, jeg foreslår, omkoder også kun lydsporet. Men faktisk ser det ud til, at almindelig DTS-lyd er understøttet på nye LGTV (https://www.lg.com/ca_en/support/product-help/CT20098005-1437128842789).

Jeg antager, at spørgerens lydformat er et nyere DTS-format (f.eks. DTS-HD)? Man kan tjekke dette ved at indlæse videoen i VLC medieafspilleren og trykke Ctrl+J. Stream 0 codec er videotypen, mens Stream 1 Codec er lydformatet, som er det interessante hér.

Der kommer jo (desværre) hele tiden nye lydformater. Jeg nævner i flæng:
DTS-HD (Master Audio)
Dolby True HD
Dolby Atmos
Dolby Vision
De er alle sammen patenterede og licensbehæftede. Langt de fleste hardwareproducenter - bortset naturligvis fra producenter af Blu-ray-afspillere - vælger derfor at spare licensen, da afspilning af lokale mediefiler sjældent er en nøglefunktion i f.eks. et TV-apparat.
Avatar billede casablanca Seniormester
09. juni 2020 - 00:06 #6
Mit LG er netop ikke et af dem, der kan tage DTS.

Nå, eurositi. Jeg kom spændt hjem fra arbejde til aften, men luften gik hurtig ud af ballonen. Jeg har downloadet  det xmediarecode du henviser til. Men du skriver "videofanen" .... Den aner jeg ikke, hvor er. Jeg kan ikke se den.
Avatar billede casablanca Seniormester
09. juni 2020 - 00:10 #7
Du skriver i step 1: Sæt Output format til Custom > Matroska (du kan også vælge MP4, men MKV-containeren er jo ikke problemet hér)

Den står på custom. Skal den stå på Matroska, eller hvad mener du?
Avatar billede eurositi Ekspert
09. juni 2020 - 06:59 #8
Avatar billede casablanca Seniormester
09. juni 2020 - 11:04 #9
Sådan ser min slet ikke ud. Jeg har slet ikke de optioner?
Jeg har taget et klip af det, som det ser ud på min pc og vil lægge det på her, så du kan se. Men det ser jeg ingen muligheder for.
Avatar billede casablanca Seniormester
09. juni 2020 - 11:12 #10
Nå, der er heller ikke redigeringsmuligheder for sin kommentar, så jeg skriver her. Glemte at tilføje i ovenstående svar, at mine faner (dem lige under den store brede, hvor filmfilen er, kun består af:
fane1: format  fane2: opgaver
Avatar billede eurositi Ekspert
09. juni 2020 - 15:43 #11
Det er måske ikke helt logisk, men du er nødt til at markere/highlighte den indlæste fil på listen - ellers åbner de øvrige faner sig ikke.
Uden markering: https://i.imgur.com/4bFzrT0.png
Med markering: https://i.imgur.com/VeFoLe8.png
Avatar billede casablanca Seniormester
09. juni 2020 - 16:34 #12
Det er også det jeg gør eurositi. Jeg klikker som en sindssyg på filen for at markere, men der sker ingenting. Nå, men så virker den åbenbart ikke på min pc. :(
Avatar billede eurositi Ekspert
09. juni 2020 - 17:00 #13
OK. Jeg har desværre intet bud på, hvad der forårsager den manglende respons. Jeg har selv brugt programmet utallige gange i snart 10 år. Selv med Videoer i 4K opløsning.

Du kan prøve med AVIdemux i stedet. Metoden er den samme. Du skal indlæse filen, og dernæst sætte indstillingerne som vist her: https://i.imgur.com/PSPXbbj.png ... Tryk til sidst på Gem (disketten).
Avatar billede casablanca Seniormester
09. juni 2020 - 17:13 #14
Jeg vil lige prøve med det, når jeg kommer hjem fra job. Tak for din tålmodighed og din hjælp :)
Avatar billede casablanca Seniormester
09. juni 2020 - 23:52 #15
Fik sat den op i avidemux og stillet indstillingerne som du viser, men..... hvad så? Hvad gør jeg for at komme videre? Og så lige et andet spørgsmål: Hvad sker med underteksterne? Bliver de beholdt i processen?
Avatar billede casablanca Seniormester
09. juni 2020 - 23:59 #16
Nå, nu prøvede jeg lige xmedia recode igen. Og nu ser brugerfladen ud som du beskriver den. Er det fordi jeg nu har installeret avidemux også?
Avatar billede casablanca Seniormester
10. juni 2020 - 00:07 #17
Hvor er det grænseløst irriterende, man ikke har redigeringsmuligheder i de her tråde. Det er for åndssvagt! Men nå, det jeg skrev ovenover skal du se bort fra, for der er andre ting nu jeg skal spørge om.

