Avatar billede 1Dorte Guru
08. juni 2020 - 17:41 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Dele fra Word og del fra Excel koblet sammen som PDF og som JPG

Jeg har en figur i Excel. Figuren er nogle kanter rundt om nogle celler + en figur i form af blandet nogle streger, der ikke følger kolonne/rækkerne.

Jeg har også noget tekst i Word.

Hvordan kan jeg koble det sammen i en pdf-fil? Og i en jpg-fil?

Det skal se grafisk godt ud.
Avatar billede milter Ekspert
08. juni 2020 - 18:13 #1
Hvilke programmer bruger du til Excel-filer og Word-filer?

Har du selv lavet filerne, eller...?

Hvordan skal de kombineres, dvs., skal indholdet i de to filer kunne flyttes i forhold til hinanden for at få slutresultatet til at se godt ud? Er Word-filen meget lang, eller er det kun en lille tekstboble?

Og hvad skal hele projektet bruges til?

Umiddelbart tænker jeg på et DTP-program som f.eks. Scribus, hvis det skal være gratis. Når først placeringen af de to komponenter er på plads, er det ikke noget problem at gemme det hele som en PDF- eller JPG-fil, men vi skal have lidt flere oplysninger om dit projekt.
Avatar billede 1Dorte Guru
08. juni 2020 - 22:04 #2
Hej Milter
Lidt uddybning
Jeg har selv lavet filerne i Word og Excel.

Det ene dokument - som skal blive til en pdf-fil:
I word-filen har jeg faktisk først et billede (et logo med transperant baggrund), og noget tekst = ca. 11 linjer.
Først word-filen med billedet øverst, dernæst excel-filen. Det fylder 1 a4-side. I mit første besøg fylder excel-filen lidt over halvdelen.
Jeg skal kunne sende pdf-filen til kunder.

De andre dokumenter - som skal blive til et billede eller lignende:
Der er kun meget lidt tekst. Og så er der en figur fra Excel.
Det skal bruges til en WordPress hjemmeside.

Jeg kigger lige på Scribus i morgen.
Mvh. Dorte
Avatar billede 1Dorte Guru
09. juni 2020 - 14:50 #3
Det dokument, som skal blive til en pdf-fil:
Jeg kunne ikke umiddelbart bruge Scribus, da jeg ville have en bestemt skrifttype.
Jeg endte med at have et worddokument. Her indsatte jeg mit billede med transparent baggrund. Skrev tekst. I Excel markerede jeg min figur og trykkede Ctrl+V. I Word-dokumentet indsatte jeg det som billede.
Egentlig meget simpelt.

Vedr. excel-figurer blev de ikke til et billede, men blot udskrevet som pdf-fil.
Avatar billede milter Ekspert
09. juni 2020 - 18:12 #4
En pdf-fil virker på mange måder som en billedfil. Men, hvis du absolut skal bruge en .jpg-fil eller et andet billedfilformat  så kan du f.eks. i programmet PDF-XChange Viewer gøre sådan her: Åbn .pdf-filen > Filer > Eksporter > Eksporter til billede > Under "Gem som" kan du vælge, hvilket billedformat det skal gemmes som.

Bortset fra det, så vil DTP-programmer stadig være langt det bedste til at kombinere forskellige filtyper i én fil, så det kommer til at se "grafisk godt ud". Hvis du har problemer med at få Scribus til at bruge den rigtige skrifttype (font), så er det formentligt, fordi den font ikke findes i Scribus' fontsamling. Det problem kan klares ved at finde den på nettet og derefter tilføje den. Mange, men ikke alle, fonte er gratis. I nogle tilfælde skal du betale for dem, men da du tilsyneladende selv har kreeret teksten, må du også have den font på din computer.
Avatar billede 1Dorte Guru
09. juni 2020 - 18:48 #5
Tak for dit svar Milter.
Jeg har flere fil-typer med min skrifttype, og jeg har installeret den i Office-pakken.

Ham, der skal lave hjemmesiden, har sagt god for pdf-filen, så med mindre det alligevel ikke går, afprøver jeg desværre ikke dine forslag. Beklager, at du sandsynligvis måtte skrive forgæves.
Avatar billede milter Ekspert
09. juni 2020 - 19:19 #6
Hvis du i dit første indlæg havde skrevet, hvad du skriver i #5, så kunne vi begge have sparet en masse skriverier. Jeg tænker her især på dine ord: "Ham, der skal lave hjemmesiden..." :-)

Han har formentligt nogle krav til dine filer, som han formentligt også har oplyst dig om. Hvis du havde fortalt os det fra starten, så ville det hele have gjort meget bedre mening. Hvis "Ham, der skal lave hjemmesiden" er bare nogenlunde kompetent, vil han have oplyst dig om kravene til dine bidrag til hjemmesiden.