Avatar billede Torben Praktikant
10. juni 2020 - 12:02 Der er 13 kommentarer

Installation af nyt program blokeres fordi et andet program er ved at blive installeret

Jeg vil installere en frisk version af Adobe Acrobat Reader (DK), fordi der er problemer med den gamle. Men det kan ikke lade sig gøre pga ovenstående fejlmeddelelse. Jeg bruger derefter Microsofts eget værktøj til at fjerne det med og det lykkes - men installationen af den friske version mislykkes af samme årsag. Kan I hjælpe her - problemet ligger næppe i Acrobat Reader ??
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. juni 2020 - 12:15 #1
Du bruger Microsofts eget værktøj til at fjerne Adobe Reader? - hvad er det for et værktøj?

Har du prøvet at genstarte PC´en? - som regel er fejlmeddelelsen en simpel besked om at den sidste installation/afinstallation kræver PC´en genstartet, før yderligere installation kan foregå.
Avatar billede poko1 Ekspert
10. juni 2020 - 12:16 #2
Prøv at gå til Opdateringer og Sikkerhed se om der er opdateringer i gang?
Tryk på Windowstasten + I
Vælg Opdatering og Sikkerhed!
https://ibb.co/Lt4kWsN
Avatar billede 220661 Ekspert
10. juni 2020 - 12:30 #3
Jeg bruger Revo Uninstaller Free til at afinstallere programmer med hvis der ikke findes e.n remover til at fjerne software med på producentens hjemmeside. Revo udfører først en almindelig afinstallation og herefter skal disken scannes for efterladenskaber med filer mapper og i registret. Før kan man ikke forvente at få rettet et fejlbehæftet program. Windows er nemlig slem til at genbruge ikke slettede oplysninger.
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. juni 2020 - 13:16 #4
Jeg har brugt IO Unlocker med succes.

https://www.iobit.com/dk/iobit-unlocker.php?b
Avatar billede 220661 Ekspert
10. juni 2020 - 17:31 #5
#4 Hvordan virker den i praksis?
Fornemmer det er et program til at åbne for en låst fil/mappe.
Hvordan finder den alle de installationsfiler, som ikke bliver fjernet, og får dem slettet?
Skal man manuelt søge på filer? Hvordan håndterer den i registeret?
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. juni 2020 - 18:23 #6
Jeg har fundet en lille video på YouTube, der viser forløbet.

https://www.youtube.com/watch?v=OPJFfZkqW8o

Hvad der rent faktisk sker under processen, er jeg faktisk ikke klar over, men det virker.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. juni 2020 - 18:24 #7
#6 Tak ErikHg. Den vil jeg kigge på :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
10. juni 2020 - 18:32 #8
#6 Programmet her virker på den måde som jeg tænkte den ville gøre.
Det er muligt man kan fjerne mapper som en afinstallering ikke har fjernet, ved at søge manuelt på dem bagefter. Men oplysninger om programmet og indstillinger til det i registeret kan det ikke håndtere. Så jeg vil mene Revo Uninstaller er bedre til at fjerne rester af programmer generelt.
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. juni 2020 - 19:16 #9
#8 Jeg ved godt, at det kan være særdeles vanskeligt, at få fjernet alle rester af et tidligere installeret program. Jeg kender ikke Revo, andet end af navn, man det vil da absolut være værd at prøve, hvis/når det blive aktuelt.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. juni 2020 - 19:56 #10
Det er bare fint ErikHg. Brugte selv et "unlocker" program før i tiden med XP der hedder Eraser. Det kunne det samme som det du linker til :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
10. juni 2020 - 20:07 #11
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. juni 2020 - 20:36 #12
#10 Jeg har lige downloadet Revo Uninstaller, for at undersøge det. Det ser professionelt ud er mit indtryk :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
10. juni 2020 - 20:45 #13
#12 Tak for du lige tog et kig på det. Jeg har brugt den frie udgave i en del år efterhånden :-)