Når jeg i xmedia i "format" fanen, sætter output til: custom, så forsvinder bl.a. video-fanen. Men hvis jeg sætter output til andre valg, som f.eks. LG eller andet, så kommer fanebladene med "video" tilbage.
Det forstår jeg ikke, så jeg venter med at gøre noget, til jeg har hørt fra dig. Men i hvert fald, sætter jeg format til custom, så forsvinder bl.a. "video* fanen
Avatar billede casablanca Seniormester
10. juni 2020 - 11:15 #18
Nu har jeg kørt filen igennem som du helt øverst anviser. Men jeg ser, at filen er 8 GB mindre end kildefilen. Desuden er underteksterne væk.
Avatar billede eurositi Ekspert
10. juni 2020 - 14:56 #19
Hvis Video-fanen forsvinder, er det fordi du har valgt et rent lydformat (f.eks. MP3 eller M4A) i feltet Format. Profile skal være sat til "Custom" og Format skal være sat til "Matroska". Hvis videofilen er markeret ovenfor, bør du se alle fanerne.
Herefter skal du sikre dig, at Mode er sat til "Copy" på Video-fanen. Ellers konverterer (omkoder) den indholdet - og så vil filstørrelsen selvfølgelig ændre sig.

Når du har sat Mode = Copy på Video-fanen og valgt et Codec på Audio-fanen (f.eks. DTS eller FLAC alle AC3), må du ikke gå tilbage til Main-fanen og vælge et andet format. Dette vil nemlig nulstille/ændre mulighederne på Video- og Audio-fanen.
- Dét er meget hensigtsmæssigt, da du ellers ville sætte programmet til at lave en umulig handling. Det er nemlig kun Matroska, der tillader alle typer af codecs.

Ift. undertekster, så har jeg i min allerførste kommentar beskrevet, hvordan du får undertekster med i outputtet.

Du kan evt. sende mig et skærmbillede vha. Windows Klippeværktøj eller gratisprogrammet Greenshot (upload f.eks. til Imgur).
Avatar billede casablanca Seniormester
10. juni 2020 - 17:10 #20
Det forsøger jeg så når jeg (igen) er hjemme i aften. Jeg kan så lige så godt spørge om en ting jeg husker mht. underteksterne. Skal de, når de er kommet over i out-boksen, tagges som copy eller det andet (husker ikke hvad der stod)?
Avatar billede eurositi Ekspert
10. juni 2020 - 20:17 #21
Der er to muligheder:

Copy - Kopierer undertekstsporet uændret ind i destinationsfilen. Prøv at bruge indstillingerne, jeg har valgt hér: https://i.imgur.com/udvnXl0.png

