Avatar billede Jørgen Praktikant
18. juni 2020 - 14:06 Der er 3 kommentarer

CPU + RAM kompatibilitet

Davs.
Står her og skal til at samle nogle dele. Hvad jeg ikke vidste da jeg købte delene var at CPU og RAM, helst skal kunne supplere hinanden i form af hastighed osv.
Mit spørgsmål til jer lyder følgende:
Vil en Ryzen 3900x, spille sammen med disse ram: https://www.computersalg.dk/i/4719092/corsair-vengeance-rgb-pro-ddr4-32?sq=corsair%20vengeance%20rgb%20pro%203466
Venlig hilsen
Avatar billede thomas_bk Ekspert
18. juni 2020 - 14:47 #1
Det bør de kunne, men faktisk spiller bundkortet også en del ind.

Du har valgt nogle 3466 MHz, umiddelbart vil jeg gerne forslå at finde nogen 3600 mhz
Avatar billede Jørgen Praktikant
18. juni 2020 - 15:58 #2
Hovsa, det er jo en væsentlig del..
Bundkortet er et Asus X570-E gaming
Mvh
Avatar billede milter Ekspert
18. juni 2020 - 19:23 #3
Din Ryzen 3900X vil sikkert ikke have nogen problemer med at virke fint sammen med dine Corsair RAM. Men de vil formentligt kun køre med 3200 MHz, og det er også helt fint. Du vil med 100% garanti ikke kunne mærke nogen forskel mellem RAM, der kører 3200, 3466 eller 3600 MHz.

På hjemmesiden for dit bundkort herunder kan du finde en liste over RAM-blokke med forskellige hastigheder, som er testet OK med dit bundkort. Dine RAM-blokke er ikke på listen:

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/ROG_STRIX_X570-E_GAMING/AMD_Matisse_for_ROG_STRIX_X570-E_GAMING_DRAM_QVL_20190912.pdf

Det betyder absolut ikke, at dit X570-E-Gaming ikke kan køre med RAM-blokke, som ikke er på listen, det betyder kun, at AMD har testet dit bundkort med netop de typer. I langt de fleste tilfælde vil RAM-blokke fra velrenomerede fabrikanter, som ikke er på listen, også virke.