Avatar billede Hightech Novice
08. juni 2020 - 09:36 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Dato udfra ugedag og år.

Hej alle.

Jeg vil gerne bruge en formel der kan fortælle mig datoen for for eks. "tirsdag uge 24 år 2020" og at jeg således år for år blot kan udskifte årstallet og få en ny dato.

håber at nogen sider med en god løsning.

På forhånd tak.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
08. juni 2020 - 09:53 #1
Med år i A1 og uge i A2

=TEXT(DATE(A1;1;-2)+1-WEEKDAY(DATE(A1;1;3))+A2*7;"dd-mm-åååå")

dansk:

=TEKST(DATO(A1;1;-2)+1-UGEDAG(DATO(A1;1;3))+A2*7;"dd-mm-åååå")
Avatar billede Hightech Novice
08. juni 2020 - 10:16 #2
Mange tak for det hurtige og rigtige svar.

Jeg forstår den desværre ikke helt, men den virker efter hensigten.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
08. juni 2020 - 13:09 #3
Jeg vil hellere forklare en anden formel der returnerer samme resultat, men som ser lidt anderledes ud, nemlig:

=DATE($A$1;1;1)-WEEKDAY(DATE(+$A$1;1;1);2)+1+($A$2-1)*7+1

DATE($A$1;1;1)-WEEKDAY(DATE(+$A$1;1;1);2)+1 vil altid returnere den sidste mandag i året før det år der står i A1. Hertil lægger vi (antal uger i A2-1)*7, hvorved vi er fremme ved mandag i uge (=A2). Når vi så yderligere lægger 1 til er vi fremme ved tirsdag i uge (A2).

For at begribe DATE($A$1;1;1)-WEEKDAY(DATE(+$A$1;1;1);2)+1 prøv da at indtaste en række vilkårlige datoer for eksempel fra A10 og nedad. Prøv herefter i B10 at indtaste følgende formel: A10-WEEKDAY(A10;2)+1 og kopier ned. Sidstnævnte formel skulle gerne returnere den foregående mandag i forhold til datoen i kolonne A.