Render - Brænder underteksterne permanent ind i videoen. Dette vil samtidig omkode videoen i stedet for at kopiere den - og tage betydelig længere tid.
Avatar billede casablanca Seniormester
11. juni 2020 - 00:16 #22
Nu har jeg kørt filen igennem med dine anviste trin. Mit spørgsmål er bare, at når der ikke er kvalitetstab i processen, hvordan kan det så være at kildefilen er 20 GB og den færdige fil er 14 GB? Det forstår jeg ikke.
Avatar billede casablanca Seniormester
11. juni 2020 - 00:42 #23
Der er nu lyd på. De to undertekster jeg valgte at køre med over er der også. Så skal jeg bare finde dem på mit LG TV (?)
Men stadig forstår jeg ikke, hvor de ca 6 GB af filmfilen er blevet af i den proces?
Avatar billede eurositi Ekspert
11. juni 2020 - 08:00 #24
Filen burde ha' samme størrelse som inputfilen... Har den samme længde? Og står Mode stadig til Copy på Video-fanen?
Avatar billede casablanca Seniormester
11. juni 2020 - 12:27 #25
Ja, filmen har samme længde som kildefilen, men har lige kørt den igennem igen og den er stadig de ca. 5 gb mindre end kildefilen.
Avatar billede casablanca Seniormester
11. juni 2020 - 13:19 #26
mode står til copy på video fanen
Avatar billede eurositi Ekspert
11. juni 2020 - 17:54 #27
OK. Det er en særdeles stor forskel, så der må være blevet udeladt nogle ekstra spor fra originalfilen eller lignende... Har du mulighed for at sende mig et skærmdump af Video-fanen?
Windows Klippeværktøj eller Greenshot kan f.eks. bruges. Du kan også bare trykke Alt+PrtScn for at tage et helt skærmbillede. Retouchér evt. oplysninger i skærmbilledet, du ikke vil lægge online, inden du uploader til Imgur eller en anden gratis billeddelingstjeneste.
Avatar billede eurositi Ekspert
11. juni 2020 - 17:56 #28
Den bør se sådan her ud: https://i.imgur.com/r17mkGd.png
... Hvis der er flere titler i Source-rammen, end der er i Output-rammen, kan dét forklare forskellen.
Avatar billede casablanca Seniormester
12. juni 2020 - 00:49 #29
Nu har jeg uploadet mine udklip af processen til det der imgur. Men hvordan lægger jeg det på her?
Avatar billede eurositi Ekspert
12. juni 2020 - 09:32 #30
Når du har uploadet billedet til Imgur, ser du et link på siden, som du kan kopiere. Det er det samme, du ser i URL adresselinjen.
Avatar billede casablanca Seniormester
12. juni 2020 - 12:52 #31
Jeg tror seriøst ikke det her fører nogen steder. Fra problemet om det her konvertering, skal det nu være et problem med at oplade udklip hertil. Jeg fatter ikke som udgangspunkt, hvorfor det er så besværligt at gøre her på siden. Men sådan er det. Men jeg aner ikke, hvordan jeg kommer videre. Jeg kan ikke se noget link nogen som helst steder på den side. Gid der var alternativer. Så skal jeg optage det og sætte det på min youtube. Så kan jeg vel manuelt skrive linket til youtube-optagelsen her.
Jeg har ellers møjsommeligt siddet og lavet screenshot ved hvert eneste trin jeg gør, så du kunne se.
Avatar billede casablanca Seniormester
12. juni 2020 - 12:56 #32
Der er jo lyd på efter konveringen, så det fungerer jo nok. Jeg ved ikke om de 5 GB er kvalitetstab eller om det bare er noget andet der falder fra. Undertekster m.m.
Så et eller andet sted virker det. Så må jeg bare i det omfang det er muligt, undgå HD DTS . Sådan er det.

Tror du, at det vil løse problemet, når jeg får den Nvidia shield 2020 sluttet til, når den kommer på markedet igen?
Min opsætning vil så blive som følgende: nas - Nvidia Shield - LG tv
Avatar billede casablanca Seniormester
12. juni 2020 - 13:05 #33
Avatar billede casablanca Seniormester
12. juni 2020 - 13:10 #34
Avatar billede eurositi Ekspert
12. juni 2020 - 22:04 #35
Alt ser fint ud.
Del 3 og Del 4 viser Video-fanen hhv. før og efter du skifter fra Mode=Convert til Mode=Copy. Der ser ikke ud til at mangle noget. Spilletiden på video-sporet er næsten to timer, hvilket må svare til hele filmen.
Del 5 og Del 6 viser, at der er to lydspor i kildefilen. Du konverterer og medtager begge. Det er helt fint.
Del 7 viser, at du bare overfører de danske undertekster. Også helt fint. Udeladelsen af de øvrige fem undertekster vil mindske størrelsen med nogle megabytes, fordi undertekster på DVD'er og Blurays er grafik og ikke tekst

Selve filmen ser ud til at være helt korrekt remuxet. Du gør intet forkert i Xmedia-indstillingerne.

Tilbage står, hvad den oprindelige MKV-fil indeholder - ud over selve filmen, hvis den virkelig er hele 5 gigabytes større end outputtet? Hvad kan du vælge, hvis du afspiller originalfilmen i f.eks. VLC medieafspilleren?

Og ser outputfilen ud til at være i samme kvalitet og med samme spilletid, hvis du afspiller den?

