Avatar billede lanieldk Mester
10. juni 2020 - 18:54 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Ny SSD bliver ikke detected

Jeg har netop isat en ny Kingston SSD i min PC på ga-a320m-s2h bundkort. Jeg ser hverken SSD'en i diskhåndtering, stifinder eller i bios.
Har jeg glemt noget eller kan SSD'en ganske enkelt være beskadiget?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. juni 2020 - 18:59 #1
Kan du se den i enhedshåndteringen?
Hvis ikke, prøv lige at trykke på vis og tjek af "vis skjulte enheder"
Avatar billede lanieldk Mester
10. juni 2020 - 19:19 #2
Den fremgår i hvert fald ikke ved navn; Kingston.
I System information finder jeg den heller ikke
Avatar billede lanieldk Mester
10. juni 2020 - 19:22 #3
Det var da jeg kiggede under lagerenheder - under diskdrev fremgår den heller ikke
Avatar billede poko1 Ekspert
10. juni 2020 - 19:28 #4
Hvad siger Diskhåndteringen er den Online?
https://ibb.co/qY1QL23
Avatar billede poko1 Ekspert
10. juni 2020 - 19:36 #5
Prøv også i Enhedshåndtering at søge efter disken!
https://ibb.co/VDWLQwb
Avatar billede milter Ekspert
10. juni 2020 - 19:40 #6
Hvad er modelnavnet på din Kingston SSD?
Avatar billede hjolsen Ekspert
10. juni 2020 - 19:43 #7
Er det en M.2 eller en "alm" 2.5" SSD ?
For først nævnte tjek kapabilitet  på bundkortets hjemmeside .
Hvis det er en 2.5" og du ikke kan se den i BIOS ville jeg prøve at tilslutte den via en USB doc , kommer den heller ikke frem i diskhåndtering her så er det mest sandsynlige en DOA
Avatar billede lanieldk Mester
10. juni 2020 - 19:47 #8
Diskhåndtering viser den ikke - kun min Toshiba HD.
Har bedt enhedshåndtering søge efter nye enheder uden success
Det er en Kingston A2000 M.2 NVMe SSD - 250GB
Avatar billede lanieldk Mester
10. juni 2020 - 19:48 #9
Jeg undersøgte inden jeg købte den at den skulle være understøttet af bundkortet,,
Er det forkert?
Avatar billede kurt54 Ekspert
10. juni 2020 - 19:56 #10
* Supports only M.2 SATA SSDs when using an AMD Athlon™-series/ 7th Gen. A-series or Athlon™ X4 APU.

fra https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-A320M-S2H-rev-1x/sp#sp

der er fysisk forskel på M.2 sata og M.2 NVMe - et eller 2 hak i stikket-
Avatar billede kurt54 Ekspert
10. juni 2020 - 20:00 #11
er måske en mulighed  (NVMe er normalt hurtigere end SATA)

https://www.avxperten.dk/m2-adapter/m-2-pcie-adapter-2x-2-sata.asp
Avatar billede 220661 Ekspert
10. juni 2020 - 20:06 #12
Man kan da kun blive snydt når der under Key features står dette på samme side som du linker til kurt54:
https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-A320M-S2H-rev-1x#kf

Ultra-Fast PCIe Gen3 x4 M.2 with PCIe NVMe & SATA mode support
Avatar billede lanieldk Mester
10. juni 2020 - 20:08 #13
Sorry - kan I oversætte for en noob som mig?  :)
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
10. juni 2020 - 21:37 #14
Har du husket at kablerne sidder rigtigt?
Strømstrik og ATA-stik. Tjek både på drev og motherboard.
Avatar billede kurt54 Ekspert
10. juni 2020 - 23:57 #15
# 17  monteres direkte på motherboardet -  ingen kabler - billede her

https://static.gigabyte.com/Product/2/6473/2017112115232615_src.png

et stykke nede på denne side kan ses forskellen i m.2 stikket på sata og NVMe.

https://www.online-tech-tips.com/computer-tips/sata-3-vs-m-2-vs-nvme-overview-and-comparison/
Avatar billede lanieldk Mester
11. juni 2020 - 09:08 #16
Det er korrekt Kurt - der er ingen kabler eller noget. Lidt som at isætte en RAM klods..
Men der bliver ikke detected...
Avatar billede hjolsen Ekspert
11. juni 2020 - 10:36 #17
Som nævnt længere oppe  -hvilken CPU har du i ?- hvis det ikke er den "rigtige" understøttes NVMe  ikke !
Avatar billede lanieldk Mester
11. juni 2020 - 10:49 #18
OK - det fangede jeg ikke.
Det er en AMD A10-9700 CPU - 4 kerner 3.5 GHz - AMD AM4
Avatar billede hjolsen Ekspert
11. juni 2020 - 11:15 #19
Så får du en trist besked  - den understøtter ikke NVMe disk ifølge manualen (s.15)
https://download.gigabyte.com/FileList/Manual/mb_manual_ga-a320m-s2h_1001_v2_e.pdf
Avatar billede lanieldk Mester
11. juni 2020 - 11:30 #20
Tak for svaret alligevel.
Kan du uddybe - vil det sige at jeg med dette bundkort og denne CPU slet ikke kan få en SSD til at spille?
Hvis jeg køber en Ryzen gen 2 CPU ville det så virke?
Avatar billede milter Ekspert
11. juni 2020 - 18:07 #21
SSD-kompatibilitet med diverse andet hardware er efterhånden ved at være lidt af en jungle. Prøv bare at læse linket herunder:

https://www.pcworld.com/article/2899351/everything-you-need-to-know-about-nvme.html

