Avatar billede anne Praktikant
21. juni 2020 - 18:16 Der er 5 kommentarer

Kan man redde en ældre Macbook air?

Hej,

Jeg står i den situation at min Macbook air ikke er hvad den har været.. Det er en ældre sag fra 2012, men som altid har kørt godt. Den kører rigtig godt når jeg er på nettet, streamer mm. Batteriet er heller ikke gået kold endnu, dog er den blevet rigtig langsom. Jeg bruger den mest til Adobe programmerne, som den ikke kan køre mere. Jeg har opdateret den, men uden held. Derfor er mit spørgsmål, om det kan betale sig at skifte indholdet ud i den? Vil det hjælpe til at den kan klare de tunge programmer igen? :)
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. juni 2020 - 18:38 #1
Jeg kender ikke til Mac, men jeg er nysgerrig efter at høre hvad du mener med "indholdet". Mener du hardware i form af bundkort, cpu o.a.?
Avatar billede kurt54 Ekspert
21. juni 2020 - 19:13 #2
I modsætning til Apples andre bærbare computere, har ikke MacBook Air nogen dele som sådan kan skiftes af brugeren selv. Harddisken, internhukommelsen og batteriet er forseglet i maskinen. Derfor kræver det specielle skruetrækkere og viden om opbygningen af Macbook Air, for at udskifte nogle dele.

citeret fra:  https://da.wikipedia.org/wiki/MacBook_Air

Det ser ud til den er født med SSD og 4 eller 8 G ram - og max kan have 8G - mere memory kunne gavne - men jeg er i tvivl om det er pengene værd...
Avatar billede thomas_bk Ekspert
22. juni 2020 - 08:07 #3
Jeg mener heller ikke noget kan skiftes i den.
Den får heller ikke Apples seneste styresystemer, har ikke fået det i et år eller to nu. Kun sikkerhedsopdateringer.
Avatar billede ejvindh Ekspert
22. juni 2020 - 13:06 #4
Nu har vi jo stadig ikke fået defineret "indhold" her, men hvis nu vi legede med at tænke, at du med "indhold" mente softwaremæssig indhold, så kan jeg bekræfte at en MacBook Air kører ganske fortræffeligt med linux. Jeg har selv en lidt yngre model end du nævner, og den kører fantastisk på xubuntu. Umiddelbart vil jeg faktisk tro, at din også kan køre med det, men ellers vil lubuntu i hvert fald kunne gøre det.

https://xubuntu.org/
https://lubuntu.net/

En XFCE-udgave af Mint vil givetvis også fungere godt (er måske endda endnu nemmere at gå i gang med):
https://www.linuxmint.com/rel_tessa_xfce_whatsnew.php
Avatar billede ejvindh Ekspert
22. juni 2020 - 13:08 #5
Skal dog lige nævne, at Adobes programmer får du nok ikke til at køre på den. Der findes alternativer (i form af Gimp, Inkscape, Scribus, o.lign), men det siges, at de til professionelt brug ikke lever helt op til Adobes tilsvarende programmer.