Hvad er størrelsen på inputfilen? Og hvad er størrelsen på outputfilen helt præcist? Umiddelbart er det kun underteksterne og omkodningen af lydsporene, som vil give en ændring i filstørrelsen. Men dét vil normalt højst svare til 15-20 megabytes. Aldrig gigabytes. Så meget fylder lyd og undertekster simpelt hen ikke.
Avatar billede casablanca Seniormester
13. juni 2020 - 01:51 #36
Det lyder godt, at du kan se at tingene er normale.
Jeg har undersøgt, men JEG kan ikke se der er noget ekstra. Hverken ekstra kommentator-spor eller andet af den slags.
Jo, jeg kan se, at der faktisk ligger et alternativt DTS spor. Så både et HD DTS samt et DTS spor. Jeg skal lige undersøge om selve kildefilen faktisk kan afspilles på mit lg tv - altså hvor jeg vælger DTS sporet.
Avatar billede casablanca Seniormester
13. juni 2020 - 10:27 #37
Kildefilen er 20,3 GB
Outputfilen er 16,6 GB
Avatar billede casablanca Seniormester
13. juni 2020 - 10:30 #38
Jeg kan ikke vælge noget i vlc
Avatar billede casablanca Seniormester
13. juni 2020 - 10:32 #39
i originalfilmen kan jeg vælge mellem ca. 10 undertekstsprog
samt, at jeg kan vælge mellem lydspor m. HD DTS samt lydspor DTS
Avatar billede eurositi Ekspert
13. juni 2020 - 12:25 #40
Mange Blu-ray-udgivelser indeholder alternative lydspor, da de færreste råder over udstyr til at få det fulde udbytte af de nyeste biograf-lydformater. I dette tilfælde ser det ud til, at der ligger et DTS-HD spor (som dit TV ikke understøtter) samt et almindeligt DTS-lydspor (som det understøtter). Jeg gætter således på, at du måske kan nøjes med at vælge lydspor nr. 2 på Audio-fanen og sætte Mode=Copy.

Men tilbage til de manglene 5 gigabytes...

I VLC kan du også trykke Ctrl+J. Dette åbner fanen "Codecoplysninger". Her vil du se en oversigt over samtlige spor (streams) i filen. Normalt er der kun to eller tre (videosporet, lydsporet og evt. et undertekstspor).

Vi kan i hvert fald forvente, at der i den oprindelige Matroska-fil er to lydspor samt omkring ti undertekstspor - så omkring 12-13 spor i alt... Men spørgsmålet er, om der er endnu flere spor? Mit gæt er, at den indeholder en ekstra video (måske ekstramateriale), som Xmedia eller andre programmer af en eller anden grund ikke kan se/læse.

Så det positive er, at filmen er korrekt remuxet, og at lyden nu virker... Men det kunne være interessant at vide, hvad det ekstra spor er.

Det ultimative værktøj til MKV-filer er MKVtoolnix (https://mkvtoolnix.download/index.html). Download 64-bit installer: https://www.fosshub.com/MKVToolNix.html?dwl=mkvtoolnix-64-bit-47.0.0-setup.exe
Her vil du med sikkerhed kunne se alt, hvad filen indeholder. Programmet kan ikke omkode noget, men man kan bruge det til at hive alle de enkelte spor ind og ud af en video. Alle videoformater kan importeres. Outputformatet er dog altid MKV.
Avatar billede casablanca Seniormester
13. juni 2020 - 13:09 #41
I VLC kan jeg kun se film-filen (1 stk) antivet, de to lydspor samt en større række af undertekster.

I Toolnix kan jeg også kun se det samme.
Avatar billede casablanca Seniormester
13. juni 2020 - 13:34 #42
Nu har jeg prøvet at tage en anden film jeg har i HD DTS, som jo også skal konverteres. Her er kildefilen 45,1 GB og output-filen blev 43,3 GB
Avatar billede eurositi Ekspert
13. juni 2020 - 16:08 #43
Vi har efterhånden været ret grundige. Jeg må tilstå, at jeg ikke kan forklare, hvad der forårsager størrelsesforskellen på input og output.

Intet omkodes. Der er tale om et rent kopi-job, og bitraten (kb/sekund) må også være den samme. De udeladte lyd- og undertekstspor er ikke store nok til, at de kan forklare det.

Hvis du ha' noget at sammenligne med, kan du lave samme remuxing-øvelse i AVIdemux. Men når selv ikke MKVtoolnix kan se noget ekstra indhold i originalflen, tror jeg ikke på, at det er fordi, der mangler noget. Det må skyldes, at selve ompakningen laver en pladsoptimering af data. I dette tilfælde er det dog voldsomt.

Jeg har ikke kunnet finde en forklaring i diverse videokonverterings-fora. Men intet tyder på, at der mangler noget.
Avatar billede casablanca Seniormester
13. juni 2020 - 17:00 #44
Jeg kiggede lidt under emnet og fandt noget, hvor en skrev, at lydsporene godt kan fylde betragtelig meget. Så måske det har noget med den proces at gøre.

Som nævnt prøvede jeg med en anden fil, som er dobbelt så stor som den aktuelle. Her er der dog kun et par gb mindre. Så mon ikke det kan have noget med lydsporet at gøre?
Avatar billede casablanca Seniormester
14. juni 2020 - 10:09 #45
Men tak for din tålmodige og grundige hjælp. Det har været rigtig lærerigt for mig. Jeg har en pæn stor samling med den slags filer, så jeg skal nok blive rutineret i konvertering nu :)