Bortset fra det, så vil jeg mene, at hvis du udskifter din  AMD A10-9700 med en Ryzen CPU fra listen i linket herunder, så burde det hele virke:

https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-A320M-S2H-rev-1x/support#support-cpu

Og så lige en lille ekstra bemærkning: Din  Kingston A2000 M.2 NVMe SSD - 250GB er tilsyneladende ny, så har du ikke mulighed for at få den byttet til en anden  type SSD, som vil kunne virke sammen med resten af systemet? Hvis du vil have hjælp til at finde en sådan, så fortæl os mærke og modelnavn på dit kabinet.
Avatar billede lanieldk Mester
12. juni 2020 - 09:20 #22
Jo, jeg ville bestemt meget hellere skifte SSD'en i stedet for CPU'en - helt sikkert!
Mit kabinet - hvad mener du her? tænker du i forhold til strømforsyning eller?
Avatar billede milter Ekspert
12. juni 2020 - 15:32 #23
#22.

Jeg mener mht. hvor meget plads, der er.

Listen herunder indeholder en del forslag til M2 SATA SSD'er, som burde kunne køre sammen med resten af dit udstyr:

https://www.computersalg.dk/l/0/s?f=12f5c258-f24c-4f6b-905e-73e68e7e734c&p=1&sq=m2sata+2280
Avatar billede lanieldk Mester
12. juni 2020 - 15:44 #24
OK :)
Tak for listen. Er dog lidt i tvivl, for når jeg kigger på de SSD'er i listen så ligner det at de er udformet lidt anderledes der hvor de connect'es til motherboardet end den jeg har købt. Så kan jeg være sikker på at den bare glider på plads?
Jeg købte denne: https://www.proshop.dk/SSD/Kingston-A2000-M2-NVMe-SSD-250GB/2792093
Avatar billede milter Ekspert
12. juni 2020 - 16:48 #25
Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken for det, men læsning af de to nedenstående links, sammen med læsning af specifikationerne for "Storage Interface" for dit bundkort, får mig til at mene, at både dit Kingston A2000 M.2 NVMe og de SATA-kort, jeg linker til i #23, vil passe rent fysisk på dit bundkorts M2 socket.

https://www.electronicdesign.com/technologies/memory/article/21801513/whats-the-difference-between-m2-modules

https://www.online-tech-tips.com/computer-tips/sata-3-vs-m-2-vs-nvme-overview-and-comparison/

I specifikationerne for dit bundkort står der på side 6: "(Note 2) Supports only M.2 SATA SSDs when using an AMD 7th Generation A-series or Athlon™ processor". Din AMD A10-9700 CPU er en "AMD 7th Generation A-series" og derfor virker din Kingston A2000 NVMe SSD ikke.

Forvirret? Jeg må indrømme, at jeg ikke er 100% sikker på, at jeg har ret, måske kun 96%  :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
12. juni 2020 - 16:59 #26
#25 Har samme opfattelse af det.
Avatar billede kurt54 Ekspert
12. juni 2020 - 19:20 #27
Den du har købt :Datahastighed: 2000 MBps (læs) / 1100 MBps (skriv), IOPS

sata3 væsentligt lavere eks den første på den foreslåede liste: 500 MBps (læs) / 350 MBps (skriv).

I praksis føles det nok ikke så tydeligt...
Avatar billede lanieldk Mester
13. juni 2020 - 21:41 #28
Jeres input er vildt værdsat guys!
Hvilken SSD anbefaler I jeg køber til mit eksisterende set up, så det kan spille sammen?  :)
Avatar billede milter Ekspert
13. juni 2020 - 22:45 #29
Hvad skal du bruge den til? Skal styresystemet og programmer ligge på den, ...eller?
Har du andre HDD/SSD'er i computeren?

Jeg tror ærligt talt ikke, du vil kunne mærke nogen synderlig forskel mellem de SSD'er, jeg linker til i #23, men jeg ville ikke gå efter de billigste.

https://www.gamingscan.com/ssd-reliability/
Avatar billede kurt54 Ekspert
13. juni 2020 - 22:50 #30
Jeg ville nok prøve forslaget  #11 -

Jeg har en Medion MD 8836 - som var født med 120G sata M.2 SSD - som jeg synes blev lfor lille - jeg har så opgraderet til NVMe med et sådant kort - fået mere plads og mere hastighed. - Passmark performance diskmark er gået fra ca 2000 til ca 11000. Men denne måling favorisere den nye SSD idet der er meget mere ledig plads på denne.

Min MD8836 kunne uden problemer se og boote fra den- en ældre MD 8356 kunne se og bruge SSDen men ikke boote fra den.  Så jeg anskaffede en M.2 sata SSD disk til denne - hvilket gavnede den meget - nævnte PCIe kort har plads til en NVMe SSD og en SATA SSD der skla forbindes til en sata port.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juni 2020 - 07:59 #31
#30 Ville nok også være en chance jeg ville overveje.
For det første: Så får man brugt det der er købt.
For det andet: Køber man en ny M.2 SSD, og skal sælge den her, ville man tabe mere på det end det pci kortet koster.
Avatar billede lanieldk Mester
14. juni 2020 - 09:07 #32
Det var min tanke at installere styresystemet og de programmer der køres mest på SSD'en.
Bare for at opsummere; det rigtig forstået at hvis jeg køber den adapter der linkes til i #11 så burde min Kingston SSD kunne detectes og jeg kan komme videre med det jeg har?
Avatar billede lanieldk Mester
18. juni 2020 - 14:46 #33
Jeg købte så denne her https://www.avxperten.dk/m2-adapter/m-2-pcie-adapter-2x-2-sata.asp #11
Men der er ikke sådan en port i mit bundkort - (facepalm)